Rabu, Oktober 31, 2012

Kek Kelapa Pandan


Assalamualaikum....rindu pulak beberapa hari x besiaran....dua tiga hari ni sibuk sikit urus kan nenek x berapa sihat..lepas raya haji tu nenek x berapa sihat ada tanda2 mcm nak demam.... sy cepat2 bg mkn ubat takut demam nenek melarat....semlam kebahnya dah kurang..hari ni npk dah berangsur pulih alhamdullilah x melarat lama.....hari ni baru sy ada kesempatan membaking...jgn maree ye mlm ni baru nak tayang....lepas je membaking..terus lipat kain yg dah naik membukit...maklum le semua tahu cuaca kat luar sana x menentu jd kain yg x berapa nak kering ..dan tambah pulak kain2 yg baru di basuh...byk jdnya....
Kek yg dah lama juga masuk list...seperti biasa ada je resepi2 yg potong Q....:-)...biaslah tu.....kalau x cuba tak tahu hasil dan rasa kek ni...hemmm mmg walaaaaaa. gebusnya......rasa pandan asli dan kelapa kering mmg sangat sdp...nak pulak atasnya garing....biasa Mr.N kurang sikit dgn kek2 ni..tp npknya td bukan main mkn bekeping2.....resepi kek sy ambik dari dapur Yatie....pada yg nak rasa boleh lah buat..rajin2 yeee...:-)


Kek Pandan Kelapa
Sumber: YatieMemories

Bahan- bahan (loyang 8x8 inci)

250 gm butter
1 cawan gula kaster (1/4 cwn dan 3/4 cwn)
1 sudu kecil ovallete
5 biji telur gred A (asingkan kuning dan putihnya)
2 cawan tepung superfine/tpng gandum*
1 s/k baking powder*(* di ayak bersama)
100 ml santan pekat
2 sudu kecil perisa pandan/pandan emulco
sedikit pewarna hijau
sedikit kelapa kering - utk tabur atas kek
Sheila tambah 1/2 cawan kelapa kering masuk dlm adunan kek...


Cara-Cara


Pukul putih telur bersama 1/4 cwn gula kaster hingga ringan. Ketepikan.
Sementara itu dlm bekas lain,pukul butter,ovallete dan 3/4 cwn gula kaster sehingga kembang dan putih.
Masukkan kuning telur satu persatu dan pukul sebati.
Masukkan pandan emulco/perisa pandan juga pewarna hijau.
Masukkan tepung berselang seli dengan santan. Kacau rata sehingga adunan betul2 sebati.
Masukkan adunan putih telur dan gaul kaedah kaup balik.
Sediakan loyang yg telah dilapikkan kertas minyak. Sapu sedikit butter di sekeliling loyang.
Tuang adunan ke dalam loyang, ratakan dan hentak2kan 2 kali. Taburkan kelapa kering di atas kek.
Bakar selama 1 jam atau sehingga kek masak. Guna api atas dan bawah 180c dan letak dirak tengah.
Setelah masak, angkat dan sejukkan diredai kek. Setelah sejuk, bolehlah dipotong dan
hidangkan.


6 ulasan:

Citarasa Rinduan berkata...

amboiiii gebunya

ayu dok lapor ni. jeling2 sambil bw piring kosong.
kalau boh kelapa kering kat kek pasti lebih moist hasilnya. ayu try kat kek karot.

okey2. nanti nk bt gaklah. tq syer resepi ya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak ayu

sdp kek ni kak bau pun wagi...ila pun tetarik gan resepi ni tu yg beli kelapa kering...yep ila saja try letak 1/2 cwan kelapa kering dlm adunan bg lemak2 sikit kek ni...buat ye kak

Ros berkata...

Assalamualaikum,

Amboi cantik dan gebu ja kak Ros tengok kek nih...mesti sedap he.he..terima kasih kongsi resepi...

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam kak Ros hee sdp kek ni kak mmg gebu...rugi saya x buat banyak semalam...akk cuba yeee..bau pun harum

ninazsyafinaz berkata...

kek pandan nih fav my kak ngah..kalau dia membuat mau pekat air pandan yg dia guna..tapi bau harum pandan tuh mmg mengancam..selalu dia tabur bijan jerk..dah jadi mcm ala2 kuih bakar plak.:)

Tanpa Nama berkata...

salam sy pengusaha kebun pandan jika anda memerlukn daun pandan yg byk untk perniagaan boleh hubungi sy mohd hisham 0136394671

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More