Jumaat, Julai 12, 2013

Iftar 2 - Popia Sira Sambal & Popia Biasa

Assalamualaikum


Seperti sedia maklum kuih2 utk bebuak di meja saya meti nak ada kuih yg pedas2...manu semalam buatkan popia biasa dan popia besira sambal...alang2 nak habiskan kulit popia yg buat murtabak mini kemarin...simpan lama x elok nnt kulit keras dah x cun heeeee... sengaja buat dua versi yg x besira sambal tu utk si kecik, hem setakat ni nak negok sampai bila x turun pasar ramadahan heee hee...dua hari dah buat kuih sendiri...masuk hari ketiga ni masih pikir lg apelah manu tambahan...ok layan dulu popia kita ni ye...mana yg rajin buat le.x rajin paham2 le agung dah menunggu dlm poket tu..


Popia Sira Sambal

Bahan inti
1 batang carrot - di sagat
1 biji sengkuang - di sagat
5 tangkai kacang panjang potong halus
1 biji bawang besar - mayang
1-2 sudu makan udang kering - rendam,toskan dan blend
garam/gula

Bahan Sambal
2 sudu besar cili kisar
1 sudu makan bawang merah dan putih kisar
2 sudu besar sos cili
1sk air asam jawa
1sm gula melaka racik halus@gula putih
Garam
Bijan


Cara-cara
Cara penyediaan inti popia - Tumis bawang besar hingga naik bau. Masukkan udang kering kisar. kacau rata. Masukkan pula lobak merah, sengkuang, kacang panjang perasakan dengan garam dan juga gula gaul sebati,  tutup api dan sejukkan. Isi ke dalam kulit popia tadi kemudian gulung kemas dan goreng hingga kekuningan.

Cara penyediaan sambal - Panaskan minyak, tumis bawang merah dan putih, kemudian masukkan cili kisar .Masukkan sedikit air asam jawa dan juga sos. Kacau. Masukkan gula dan sedikit garam. Suaikan rasa pedas dan manis. Masak hingga sambal agak pekat dan kering. Masukkan popia yg sudah digoreng tadi. kacau rata. matikan api dan taburkan bijan.Gaul.
Hidangkan.

NOTA : untuk menghasilkan popia yang sentiasa rangup selepas disira, pastikan sambal ditumis agak kering dan tidak terlampau basah, baru masukkan popia. begitu juga inti... toskan air sayur jika ada yg boleh membuatkan popia jd lembik selepas disira.


10 ulasan:

JaSSNaNi berkata...

wow.. saya ni peminat popiah.. sedap nampak popiah ni.. inti pun banyak.. nak buat gak la.. tunggu cuti esok dulu..

Cida de' Nuanza berkata...

teringin juga nak buat popia
tunggu esok pi beli kulit popia...harap2 x terbeli popia di bazar sudahlah..hihi

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Petang ni kena beli ni... nak buat tak rajin macam sheila ni :)

tun_telani berkata...

sedapnyer.. tun pun dh beli kulit popia nih.. xtau lg bila nk buat.

Umie Jazz berkata...

Assalamualaikum...lama tak makan selalu beli kat bazar ramadan jer...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Jassnani hee ye buats endiri boleh letak inti lebih2..puas menikmatinye..akk buat lebih leh simpan frozen

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cida selamat bepuasa...buat sendiri puas hati..

Sheila Shafeareen berkata...

Kak Nur Hayati yee memandangkat kat rmh ramai kena lah npknye buat sendiri..heee selamat bepuasa kak

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun ..ada masa buat ye..akk pun sbb ramai pemintaan suruh buat popia ni

w'salam Umie Jazz yeee sdp..

Along Polimas berkata...

Makan di waktu petang dengan kopi memang terangkat la..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More