Jumaat, Februari 03, 2012

Cucur Kari


Besiaran kita di hari jumaat yg indah dgn cuaca yg amat baik pg ni...sarapan pg yg di hidang kan utk keluarga tecinta ....kalau buat sarapan mesti big bos nak tapau....alhamdullilah merasa besama kawan2 di opis...ok resepi cucur ni sama saja dgn cucur yg saya buat sebelum ni cuma di olah dgn tambahan serbuk kari sedikit dan racikan daun kari....nak letak udang, ikan bilis, udang kering ikut cita rasa ye....sdp mkn sama sos cili, mayo....kalau ada kuah kacang lagi sdp......


CUCUR KARI

Bahan :-)
2 cawan tepung gandum
1/2 sdb instant yeast (mauripan)
1 1/2 cawan air -tambah air kalu pekat
1 gengam isi udang/ ikan bilis/ udang kering
1 sdb serbuk kari
2 tangkai daun kari daunnya di racik halus
Sayuran-sayuran tepulang le nak letak apa
Sedikit serbuk kunyit
Sedikit garam
Bahan utk sos :-)
6-8 biji cili merah
1 biji buah tomato
1/2 cawan gula pasir
2 sdb cuka 
3 ulas bawang putih
Sedikit garam

Caranya :-)
Untuk Cucur -Dalam mangkuk, masukan semua bahan kering. Tuang air sedikit-sedikit sehingga adunan agak2 tidak terlalu cair atau pekat . Masukkan sayur-sayuran dan bahan2 yg lain gaul rata dan ketepikan selapa 30 minit. 
Bila adunan cucur dah kembang boleh lah panaskan minyak,  sudu/sendukkan bancuhan adunan cucur ke dlm  minyak panas. Bila sudah garing sebelah baru di tebalikan grg hingga garing atau keemasan toskan cucur pada paper towel/tisu dapur

Untuk Sos - Kisar cili, buah tomato dan bawang putih hingga halus, tuang dalam periuk. Masukkan gula, garam dan cuka . Masak dengan api perlahan hingga pekat. sejukan

10 ulasan:

~Norul Mas Hana ~ berkata...

nampak sedap tu kak sheila...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Norul yeppp ada rasa kari....

ady berkata...

as-salam
npk menyelerakan buat bf bagus ni...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam a.ady yee sdp buat utk bf atau minum ptg

Mas berkata...

merata2 cucur...
meh sepinggan kak sheila..
sedapnya tengok..

Sheila Shafeareen berkata...

hai mas heheh jum kunyah2....pedas2 kari...

Intai Dapur berkata...

satu idea yg hebat ni...nnt akk nk try la, mst wangi jer kan cucur ni...

tun_telani berkata...

kalau letak cucur letak yis mmg sedap mkn ngan kuah kacang.. adeh.. dh terbayang2 nih. sedapnyerr

Sheila Shafeareen berkata...

hai intai dapur heheh boleh cuba kak sdp juga rasa kari cucr ni biasa kosong aje kan letak udang yg ni ada perasa

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun akk pun suka mkn cucucr sama kuah kacang atau pun sama rojak mee letak cucur

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More