Khamis, Oktober 18, 2012

Kek Coklat Kukus Munirah


Assalamualaikum..teraaaaa..x jemu2 ke makan kek cekelat  ...tak punnnn...kalau dah tejebak tu balik2 yg becekelat je tayang yeeee....harap x ada yg bosan yeeee walaaa.....satu lg kek cekelat yg x payah nak di pekenalkan lg ..rata2 kawan masak ramai dah cuba.....kawe je sorg baru nak mendaki :-)....pehhhh mcm kek yg tempoh hari saya buat...mmg pengsan leeee kesedapan yg x terhingga...kemarin saya try jenis yg masuk oven...kali ni tyr pulak yg kukus....nak kata beza sangat pun x banyak pastinya rasa cekelat mmg leee kan......yg ni ada guna telur serta susu cair.....tang lembut/moist pun kedua2nya ada, tang padat pula yg di kukus tekstur lg npk padat dan lebih lembab ....apa pun saya mmg suka kedua2nya sekali...kira bohhhh ajeee, yg penting kesedapannya tetap ada...saya x buat topping sendiri, yg ni sy letak topping cokelat choki-choki yg batang tu...alah kat kedai runcit sebatang 30sen jeeee yg budak2 selalu beli...tunggu lembik baru saya picit keatas kek dan ratakan...letak 3 batang dah cukup..tp kalau nak salut seluruh kek kena beli lebih....kek ni sy kukus mlm tadi...mmg dah tahu kalau buat kek yg bekukus... sdp di mkn bila dah seharian..rasa di dlm kek lg sebati....resepi kek ambik dari dapur rmh Mas Duniaku.. Mas pun dah beberapa kali buat kek ni...tq


Kek Coklat Kukus Munirah
Resepi Asal : Pn Munirah Baharom - KR
Sumber : MasDuniaku


Bahan :
Bahan A :

1 cawan gula pasir - sheila letak 3/4
1 cawan serbuk koko
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
1 sudu kecil serbuk nescafe - resepi asal xde - sheila letak

Semua bahan di atas digaul sebati dan masak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.
Bahan B - di ayak :
3/4 cawan tepung gandum
1 sudu kecil (sudu kfc) soda bikarbonat
1 sudu kecil (sudu kfc) baking powderBahan C :

4 biji telur - diblender - Sheila ikut macam Mas pukul hingga kembang 
Cara membuatnya :
Satukan bahan B dan bahan C ke dalam bahan A secara berselang seli dan gaul dengan senduk aje.
Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yang digris dan dilapik kertas kalis minyak. Kata Puan Munirah, loyang tu kena dipanaskan dulu sebelum masukkan adunan kek tadi..
Kukus selama 1 jam atau sehingga masak. Jangan buka pengukus semasa proses mengukus 45 min yg pertama takut kek jadi mendap



12 ulasan:

ady berkata...

as-salam
Soft moist and chocolately yumm it looks...

Bicara Kak Noor berkata...

salam Sheila
aduh nampk cantik dan kilat je kek tu pasti moist sesangat tu akak suka tu tpi tahan je kena telah air liur dulu hee

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abg Ady hee yeppp yumm moist. gitu :-)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Kak Noor ye kak saya guna coklat choko choki yg budak2 nkn tu...kek ni lembut...dan lembab...mkn sejuk pun sdp...

Rohah berkata...

mengasyikkan la Sheila..sana sini org tayang kek..akak ni malas sangat nak buat..asik buka petiais, pandang je butter...pas tu..berkata2 kat hati, nak makan kek, tapi malas nk baking..camne lah ni..

Sheila Shafeareen berkata...

hai Kak Rohah heee meg bg saya batter tu nnt saya buat kan utk akk heeee...pernah tejadi pd saya kak...butter lama dah beli tp x berusik2..suami tegur baru le berusik......insyaalah nnt dtg lah mood rajin akk tu :-)

zila norazila berkata...

salam syg shiela,
wahh rajin btl wat kek akk pun sama cam rohah..malas btl ..balance butter byk lg..tp tu la kerajinan tu x sampai lg:))

zila norazila berkata...

salam syg shiela,
wahh rajin btl wat kek akk pun sama cam rohah..malas btl ..balance butter byk lg..tp tu la kerajinan tu x sampai lg:))

zila norazila berkata...

salam syg shiela,
wahh rajin btl wat kek akk pun sama cam rohah..malas btl ..balance butter byk lg..tp tu la kerajinan tu x sampai lg:))

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

salam su...
betul tu.. kalau tekak dah tak puas mkn apa yg kita suka.. buat berkali2 pun no problem kan... mesti laku punya.. hehe.. coklat2 mcm ni mmg sedap.. kita pun dah pernah buat...

lina_pg berkata...

assalam..memang sedap kek cekelet munira ni.Sy pernh wat sekali, tp kejadiannya kurang sempurna huhu

ratukissdaniella berkata...

kek ni mmg sdap...x di nafikn....tp sy lagi100000000000x suke bt resepi raihanna pye mmg the best in the world bg sy la...len org len pndapat kn??? untk resepi jimat cermat jiwa slamat tp sdap resepi ni la..tp untk sdap n ohsem tp bjet lbeh tp tramat puas ati try la resepi raihanna... yummmmmeeehhhhhhh!!!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More