Ahad, Februari 26, 2012

Kuih Kaswi Citarasawan


Salam besiaran di petang ahad...hujan sudah turun di kala ini....sdp tu ambik bantalll bobom..babam.... heheheheh ,saya tahu, time hujan2 cam ni ada yg lapar kan cari makanan..hehehe juadah utk ptg besama keluarga, sy buat kan kuih kaswi lg...tp kali ni resepinya dari Kak Wan....negok pada resepi  lebih kurang sama aje dgn resepi yg saya buat tempoh hari, cuma sukatan gula merah tu aja yg lebih...tp kejadian kuih ni cantik pada warna terang2 gelapa...Izah pun kata cam tu warna yg menarik...rasanya dah pasti sdp, kuihnya lembut2 kenyal.......lepas seketul ...seketul habis...lawankan sama teh o panas kurang manis baru sesuai,
Kak Che CT pun dah pernah juga buat menggunakan resepi ni.....TQ... sy kongsi kan juga resepinya di sini....


KUIH KASWI
resepi: kak Wan
yang dah cuba: kak Che Ct

Bahan A
1 1/2 cawan gula merah
1/2 cawan gula pasir
1 cawan air
2 helai daun pandan, disimpul
(jadikan 2 cawan air gula)
Bahan B
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
3 cawan air
2 sudu besar air kapur
Bahan C
Kelapa parut dicampur sedikit garam
 
Loyang 9" atau acuan lompang - sy guna acuan kecil cpt masaknya

Cara-cara :
1. Satukan bahan A, masak di atas api sederhana hingga larut. Sejukkan.
2. Sebatikan bahan B, kacau rata dengan whisk.
3. Satukan bahan B dan bahan A, kacau rata dan tapis. Tuangkan ke dalam loyang yang telah di sapukan dgn sedikit minyak. Tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus selama 1/2 jam. Biarkan sejuk baru dipotong dan di hidang bersama kelapa parut.
 
 

9 ulasan:

izahdaut berkata...

amboi comelnya kaswi dia.. nak 3 ketui.. kan warne dia cntikkan kak

Sheila Shafeareen berkata...

hai izah tq bg akk tepegaruh lg pada kuih kaswi heheh warna cantik..rasa sdp...

Fiza Nordin berkata...

Cantiknye....en hubby suke kuih kaswi tp biniknye kureng rajin nak mengukus2 hihihiii

mala berkata...

salam kak sheila, kuih kosui jugak sini :-)

Sheila Shafeareen berkata...

hai Fiza yeee..abe fiza suka ye,,kalau nnt boeh buat kan nnt hehehhe

Sheila Shafeareen berkata...

hai Mala yeee buat lg.....bejanji kita yeee...

Mas berkata...

kaswiiiii...
suka...
mas pun buat kaswi khamis lepas..he3
cantikkknya kaswi kak sheila tu..
warnanya menawan..

Naz / Nadz COSK berkata...

Ala kak Sheila..nape goda2 dgn kuih ni. Resepi ni dah lama simpan. Buatnye yang tak lagi..

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak ..wahhh makin ramai duk tayang kuih ni sekarang..bilalah nak ikut jejak juga ni....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More