Rabu, Oktober 17, 2012

Popia Goreng Inti Sedap



Besua kembali di pagi rabu.. nampkanya cuaca cantik..tika ni dah panas pun....elok lah tu jemur2 apa yg patut....masuk tghari ke petang ala2 mendung gitu.... x nak celoteh panjang sy pun ada kerja lg nak buat ni heeee mmg x habis2 kan kalau jd ketua dapur :-) sajeee bagi ider utk kawan2 buat sarapan pg, sarapan petang, atau jamuan....alahai kakak2 adik2 semua lg pandai buat popia kan kan kan senyum le sikit :-)).....buat utk hidangan sarapan pg tadi..lama x buat popia...kat rumah ni kalau buat sarapan yg  ada pedas2  mmg laku....nak konsikan gan kekawan...kali ni sy buat inti kira yg sdp jugak leee....puji utk diri sendiri yeee :-)..gabungan yg x banyak bahan...mmg jimat...ada rasa pedas dan manis2 sayur...setakat letak carrot, sengkuang,  isi ayam cincang dan telur budak2 mmg suka punya..sudah di masak lembut jeeee intinya...popia ni kalau x nak cicah sama sos cili pun x ape..mmg dah cukup dgn rasanya..tp tepulang leee pada yg suka cicah menyicah tu boleh lah buat sos popia
apa lg jom godek2...



Popia Goreng Inti Sedap

Bahannya :
Kulit popia
2 batang carrot - di mayang halus > sy sagat guna mata yg kasar
1 biji sengkuang sedehana besar - di mayang halus > sy sagat guna mata yg kasar
1 cawan isi ayam/isi udang - di cincang
2 biji telur di kocak
2-3 sudu besar cili kisar - nak pedas lg boleh letak lebih
3 ulas bawang putih tumbuk halus
Garam, gula,perasa
Minyak masak utk tumis dan goreng

Caranya:
Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang putih, cili kisar hingga garing
Masukan isi ayam..goreng hingga isi ayam masak
Masukan carrot, sengkuang, gaul sebati bila dah sebati curahkan telur yg dikocak
Masukan garam, gula, perasa...agak2  inti dah kering, rasa pun dah cukup sdp boleh tutup api dan biarkan inti sejuk seketika
Sediakan kulit popia, letak inti di sudut hujung kulit popia, gulung mcm biasa dan lekatkan hujung popia tadi dgn kuning telur atau satu sudu tepung gandum yg di bancuh dgn sedikit air....
Panaskan minyak goreng popia hingga kuning keemasan...sedia di hidankan



7 ulasan:

CT Delima berkata...

As'salam Sheila

kak ct ada stok kulit popia dalam peti sejuk. masa raya ingat nak buat biksut popia tapi tak jadi hehehe

buat lebih2 kasi frozen nak makan tinggal nak goreng aje kan.

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Ct comel betul tu seteju rajin2 buat lebih simpan....raya haji nak buat lg mkn grg panas2 lepas balik sbyh raya...mak pun dah petan td...:-)

mala berkata...

salam kak sheila,
mala mmg suka pohpia tpai kat sini tak dak sengkuang. tak syok pohpia tak dak sengkuang kan ..

Bicara Kak Noor berkata...

kak noor pernah buat popia inti sayur ni mmg sedap Sheila anak suka snagt sampai tak smpat nak ambik gambar hahaa

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam mala betul tu mala buat byk2 mmg senang...nak mkn tinggal goreng aje..kat sana x ad sengkuang yeee..kalau x ada cuba mala gantikkan gan kacang pjg potong halus, atau kubis...letak tauge nnt basah kan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Noor bbetul kak sdp akn inti sayur manis jerasanya..ank2 pun suka sbb sayur tu jdi lembut

cheeze maz berkata...

Salam Ziarah....

Sedapnya dengan popia... anak2 suka cicah dengan sos cheese.... jemput ke blog akak di http://cheezemaz.blogspot.com, manalah tahu nak mencuba serbuk cheese CHEEZE MAZ yg bila dicampur dgn air panas menjadi sos sesedap cheeze wedge, KFC. Jemput juga komen resepi2 akak yg x seberapa tu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More