Khamis, Jun 20, 2013

Biskut Bangkit Susu

Assalamualaikum..salam sejahtera buat semua


Pada yg bepuasa sunat hari ni selamat bepuasa ye...jom kita membangkit.....ni ptg semlm punye projek..sekali masuk kemulut nak bekali2...sdp cuma lain kali buat kena kurangkan manis, pada saya lah.. ..tp tetap sdp..bila dah sejuk ringan je biskut ni...di luar ragup dlm pula rapuh masuk kemulut cair jadinya...masa nak susun pada try jgn susun rapat2 tau jarak2 sikit dlm 2/3 jari sbb biskut akan megembang bila di bakar...saya dah testing sebelum puasa so dah tahulah mana yg kurang dan yg lebih..insyaAllah boleh le buat utk raya nnt...resepi yg senang ni dtgnya dari kak Fida MyR..tq kak


tunggu sejuk baru masuk dlm balang

    Bangkit Susu
    Resepi : Kak Fida MyR

    Bahan-bahan ( 60-70 keping )
    250 g tepung ubi/tapioca flour
    1 helai daun pandan - gunting kecil
    2 sb gula icing
    3 sb susu manis (60 g)
    100 g majerin/mentega - lembut

    Cara-cara
    Sangar tepung dan daun pandan hingga ringan dan sejukkan.Ayak tepung ke dalam sebuah mangkuk.
    Campurkan gula dan susu manis dan uli lalu masukkan pula majerin/mentega sedikit2 dan uli
    hingga adunan lembut dan boleh dikepal.
    Canai doh dan terap dengan penerap pilihan.Susun atas dulang pembakar.
    Bakar pada suhu 150C selama 12-15 min atau ikut kepanasan oven masing2.
    Sejukkan bangkit atas redai.Simpan di dalm bekas kedap udara.
  *   utk hiasan saya ambik sejemput adunan dan letak warna kesukaan, di gentel2 kecik letak tegah2 biskut*


7 ulasan:

zana fahmi berkata...

amboi sheila, awal2 dah prepare utk raya ye. kakpb merajuk ah tahun ni, taknak buat kuih bnyk2.

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak bp hee buat pun pilih2 biskut mana yg menarik, sdp dan snng...kira yg ni masuk lit juga...insyaallah kalau buat pun 2,3 jenis je yg lain kita sambar2 ria heee..

Ezadlieza berkata...

Salam Sheila..
Wahhhh dah buat biskut yer...rajinnya...Lieza tgk bahan2nya mcm tak susah jer...senang nak cari...best nih..

tun_telani berkata...

awal laa comel sgt biskut nih.. geram tun nengok.

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Ezadlieza hee bisku pecubaan ni..insyaAllah masuk list...akk kalau biskut suka cuba2 dulu..nnt bila nak rasa terus buat x menjadi nyanye je syg bhn2 tebuang..ada salah silap boleh perbaiki dari skrg heeee cuba ye bhn2 pun simple aje

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun heee acuan terap yg bentuk bunga tu baru npk sesuai dgn biskut bangkit...sdp rapun dan cair di mulut

Tanpa Nama berkata...

Sy buat kenapa x jadi

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More