Jumaat, Februari 24, 2012

Kuih Beko @Bingka Kelapa


Assalamualaikum besiaran kita di  petang jumaat...hujan sejuk rasanya...alhamduulilah nikmat yg di berikan terima seadanya syukur...ok utk petang ni sy buat kuih beko , kira kuih bingka kelapa lah nama yg sesuai heheh, npk kat rmh Kak CheqSue pg tadi..tu yg bekenan dan terus tepikir buat utk makan2 ptg ni...  beri kredit pada kuih bingka kelapa...mmg sangat sdp...sy x tau nak ckp macam mana sdpnya..kekawan nak tahu kenalah cuba buat...resepi pun x byk bahan dan modal ...sekali masuk bancuh dah siap....kuih ni dah sejuk pun x liat masih lembut , nak lg best pumukaan atas dan bawah tu garing lagi ada ehammm...
Macam yg Yani buat guna bekas acuan muffin, saya pun sama juga, sbb x ada acuan kuih bahulu yg macam Kak Wan tu...bila lah agaknya nak beli yekkkkkk......ok tq pada Kakak2 yg tayang resepini....sy kongsi resepi juga disini yeee....

  
KUIH BEKO / BINGKA KELAPA
Resepi : Kak Wan
Sumber : Kak Yani@Deco Coco

Bahan-bahan
200gm kelapa parut putih
80gm gula pasir
150gm tepung pulut
1 biji telur A - di pukul ringan
4 sudu besar air
1/2 sudu kecil garam
1/4 sudu teh pandan emulco - jika suka

Cara-cara:
Satukan kelapa parut, gula, garam dan tepung, gaul rata. Masukkan telur, pandan emulco dan air sedikit demi sedikit sambil di kacau rata. Adunan tidak cair atau terlalu pekat, kelihatan parutan kelapa bila di adun.
Leser acuan baulu / cara dengan minyak. Kemudian panaskan di dalam oven hingga minyak betul-betul panas.
Keluarkan acuan, masukkan adunan hingga penuh. Bakar selama 20 - 30 minit di dalam oven pada suhu 200C atau hingga permukaan kuih keperangan.
* Acuan tu sy leser dgn majerin tu yg lg sdp rasanya


pemukaan atas dan bawah bekerak/garing tu yg sdp..walau dah sejuk dlm nya tetap lembut...




9 ulasan:

INA berkata...

Salam Kak Shiela..ooo nie kuih yg akak cerita pagi tadi ye..menarik leh cuba nie..

Cendana Kasih berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Cendana Kasih berkata...

sedapnyer kak...lapo saya...hehehe... hari ini dan semalam adalah hari malas sedunia..saya makan epal jer waktu tengahari, lepas tu tido sampai petang...hahaha...

Kak, sori pagi tadi dah hantar mesej, tp takleh kuar la plak..rupanya airtime dah habis..

mala berkata...

beko ka nama dia ... hehehe baru tau.

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ina yep nilah kuih yg akk ckp pagi tadi...dah siap mmg sdp...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai CK tidur yeeeeeeeeeeeeee..jgn byk sangat nnt sembab mata tu..... tq pg tadi jebat hantarkan kuih yeee sama bajunya kuning dgn plastik tu hehheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mala yeppp akk pun x tahu juga name nya BEKO...negok yg lain tulis cam tu biasa panggil kuih bakar kelapa aje

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
wah comelnya kuih tu akak... mmg nampak sedap.. ermm.. rasanya diana x perna lg makan kuih nie.. nmpk sedap

Sheila Shafeareen berkata...

hai diana mms sdp kuih ni.. lembut garing atas bawah buat keci2 lg npk comel.....try yeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More