Sabtu, Februari 11, 2012

Kurma Ayam


Hari ni masak lauk kurma ayam sajian mkn tegahari...semalam lagi ank bujang dah tanya...lama mama x masak lauk kurma...betul tu......campurkan dgn kentang dan karet..pastu buat sambal belacan dan grg ikan masin cukup le utk buat lawan mkn sama nasi... ....sy mkn cicah sama roti aje.......kalau sapa rajin leh le buat nasi minyak....sdp kan bekuahkan lauk kurma...ok jemput santapan....

KURMA AYAM

Bahannya :-
1 ekor ayam -potong kecil dibersihkan
2 1/2 cawan santan - 1 biji kelapa
3 sdb rempah kurma - bancuh dgn sedikit air
4 biji kentang - belah 4
2 labu bawang besar - belah 4
1 batang carrot - potong kecil
2 biji lada hijau/merah
1 pokok daun sup - ikut suka
Minyak utk tumis
Garam, gula, perasa

Bahan tumis
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 biji bunga cengkih
2 biji buah pelaga

Bahan mesin/tumbuk:
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci  halia

Caranya:
 Panaskan minyak ,tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
 Masukkan bahan tumbuk dan rempah kurma yg dibancuh. Kacau sehingga naik minyak.
 Masukkan ayam, kentang, carrot, garam dan santan. Biarkan sehingga mendideh.
 Masukkan bawang besar, lada hijau/merah, kentang, carrot, dan perasa
 Perlahan api sehingga naik minyak.  Masukkan asam keping biarkan sehingga semua masak dan pekat.

10 ulasan:

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Kurma ayam ni memang favourite kat umah akak..tak pernah jemula

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Paty's Kitchen hemmm sdp kan kan...x kiralah dgg/ayam mmg suka....

Mas berkata...

lama dah mas tak buat kurma...
sedappnya tengok...

mala berkata...

salam kak sheila - dah lama tak buat kurma ayam ...

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
wah nie fav diana nie.. kurma ayam mmg sedap sgt.. terliur diana tgk..

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

salam sheila..sama la cam mas,lama xmasak kurma.hihi

Sheila Shafeareen berkata...

hai mas tulah ann akk pun tanya lama x buat lauk kurma tu yg hari ni masak...akk mkn sama roti

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam mala hehehnnt buat ye...akk dtg mkn di rmh mala pulak heheh

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Diana tulah sy pun suka nak pulak mkn cicah roti...gan nasi minyak atau nasi hujan panas pun sdp kan

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam azatie yeee nnt kalau beli apa buat ye saya dtg mkn heheh masak sdp2 tau

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More