Sabtu, Februari 18, 2012

Kek Batik Arora


Salam besiaran di hujung minggu...n3 resepi kek tebaru...tegah hagat di pasaran sana sini ramai dah buat... kek yg penuh aroma bau dan rasa...Kek Batik Arora...menarik le pulak bunyi nama Arora tu kannn..kek yg lembut, gebus, pasti ank2 suka...rasa ada bebagai... utk kek  ni saya letak perasa keladi utk warna pepel, hijau pandan, oren,, biru tu just warna saja..kalau gigit tang warna  baru ada rasa hemmm sdp nya kira kek jimat ni... dlm satu kek ada bebagai rasa....


KEK BATIK ARORA
Resepi: De Nuanza

Bahan-bahan:- (loyang bulat 8 inci)
  • 250 g mentega
  • 100 gram gula castor
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 250 g tepung gandum
  • 6 biji telur
  • 2 sudu teh baking powder
  • 5 jenis pewarna dan perisa
Cara-Cara:-
  1. Gris dan alaskan loyang dengan baking sheet, ketepikan.
  2. Pukul mentega bersama gula sampai kembang memutih.
  3. Masukkan susu pekat manis dan pukul sebati.
  4. Masukkan telur sebiji demi sebiji dan pukul lagi hingga sebati.
  5. Sementera itu, ayak tepung bersama baking powder, kemudian masukkan kedalam adunan dan pukul lagi sampai adunan sebati (guna speed sederhana perlahan)
  6. Bahagikan adunan kepada 5 bahagian dan warnakan atau perisakan ikut kesukaan.
  7. Tompok-tompokkan setiap warna dlm loyang sampai habis atau ikut kreativiti masing-masing (*akak tompokkan jugak - 2 sudu besar setiap adunan, atur selang seli atas setiap tompokan).
  8. Bakar kek ke dalam oven yang telah dipanaskan terlebih dahulu pada suhu 160-180 darjah celsius selama 45 mnt - 1 jam (akak bakar pd suhu 165 C selama 50 minit).
jom pakat ramai2 buat..sdp kek ni dlm satu kek ada bebagai rasa, kek jimat kata kooooo...

13 ulasan:

mala berkata...

Salam kak, huyo! Dah sampai sini. Gatai tangan dah rasa mcm nak buat :-)

Ummi berkata...

Assalam Sheila...waaah dah buat jgk...sedap la kan..tp akak punya dah habis baru tayang..hehehe

kakna berkata...

dah ramai buat kek ni..
tak boleh jadi kena buat ni.

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam Sheila...nampaknya kek dah mengamuk sakat..sana..sini..situ semua sudah cuba...pas ni kita buat pertandingan kek batik...akak suka main coraknya

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Mala heheh yepp dah sampai dah..bila lah ak sampai rmh mala pulak...cepat hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Ummi heheh tulah ni semua gara2 npk kat rmh akk pg2 td..terus gatal tagan dan tekak nak rabut..mmg sdp ada bebagai rasa

Yatie berkata...

uwaaa dah wat gak ya Sheila, mmng sedap dan mudah membuatnya...kannn..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kakna yee ramai dah buat ..akk bila lg...cuba ye mmg sdp dan lembut

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam kak paty- yee akk buat tau nnt sy dtg pulak nak ras..kek yg tegah hagat di pasaran ni...main dgn warna mmg best...terus di buatnya

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yatie heheh dah bejangkit sudah hheeh mmg sdp gabunga bebagai rasa dlm satu kek ...lembut aje...

ummiaisyah berkata...

salam kenal..
alamak..td dapo kak ummi pon ada kek ni...mmg demam kek arora skrang!

ijayuji berkata...

Salam kak! dtg malam2 tp bukan nak ngendeng kek nak ngendeng benda lain hihihi... kek ni ada lagi kat umah kita takde org makan huh! masing2 nmpk kaler warna warni tak nk makan :D

ady berkata...

as-salam
mmg cantik dan sedap kek Arora ni...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More