Sabtu, Ogos 13, 2011

Iftar 13 - Puding Tauhu


Assalamualaikum...Semalam tuan rumah cuti dari masuk dapur..tp hari ni kena betugas seperti biasa hehehe, ok inilah dessert juadah kami sekeluarga utk bebuka puasa hari ni ....mmg sdp dan lembut...tp bukan lembik yeee...ehhh betul ke ayat kita ni lembut tp x lembik hehhe...kira boleh lah dibayangkan tu ye....bulan posa ni kita pun ada npk kekawan yg dah buat dessert ni, alkisahnya Mr.N kita pulak jarang mkn puding2 cam ni, tp tadi bila pekena segelas nak segelas lagi wah wah wah kira sdp lah tukan....tq Kak Nor, saya ingat raya nnt sesuai lah buat Puding Tauhu ni bg jamu kekawan yg datang beraya, apa pun kita mmg suka puding2 yg bekuah gini, izinkan copy resepi ye, tq sekali lagi.....


PUDING TAUHU
resipi original: K.Nor@SecubitGaram


Bahan:
utk puding:

1 paket agar2 serbuk@10gm sepaket
6 1/2 cawan air
1 1/2 sudu besar gula
1/2 cawan santan
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan susu cair
secubit garam
1 helai daun pandan

utk kuah:
1 tin laici
1 tin air (guna tin laici sebagai penyukat)
3 - 4 sudu besar gula


Cara:
utk buat puding
:
Masak air bersama serbuk agar2 dan gula serta daun pandan hingga mendidih.
Masukkan santan, susu pekat, susu cair dan garam.
Masak lagi hingga hampir mendidih (keluar wap yg banyak) dan padamkan api. Biarkan hingga suam.
Tapiskan ke dalam sebuah bekas lain dan bolehlah dituangkan ke dalam acuan yg disukai.
Biarkan sejuk dan masukkan kedalam peti ais sehingga hendak dihidankan.

Utk kuah:
Asingkan laici ke dalam bekas berasingan dan siat2kan sedikit.
Masak air laici bersama 1 tin air dan gula hingga mendidih.
Biarkan sejuk
Masukkan ke dalam peti ais dan biarkan betul2 sejuk sebelum menghidang.

Cara menghidang:
Letakkan puding ke dalam sebuah mangkuk dan letakkan juga laici yg disiat tadi.
Tuangkan kuah dan puding sedia utk dimakan.


* puding ni boleh juga kalau nak dimakan dgn fruit coktail, cuma gantikan laici tu dgn fruit coktail ya.. bahan2 utk kuah tu yg lain2nya boleh guna sama cam dlm resipi.




Khamis, Ogos 11, 2011

Iftar 11 - Mee Goreng Basah


Assalamualaikum, Alhamdullilah sempurna sudah puasa hari ke 11, bebuka td buat mee goreng basah sedap, heeee lebihan ada lagi sepeket mee dan bhnnya...syg pulak mee dibiarkan lama dlm peti takut x elok nnt.....kita grg basah2 aje x lah bekuah sagat...kira lembab2 gitu... kenyang mkn mee nasi pun x beusik....resepi mee grg basah ambik dari rumah CikMin tq.......


Resepi Mee Goreng Basah
Resepi : CikMin

Bahan-bahan:

2 paket mee kuning
6 ulas bawang putih-diketuk
Cili kering kisar-ikut suka hati
Cili Sos*
Sos Tiram*
Sos Ikan*
Kicap Pekat*
Kicap Manis*
Udang
Telur - x letak
Minyak masak
Taugeh
Sawi
Daun bawang
Limau kasturi
Cili padi


Cara-cara:
1.Tumis bawang putih hingga naik bau,masukkan cili kering biar hingga garing.
2.Masukkan sedikit air,masukkan udang dan sawi.
3.Masukkan bahan bertanda * biar seketika dan masukkan mee kuning.(bahan bertanda tu main agak-agak je)
4.Jika mee sudah hampir masak,pecahkan telur,kacau biar mesra.
5.Jangan tunggu hingga kering,terus angkat masa masih basah.
6.Potong cili padi,tuang kicap manis dan perah limau kasturi.


Rabu, Ogos 10, 2011

Iftar 10 - Manu 2 Murtabak Inti Ayam


Seperti yg di beri tahu tadi ni manu kedua kami...murtabak, pecubaan petama tu..kira boleh leeee....boleh jual dan open table.... Ohoooooo idak le mak cik...yg empat keping ni pun tekial - kila menebar atas btut dulung, asyik dok tarik - tarik koyak belubang tampal balik heheh...cam tu nak beniaga hemmmmm... sebenarnya kita dok teruja negok murtabak Mek Siam Ika tu pagi tadi....dok pikir lama gak x makan murtabak... kalau beli sah sekepin dah RM 3.00 tu pun belum tentu isinya tebal... alang2 dah npk hati pun bekenan terus kan niat tu....sdg elok buat mee kari, kuahnya leh cicah gan murtabak...isi dlm murtabak ni saya lebih kan bawang dan kentang...setiap satu keping sebiji telur di bancuh sekali gan inti..hem menjadi walau pun di bahagian bawah lipatan tu tetebal sikit...apa pun mmg sdp..mkn pulak gan bawang merah pehhhh sdppppppp....Tq Ika....


MURTABAK INTI DAGING

Untuk Kulit
Resepi Asal : NICEGHOST FNR >>yg ini tak de link kalau ada tolong bg tahu ya :-)
Sumber: KAK HANA
Sumber: Ika


Bahan-bahan
3 cawan tepung gadum
1 hingga 1 1/2 cawan air>>untuk stgh adunan, kita gunakan air 3/4 cwn
1 sudu besar marjerin>>yg ni kita gantikan shortening
Garam secukup rasa
2 sudu besar susu pekat manis
1 sudu besar minyak masak>>guna minyak masak jagung mazola

Cara-cara
Air + garam + susu = di kacau = Bahan A
Bahan A di campur sedikit demi sedikit dgn tepong (uli cara manual). tp campur semua kalau menggunakan mesin.
Campur minyak masak
Campur marjerin
Uli doh hingga lembut dan elastik. Selepas dough telah siap di buat, tutup dgn kain yg lembab dan rehatkan 30 minit.
Buatkan bulat kecil kecil 75gm-90gm setiap satu. ( satu adunan ni boleh dapat dalam 8-10 roti canai)
Dan saluti dgn marjerin utk mengelakkan ia dari melekat.(hana salut dengan minyak)>>kita rendam dgn minyak jagung jugak :D
Tinggalkan selama 2 jam.>>kita buat semalaman :D (sy buat dlm pukul 1 ptg)
Siap utk di tebar dan dibentuk samada nak buat style 4 segi atau style sanggul/pusing
Lepas dah masak jangan lupa masa masih panas-panas tu tepukkan roti canai tu guna dua belah tangan macam kat kedai tu...nanti baru timbul segala layer yg kat dalam tu.

PETUA utk buat roti canai:
1. Untuk menjadikan roti canai itu LIAT = taruh minyak
2. Untuk menjadikan roti canai itu CRISPY = taruh gula or tambah susu pekat manis
3. Untuk menjadikan roti canai itu lembut sehingga ke petang = uli dgn air sejuk/ais


Untuk Inti Daging - sy gantikan dgn ayam
Resepi Asal: MURTABAK SEGERA MINAMI MyR

Bahan-bahan ( 6 keping )
100 g daging cincang
2 biji ubi kentang
1 sudu setengah rempah kari
1/2 biji bawang besar - bawang besar saya letak 2 1/2 biji(saja suka mkn bawang)
1 ulas bawang putih
daun sup - x letak
minyak
1 sudu kecil garam dan secubit ajinomoto
kulit popia
2 biji telur

Cara-cara
mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar dan bawang putih di potong dadu. tumiskan bawang.
apabila bawang sudah layu, masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang.
apabila daging masak, masukkan kentang yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.
pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. kacau sehingga sebati
ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. >>yg ni guna kulit roti canai, canai mcm biasa
cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia. goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak.>>bungkus mcm biasa juga nak buat murtabak tuuu :D

Utk Bawang
Racik bawang besar ikut suka berapa byk
Basuh dan toskan
Rendam bawang besame air masak yg di letak pewarna rose
campur sedikit cuka, grm, gula gaul sebati...



Iftar 10 - Manu 1 Mee Kari


Ada dua pilihan nak mkn dgn mee kuning atau kuey teow pilih jelah yeee

Allhamdulillah sampai juga kita ke 10 ramadhan...utk juadah bebuaka tadi saya buat mee kari...so bebuka ni x ada nasi2 lah yeeee ubah selera sikit memandangkan dah 9 hari asyik megadap lauk pauk aje....syukur ape yg di sajikan x membazir..kira bawa ke sahur ngam2 habis.....Mee kari seperti biasalah resepinya semua same aje...tp kali ni kita x letak kerang leeee...kalau ada lg sdp...kuah kari ni kita tambah kentang tau hehhe sbb ape kita nak cicih gan manu kedua yg kita buat....sabar ye layan dulu mee kari ni.....



Selasa, Ogos 09, 2011

Iftar 9 - Puding Sagu Dengan Pati Santan Begula Merah


Assalamualaikum buat semua rakan2....ramadhan hari ke 9....syukur di pemudahkan segala amalan, InsyaAllah, hidangan pencuci mulut utk bebuka petang ni buat sagu besantan gula merah.....sejak posa ni dah dua tiga kali lah npk ada kekawan yg buat dessert sagu...negok pun dah tahu sdp dan menarik...x susah membuatnya, dari pada bau ada seakan mcm bau air cendol, gabungan santan dan gula merah tu yg naik aroma.... resepi dari sifu masakan, siapa lg kalau bukan Kak Nor kita tu.... kat sini saya tambahkan dgn air gula merah....apa pun dah siap masuk peti dulu bg sejuk nnt dah sampai waktu bebuka baru keluarkan....x sabar nak rasa.....


Puding Sagu dengan Pati Santan
Resepi : Kak Nor @ Secubit Garam

* Sy tambah dgn air gula merah bila nak mkn boleh curah atas puding

Bahan:
1/2 cawan sagu
1/4 cawan tepung ubi/tepung jagung ~ k.nor guna tepung jagung
3 cawan air
1/4 cawan air pandan pekat atau esen vanila ~ k.nor ganti dgn 1 sudu teh pandan paste
1 1/2 cawan gula pasir ~ k.nor guna 9 sudu besar gula (2/3 cawan)

Cara:
Basuh sagu dan rendamkan lebih kurang 1/2 jam dan toskan
Masukkan sagu, air, tepung ubi/tepung jagung dan air pandan ke dalam periuk
Kacau atas api sederhana sehingga masak
Apabila campuran menjadi pekat, masukkan gula dan kacau hingga gula larut dan bancuhan bertukar menjadi jernih
Sudukan ke dalam bekas dan ketepikan


Bahan utk Pati Santan
2 cawan santan ~ k.nor guna 1 cawan santan pekat dan 1 cawan air
1/2 cawan tepung beras
1 sudu besar gula pasir
1/2 sudu teh garam

Cara:
Basuh sagu dan rendamkan lebih kurang 1/2 jam dan toskan
Masukkan sagu, air, tepung ubi/tepung jagung dan air pandan ke dalam periuk
Kacau atas api sederhana sehingga masak
Apabila campuran menjadi pekat, masukkan gula dan kacau hingga gula larut dan bancuhan bertukar menjadi jernih
Sudukan ke dalam bekas dan ketepikan



Isnin, Ogos 08, 2011

Iftar 8 - Terung Goreng Sambal


Assalamualaikum besua kembali di ramadhan ke 8....yehhh yehhhh kita dah boleh lepak2...dah siap masak ...x kiri lah kan ...x bulan ramadhan pun time cam ni mmg dah siap turun ke opis dapur...hari ni n3 lauk sambal grg terung...wajib ada sambal2...kalau x ada pedas mmg x selerooooo mkn hehehe...rencah dgn ikan bilis...sambal grg same mcm buat sambal tumis ikan bilis, bila dah garing masukan terung yg telah di grg telebih dulu...senang koje kan...belum leh mkn lagi tau... waktu x sampai, just jeling2 jelah....

rencahkan dgn udang basah pun sdp


Ahad, Ogos 07, 2011

Onde Onde Buah Melaka


Assalamualaikum ...besiaran di petang minggu...ramadhan ke 7 kita lalui dgn penuh kesyukuran...selang beberapa hari lepas kita buat onde onde pulut hitam...utk juadah bebuka ptg ni pula buat onde-onde pandan buah melaka.... teringin pulak nak mkn kuih2 lama cam ni...kemarin pun dah npk kat dapur Anna Qawina...so hari ni kita pun mencubanya, ok sambil2 tu kat sini nak ambik kesempatan dlm bulan yg mulia, buat ucapan pada Cik Anna kita, moga dpt menyambut kelahirkan org baru di saat-saat masa tedekat ini dgn selamatnya...

Ok jom layan onde onde buah melaka ni dulu...nnt dah bebuka baru tahu kesedapannya...hehhe dah tahu mmg sdp pun.....


ONDE-ONDE@BUAH MELAKA
Sumber : ratuku@myresipi
Onde-onde by AnnaQawina


Bahan-bahan ( 40 biji )
2 cwn tpg pulut
1 1/2 cwn pati air pandan *guna air biasa je letak sikit2
gula melaka @ gula merah
sedikit pewarna hijau
kelapa parut putih di gaul dgn secubit garam *Ana kukus jap

Cara-cara
bancuh tepung pulut bersama pati air pandan & sedikit pewarna.jgn terlalu lembik.
cubit adunan td sebesar guli & lenyekkan di ats tapak tgn.masukkan sedikit gula melaka @ gula merah & tutup kembali menjadi bulat.
panaskan air sehingga mendidih & masukkan adunan td sehingga timbul.
angkat & sejatkan sebentar.golekkan adunan td di dlm kelapa yg telah digaul dgn sedikit garam.
sedia untuk dihidangkan.........

Puding Cendol


Assalamualaikum ....salam sejahtera di di pagi minggu....n3 juadah bebuka puasa ke6... smlm mmg x sempat nak jegok dapur kedua ni..... mula cadangnya beli cendol ingat nak buat air cendol aje...tup tup npk kat dapur kak Nor asa puding cendol, terus niat di hati ingin menerai...puas, puas dan puas bila dpat mkn dessert, tq Kak Nor izin copy resepi buat rujukan lg....


PUDING CENDOL
resipi :Ogy@Tuntung15
sumber : K.Nor@SecubitGaram


Bahan-bahan ( 10 x 10 x 1 inci )
Bagi Lapisan Bawah

500ml air
180gm gula pasir
300ml santan pekat
10gm agar - agar powder
500gm cendol
sedikit garam

Bagi Lapisan Atas
500ml air
200gm gula merah ~ k.nor guna campuran nisan dan gula merah
300ml santan pekat
10gm agar - agar powder
1 biji kuning telur
sedikit garam

Caranya :
Bagi Lapisan Bawah
Masakkan air, agar-agar powder dan gula sehingga mendidih.
Masukkan santan dan garam. Biarkan mendidih sedikit.
Masukkan cendol. Kacau sedikit. Angkat. Tuangkan kedalam acuan. Tips : untuk acuan. Basahkan dengan sedikit air. Lapikkan dengan plastik (saiz plastik mestilah lebih besar dari acuan) supaya mudah keluarkan dari acuan nanti untuk dipotong.

Bagi Lapisan Atas
Masakan gula merah dengan sedikit air (drp 500ml dalam resepi ye) sehingga gula hancur. Tapiskan air gula.
Masukkan air gula + baki air dan agar-agar powder. Masak sehingga mendidih.
Kocok kuning telur didalam santan. Tuangkan santan kedalam adunan. Masukkan garam. Biar mendidih sekejap. Padamkan api.

Tips : Sebelum tuang adunan atas, pastikan adunan bawah sudah keras dan cucuk dengan garpu di serata adunan.
Tips 2 : Tuang adunan lapisan atas perlahan-lahan dibahagian tepi loyang. Sebaik-baiknya tahan adunan dengan sudu supaya adunan jatuh dengan perlahan.

## selalunya bila K.Nor buat puding ni, utk bahagian lapisan atas tu K.Nor akan tambah air sebanyak 100ml lagi sbb teksture asal tu agak keras sket bg K.Nor. K.Nor lebih suka teksture puding yg lebih lembut sket. Terpulang pada masing2 ya..

## utk lapisan bawah K.Nor hanya guna 1 cawan gula atau lebih kurang 12 sudu besar. Sbb K.Nor kurang suka manis2 sgt dan utk lapisan atas tu mmg kena rasa sendiri la kalau nk buat sbb jenis2 gula merah ni berbeza. Jadi tak leh nk bg tau sukatan yg tepat.

Jumaat, Ogos 05, 2011

Onde Onde Pulut Hitam



Assalamualaikum salam besiaran buat semua rakan....Alhamdullilah ramadhan ke 5 kita hari ni...kejap jekan terasa kepantasan masa...syukur di pemudahkan segala amalan...
utk juadah bebuka puasa petang ni sy buat kuih onde onde pulut hitam...mmg dah bejangkit kuih dgn mek siam kita tu...lebihan inti kelapa manis bedurian pun ada lg kasi masuk dlm itu Onde Onde....nak ikutkan rasa sure sdp punya...apatah lagi baunya...dah siap di saluti kelapa simpan dalam peti kasi seju...hampir 1/2 jam lg masuk waktu bebuka baru di keluarkan....kalau rajin boleh juga buat dadih nya jadilah kuih badak berendam.....tq resepi yeeeee

yg belum di rebuskan lagi....

ONDE-ONDE PULUT HITAM
Resepi Asal:ALONGROZZ
Sumber : Ika


Bahan2>>kita buat stgh adunan resepi asal kat bwh ni :-)

90 g Tepung Pulut Hitam*
110 g Tepung Pulut*
2 sb Santan Pekat*
Air+Garam secukupnyer*
Kelapa Parut+Garam secukupnyer untuk salutan kuih
Gula Melaka yg di potong kecik2

letak inti manisan kelapa bedurian

Cara2
Satukan semua bhn bertanda * dan masukkan air sedikit demi sedikit uli sehingga menjadi doh yg sempurna.
Ambil sedikit doh dan bulat2 kan kecik dan isikan dgn gula melaka yg telah dipotong kecil2 td terlebih dahulu, tutup rapat supaya doh nanti bila direbus tidak terkeluar isi gula melaka td. Buat sehingga doh habis.
Didihkan air di dalam periuk sehingga menutupi keseluruhan buah melaka tadi, pastikan air mendidih dan masukkan doh yg telah di isi dgn gula melaka td sehingga buah melaka timbul ke permukaan air yg di didihkan tadi, angkat buah melaka yg timbul tadi dan golek2kan dgn kelapa parut yg telah di campurkan dgn garam tadi buatb sehingga habis, tunggu sejuk barulah boleh dimakan untuk keselamatn di dalam mulut ehehe...

Selasa, Julai 26, 2011

Terubuk Masin


Salam, besua kita di hari selasa....haaaa juada ni pasti betambah nasi....grg ikan terubuk masin dan buat sayur lemak pucuk......cukup le manu utk tghari ni.....dpt pekena terubuk masin di bulan posa lg leeeee buat x sabar2 nak bebuka kan heeee.....ok jum layan juada tghari sy ni....


grg besama bwg besar, cili api, dan tabur di atas ikan

Isnin, Julai 25, 2011

Kuih Tiram@Tempahan



Assalamualaikum...besua kembali, asalnya kuih ni utk buat mkn2 saje...buat punya buat bg sikit pada jiran2 dan sedara merasa.....Alhamdullilah ada sambutan, rezeki di bulan Ramadhan agaknya...telah ada yg menenpah utk raya dan oder utk mkn2 saje...... memandangkan ada sambutan, so saya telah membuka Tempahan kuih tiram ni utk raya ...kalau x npk tuan rmh n3 dekat dua tiga hari tu mknanya tuan rmh sebok lah ye........

Yg telah di pek kecik2 ni tempahan semperna Cukur jambul anak saudara utk di buat gift@berkat kata org jawa....

ok layan dulu pic kuih tiram ni....

Khamis, Julai 21, 2011

Pajeri Nenas


Salam besiaran.....utk lauk tghari ni masak pajeri nenas...npk nenas ka lg....ingat nak mkn gitu saje cicah sambal kicap.....pikir balik baik buat lauk semua boleh mkn.....ok hari ni x leh nak celoteh pjg... layan dulu pajeri ni yeeee.. tuan rmh nak sambung balik kerja yg x habis kesudahhannya.....


Bahan-bahanya
1 biji nenas
2 sudu besar serbuk kari - dijadikan paste, bancuh dengan sedikit air)
1 sudu besar kerisik
3 ulas bawang merah- kisar
3 ulas bawang putih- kisar
1 inci halia - kisar
1 sudu besar cili kisar
1 sudu besar udang kering - tumbuk kasar
2 cawan santan
1 batang kayu manis
2 kuntum bunga lawang
1 biji cili merah dibelah dua

Caranya.
1. Potong nenas ikut suka , jangan nipis sangat, panaskan kuali dan masukkan 2 sudu besar minyak masak.

2. Tumis bahan kisar, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga naik bau, kemudian masukkan pula paste serbuk kari dan udang kering, tumis hingga agak garing,

3.Selepas itu masukkan santan, kerisik dan nenas, sesuaikan rasa, masukkan sedikit garam dan gula, cili merah, masak hingga nenas layu dan kuah pajeri agak pekat. Angkat dan sedia untuk dihidangkan. Selamat mencuba.

Rabu, Julai 20, 2011

Sambal Sotong Bekicap


Assalamualaikum besiaran di pg Rabu.....lauk mkn mlm semlm, ada tinggal semangkuk simpan dlm peti, pagi ni kasi pehagatkan , leh makan gan nasi ...so pagi ni x buat sarapan pun, kita masak se pot nasi utk mkn gan nenek....tghari nnt masak lauk lain le........bukan ape kita byk kerja nak di settel kan pg ni...jahitan uncang x siap lagi, hari sabtu ni tuannya dah nak guna.... apa pun isikan perut dulu bagi kenyang......resepi cam masak sambal tumis biasa, cuma ditambah kan kicap saje....


hemmmm sdp.........

Selasa, Julai 19, 2011

Pudding Jally Oren


Salam besiaran di hari selasa...kerja skrg ni mmg byak...tp sempat le membuat pudding yg tersagat sedap ni...semlm npk Kak Nor tayang2 heeee jelos kita negok...sebelum tu pun dah jegok kat dapur Juwita time tu pun kira dah tetarik juga nak menerainya....so hari ni x nak tunggu lama2 mmg tegoda....campuran yg besusu tu sdp sangat....rasa nak lg dan nak lg heheh....mmg betul le kesabaran kena ada membuat pudding ni...nak melapi satu2.... tp lihat le hasilnya mmg cantik kira bebaloi leeee syg pulak nak ngap...ok jemput leeee jgn malu2....tq izinkan cpy resepi ye.......


PUDING JELLY OREN
resipi : Juwita Fariz
sumber : K.Nor@SecubitGaram


Lapisan Jernih
4 g serbuk agar-agar
500 ml air
5 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing-masing)
sebiji oren diperah airnya( dalam 50 ml)
sedikit pewarna kuning

cara-cara
Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
Setelah sebati masukan perahan oren yang telah ditapis dan pewarna kuning.
ketepikan

lapisan puding
4 g serbuk agar-agar
200 ml air
300 ml susu
5 sudu besar gula ( mengikut kemanisan masing)
sebiji oren diperah airnya( dalam 50 ml)
sedikit pewarna kuning

Cara-cara
Masukkan air, gula dan serbuk agar-agar didalam periuk.
Setelah sebati masukan, susu, perahan oren yang telah ditapis dan pewarna kuning.
Masak sebentar dan ketepikan




cara-cara untuk melapis.
sediakan bekas yang sesuai.
masukkan lapisan puding dahulu biarkan sejuk hingga lapisan tersebut keras kemudian masukkan lapisan jernih buat kaedah yang sama sehingga habis.
Boleh la disimpan didalam peti sejuk sehingga benar2 keras
Jika ingin dipotong sila kurangkan kandungan air bagi jelly ini kerana jelly ini agak lembik.

** Cara yg K.Nor buat, letakkan gelas yg nak digunakan dlm loyang besar yg berisi air dan ketulan ais. Dgn cara ni, boleh mempercepatkan puding tu mengeras dan tak perlu masukkan dlm peti ais. Masa menuang layer seterusnya, guna belakang sudu kecil dan letakkan di dinding bahagian dalam gelas dan tuang slow2 supaya adunan tak terjerlus ke dalam adunan sebelumnya.
Bila adunan puding yg belum dilayerkan (balance dlm periuk) nampak cam mengeras, panaskan sekejap tp jgn sampai terlalu panas. cukup sekadar nak mencairkan balik adunan supaya mudah dituang. (biasanya bila tinggal 2 layer terakhir adunan akan mula mengeras, boleh la dipanaskan sekejap ya)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More