Jumaat, Februari 10, 2012

Danish Butter Cookies


Salam sejahteri buat semua....hemmm untung kan kalau kekawan tayang n3 pg-pg heheheh  bukan apa ada juga ider nak buat kunyah2 di petang hari hemmm tesedak..itu pun nasib kalau ada bhn2 nya kalau tidak dua tiga hari tetanguh........kes E-na tayang cookies yg sangat kita suka apa tah lg budak2...Fv dgn Danish Cookies ni, mmg x cukup beli satu tin pun... sehari dua dah habis....kita pun sampai x terpikir nak buat cookies ni...hemmm negok tu tak cantik pada rupa tp rasa jgg cite lah mmg sdp cam yg jual dlm tin tu hemmmmmmmmm puji utk sendiri ye....sekut ni ragup, dlm ada kegebuan sikit..mungkin sbb letak bb kot...kita ikut sama resepi yg E-na buat tu... bentu sekot kita ni main hem aje....nak buat bentuk cam Danish cookies  dlm tin tu pun leh juga ada mcm2 bentuk...ok kita punya dah siap ni so kita mkn dulu ye sambil negok tv...Tq pada E-na sbb tayang....muah

DANISH BUTTER COOKIES
 
Bahan-bahan:
250 gram butter
90 gram gula icing / powdered sugar
270 gram tepung gandum
2 sudu kecil esen vanilla
1 sudu kecil baking powder (optional) 

bentuk main hentam aje..buat bulat2 dan leper kan letak sebiji coklat chip..

Cara Membuatnya:
Pukul butter dan gula hingga kembang.
Masukkan esen vanila, pukul rata.
Kemudian masukkan tepung dan baking powder yang telah di ayak.
Kacau rata dengan senduk kayu.
Masukkan adunan ke dalam piping beg dengan 'star tip'.
Paipkan membentuk bulatan atau apa-apa bentuk yang disukai.
Bakar dalam oven dengan suhu 160 darjah celcius selama 15 minit atau sehingga biskut keperangan.
Sejukkan di atas redai dan simpan di dalam bekas kedap udara. Selamat mencuba dari Lovely Kitchen.
 
Note :  
Adunan agak sukar untuk di paip...boleh masukkan sebentar ke dalam microwave untuk melembutkan doh..tapi awas jangan sampai cair. (E-na terus paipkan doh  tanpa masukan ke dalam microwave, tp kena guna tenaga lebih sket...)
 
 

9 ulasan:

ijayuji berkata...

Salam kak! kita suke kukis butter ni, biasa beli jenama danisa :D tp suke yg ada kismis hihihi.. boleh masuk list ni, kalau terasa nak raya leh buat :D

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ika betul tu ak pun suka biasa beli aje dlm tin tu ,,,sekepak habis x dan simpan....ni x tunggu raya pun buat...memeintaan menjang heheh

quinnie berkata...

kak shiela saya memang tengah mood nak mengukis nih..kekeke..pagi tadi dah berfamous amos..malam nih kalau rajin nak berdanish lak..kekeke

izahdaut berkata...

Ni sekut yang mcm2 bentuk tu ye kak. Geram lak nk menggitnya. Hehe

E-na Lovely Kitchen berkata...

salam kak sheila...
fuhhhh pantas, cekap...sugoiiii!!!
anak2 e-na pun suka dgn cookies ni...yg utk photoshoot tu sorok dulu klu x mesti habis...

Yatie berkata...

alahai rajinnya mengookies, geram je tngk..kalau dpt rasa ni mmng best tulllll...mcm nak wat skrng je..

samsulaili berkata...

Nampak je resepi terus salin dan ajak anak2 masuk dapur.projek dgn anak2 petang ni..syok main tepung dgn diorang.

K.Nor berkata...

uikkk... jet turbo kuasa berapa nih? cpt betul dia ya.. hehe

Tanpa Nama berkata...

Kenapa adunan sukar di pipe? Kat blog2 lain, rata2 soh masukkan dlm peti ais dulu sbb doh terlalu lembik..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More