Sabtu, Mei 25, 2013

Pulut Sambal


Selamat becuti semua...semoga urusan kita semua di pemudahkan :-) ...perancangan bejln2 minggu dpn  so minggu dpn kita ceta lah ye...story mory pg ni kerja2 bejln mcm biasalah..buat apa yg patut...kes seawal pg dah bagun... mcm biaslah cuti sklh ke x cuti ke tetap diri ku bangun awal...pg2 dah menanak pulut..brg 2 semua dah ready mlm td...sambal pun dah buat...pg ni kita besarapan dgn pulut sambal...4 bungkus Mr.N bawa g opis opsss hari ni kena kerja lebih sikit haha sbb nak buat duit utk raya paham2 jelah ye :-)...nak ceta..... pulut ni sy tanak dlm rice cooker je... lg senang masaknye pun cpt...cara2 buat sama je mcm tanak pulut yg di kukus dlm kukusan tu.....nak lg sdp mkn sama ikan masin, kelapa parut, sambal tumis..pehhh mmg menyegat...lepas pekenan pulut apa lg babam le haaaaa...kita gurau2 je....ok lah jom cuci mata...:-)


Bahan2
2 cawan beras pulut
Santan secukupnya
Daun pandan
Sedikit garam 

Cara
Rendam beras pulut semalaman
Basuh beras dan toskan
Panaskan air dlm rice cooker
Lapik kukusan dgn daun pisang dan masukan beras pulut 
( kalau beli rice cooker mesti dpt bekas kukusan)
Masukan santan betul2 paras lebihkan sedikit saja dari paras beras
Masukan garam 
Letakan daun pandan yg di simpul ketas pulut dan bolehlah di tekan rice cooker
Dlm 10 minit masak kais2kan pulut
Sambung masak lg dlm 10 minit

* Santan jgn banyak nanti kembang / tidak juga sedikit nanti keras pulut kira agak je santan dlm 2 cwn gitu
Sambal tumis tu mcm biasalah masaknye ye...


4 ulasan:

INA berkata...

Salam Kak..kita sampai dah nie..meh sebungkus..hihi

INA berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ina heeee cukup2 je ina ..nnt akk buat lebih ye...bg ina raa..suka sambal kan :-)

adda syuhada berkata...

sedapnya!!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More