Selasa, Oktober 23, 2012

Nasi Lemak Tumis


Assalamualaikum....baru dpt besiaran...dah mlm pun x pelah yeee..nasi lemak tumis ni sy buat utk sarapan pg tadi merangkap bekalan untuk suami dan ank2...ikutkan mmg jarang mkn nasi lemak di sebelah pg...kebetulan lepas raya kemarin nasi lemak belum di jamah2...ank2 pun dah betanya lamakan mama x buat nasi lemak..dpt lauk yg simple2 pun jadi lah heee :-)...sy tanak nasi pun ngam2 je...mmg segaja x nak masak banyak..maklum le dah nama nasi lemak...nasi lg... ada lemak lg :-)..paham2 yeeeee.... sy suka dgn rasa nasi lemak yg ditumis macam ni harum aromanya lain sikit......sebelum ni sy buat dgn letak warna hijau...masih mengunakan resepi yg sama ada disini...kali ni biarkan putih je....rasa mmg sdp...lauk sekadar syarat...sambal tumis, telur dadar dan timun cukup leeee....mana yg x ada lg ider utk sarapan esok atau mkn mlm boleh le cuba resepi nasi lemak tumis yeee...


NASI LEMAK TUMIS
resepi: kak Jun 
sumber: Mamasya 

Bahan-bahan ( 5-6 orang )
3 cawan beras
2 cawan santan
2 cawan air
1/2 sudu besar halba
1 daun pandan
1 cm halia-hiris halus
1 batang serai-titik
2 biji bawang merah-hiris
garam secukup rasa
1 sudu minyak + 1 sudu minyak sapi

Cara-cara
Panaskan kedua-dua minyak, tumis bawang dan halia hingga garing.
Masukkan air dan santan, kacau hingga pecah minyak.
Bila mendidih, masukkan beras, daun pandan, halba, serai dan garam.
Pastu masak seperti nasi lemak biasa..
Hidangkan bersama sambal tumis ikan bilis/udang/sotong, timun, telur dan ikan bilis goreng.

Nota Dapurmamasya
Utk nasi lemak kuning ni , tambah 1 sb kunyit semasa masukkan santan dan air -utk yg ni sy x letak warna saja biarkan plan..


Bekalan utk 3 org..hemmm ambik sorg satu....yg hujung tu x ada timun khas utk ank dara yg x mkn timun...

4 ulasan:

Rohah berkata...

meronta selera dimalam2 begini..penangan betul ni...boleh bawa mimipi..hehe..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Rohana jheee tegelak saya akk..sampai boleh bawa te minpi2 yeee...kalau takut megigau hari ni akk buat nasi lemak tumis yeee...sdp bungkus dlm daum pisang :-)

Bicara Kak Noor berkata...

sedap nya Sheila..
nasi lemak mmg tk pernah tolak ni bila2 masa saja on saja kan

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Noor betul tu sarapan pg, petang dan mlm mmg x kira waktu ...

saya suka tp jarang dah mkn nasi lemak....ank2 minta baru buat kan

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More