Sabtu, Oktober 06, 2012

Kuih Kole Kacang Hijau


Assalamualaikum...salam sejahtera, selamat behujung minggu buat semua rakan2....suka dgn kuih ni...hajat pun dah lama nak buat...sejak dua menjak ni terjangkit jangkit pulak nak buat kuih2 org lama...kira ada mencuba jugak le kan heee...walau x secantik mcm yg paka2 kuih di luar sana buat...npk je tepung kacang hijau terus sambar..barang yg lain pun semua dah siap beli...buat x nak kalah heee bancuh dua adunan sekali...mula2 negok mcm sikit jeee tu yg gandakan dua...hemmm sdg elok pun kat rumah mmg ramai yg tukang makan....alhamdullilah menjadi dgn elok..rasanya manis pun sedang2 elok...dan x lembik...suka..suka..suka kita heee :-) kira boleh buat lg lah kuih ni.... nampaknya ramai kawan2 masakan dah cuba resepi dari Che'Iza@MyR.... lain kali akan menyusul lg....tq resepi..


Kuih Kole Kacang
Resepi By : Che'Iza@MyR

Bahan-bahan:
1 cawan santan pekat #
1 cawan gula merah *
2 sudu besar gula pasir *
1 cawan air *
Beberapa helai daun pandan - simpul *
2 cawan santan
1 cawan kacang hijau
secubit garam

Cara-cara:
1. Masak bahan bertanda # sehingga menjadi tahi minyak. Apabila siap, ketepikan tahi minyak yang terhasil dan biarkan lebihan minyaknya dalam kuali.
2. Masak bahan bertanda * sehingga gula larut, sejukkan dan ketepikan dulu.
3. Masukkan tepung kacang hijau, santan, garam dan air gula merah dalam satu bekas, kacau hingga sebati.
4. Masukkan adunan tadi dalam kuali yang berisi lebihan minyak kelapa tadi. Selalu di kacau agar tak bergentel nanti. Masak hingga pekat, tuang adunan dalam bekas atau loyang.
5. Bila adunan sejuk bolehlah dipotong, tapi terlebih dulu taburkan dengan tahi minyak. Boleh dihidang sebagai minum petang atau sarapan pagi.

16 ulasan:

Rohah berkata...

sedapnye..pebret sesangat ni..nak tanya,kacang hijau tu Sheila kisar sendiri ke?..akak tunggu jawapannya tau..nti akak walking ke sini balik ye?

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam sheila,rajinnya masak kole kacang,sedap tuh!

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Rohah tepung kacang hijau tu beli yg dalam peket..mmg dah siap di kisar.. kat pek tulis tepung kacang hijau goreng...pasaraya kat area tepung2 yee..selamat mencuba

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Azatiesayang hee lama dah dok skodeng kuih ni...mmg suka...tu yg teruja membuatnya

Amie berkata...

kita suka makan kuih kole kacang tapi tak berapa jadi kalu buat... last beli aje untuk penuhi selera.

Sheila Shafeareen berkata...

kak Amie hee alahaiii cian pulak dgrnya heee sukatan kena jaga kak jangan cair sangat santan tu..agak2 sesuai kepekatannya..nnt akk cuba lg yeee buat sikit dulu..

ady berkata...

as-salam
cantik aje kuih kole2 kacang hijau tu...mmg sedap kole2 ni..

inahar ali berkata...

Waduh..daapnyer sheila kole kacang nih..menjadi elok banget! feveret akak ni tau..terliur sehh!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abg Ady hee tulahhh last week npk abg tayang..dah x tahan tau..alhamdullilah walau 1st buat jd juga..sdpppp

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Inahar hee mari lah kak dtg ada lg ni...sdp kuih ni..harus buat lg..mak ila suka...

Bicara Kak Noor berkata...

aduh sedap lah kole kacang tu mengancam giler tu,belum pernah buat cuma pernah makan je Sheila nk copy resepi nk buat jugak sbb akak mmg suka yg kacang2 ni

Mas berkata...

cantiknya kuih kole kacang hijau akak tu...
mengeliurkan....

izahdaut berkata...

akakkk.. semalam saya duk study cara nak membuatnya tu.. tuptup hari ni nampak kat blog akak.. mudah ke kak nak membuatnya.. takut tak jadi ler... bahan dia leh tahan gak berkosnya kan. kalau tak jadi sedih ni.. hehe.. nak beli kelapa dulu ni :-)

Fiza Nordin berkata...

kak sheila,suke kat kuih ni!!!lame tak makan!!!waaaaaaa mau!!!!

Rohah berkata...

tq Sheila, tapi akak tak pernah jumpa kalau kat pasaraya..apa2 hal nti akak cuba cari juga.nk ke bakery jauh sikit.

Kak Nik Ja berkata...

salam sheila...kuih fav akk ni sebb ade guna kacang ijau...lately akak beli asyik rase tepung ajer..nampaknya kena abuat sendiriklah jugak!!..amek bau jap!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More