Sabtu, Februari 11, 2012

Karipap Inti Kentang & Udang Kering


Salam sejahtera di pagi sabtu hemmm agak sunyi sikit leee sbb ada ank2 yg besekolah ganti hari ni...kerja rmh kita pun semua dah siap..baru le leh duduk megadap PC.... n3 sarapan seawal  pg td utk keluarga  yg nak ke sklh dan opis...hari ni kena kojeee leee hemmm x pelah dah tangjwbkan .... lama x main ulu menguli.....kali ni buat inti kentang letak udang kering dan tabur daun sup pehhh wangi....semua pesiapan ni seperti biasalah kita buat mlm tadi..pastu kita frozen kan...pg2 leh mkn karipap panas2.... kita tetarik bukan apa sebab karipap tu kembong2 kulitnya dan ragup.....resepi karipap ni ambik dari rmh Quinnie...baru2 ni Q ada bg info pasal doh karipap jd kita ikut le mana yg beguna tu....mmg le org kata buat karipan ni senang aje kalau x betul2 buat x jd juga...kulit tebal lah...x rapuh lah, kering  x beminyak..kekadang tu buat yg petama lain buat kali yg kedua lain pulak kulitnya... dan mcm2 lg....sbb tu kita belajar dan belajar lg...x rugi pun....cuma bab megelim tu sy x berapa nak puas lahhh ok keee ropol nya...tq Q bg tips..... hemm ada lg ni dan utk intinya pula sy ambik dari dapur Ros@jintanmanis... saya x mengunakan aym/dgg... guna udang kering saja...tepulang lah nak letak kentang atau keledek  pun boleh....tq Ros  miss u.... 


DOH KARIPAP

750gm tepung gandum
300gm planta
1/3 cawan minyak sayur/ masak -saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan metrik
2 sudu kecil garam
2 cawan air dari peti ais - saya guna cawan biasa minum kopi tu bukan cawan metrik...

 * Sheila ikut semua yg mcm Q buat
Cara2

1.. bila inti dah sejuk...baru buat doh....mula2 panaskan minyak dan planta dlm periuk kecil. masak hingga didih dgn api yg kecil. sementara tu masukkan tepung dan garam dlm manggok besar...kacau2 rata...bila dah didih planta tadi...masukkan skit2 dlm tepung tadi....gaul dgn sudu/ senduk kayu sebab panas.....kacau2 rata sampai habis. kemudian isi air...isi skit2 dan mula la menguli.....uli sampai doh jadik macam doh buat roti lembut dia...dan texture dia pun lebih kurang sama...rasa cam lembut dan boleh nampak doh tu naik skit.....uli sampai tak melekat doh tu pada mangkok dan tangan....bila dah dpt doh camni maknanya betul la tu....kemudian balut doh dgn plastik...rehatkan dlm 10m...

3. lepas doh direhatkan kita akan dpt doh yg lebih lembut...nampak dia cam berpeluh doh tu....kemudian boleh la mula kan proses menggelek doh dan mengisi inti.....ambil skit tepung dan tebarkan tepung tu sebelum gelek setiap doh....saya guna acu bulat yg besar tuk dptkan betuk yg sekata...kalau tak dek boleh guna cawan....gelek nipis dan bolehla isi inti.....bagus tips balut doh ni dgn plastik sebab doh tu akan lembut sentiasa dan tak dek masalah doh tu akan kering kalau kita buat byk pun dohnya.... 

UNTUK SETIAP DOH YG DIGELEK SAYA AKAN TEBARKAN TEPUNG SEBAB DOH NI MEMANG LEMBUT DAN BERMINYAK..JADI KENA PANDAI2 ADJUST BAHAGIAN NI AGAR DOH KITA ELOK CANTIK JE.

4. bila dah habis buat karipap tadi....boleh la goreng...faktor menggoreng pun penting jugak....kalau tersalah cara...kulit tu tak rangup sgt dan tak dek ruang2 kosong kat dlm dia....kalau betul cara goreng nya..karipap tadi akan mengembang dan rangup lama....saya kalau goreng pagi....malam pun still sedap lagi kalau nak makan.  masukkan minyak yg byk dlm kuali.....panaskan minyak dan bila minyak dah panas...tutup api dan baru masukkan kuih karipap...ni utk mengelakkan karipap tadi kulit dia berjerawat dan karipap masak sekata...isi jgn penuh sgt dlm kuali....lepas tu hidupkan balik api...api kecil je....dan kemudian biar karipap tu masak hingga kuning....selalu balik2 kan dia...tapi jgn kasar sgt masa nak balikkan sebab kulit ni rangup...takut pecah....dah kuning kaler dia...boleh la angkat. bila nak masukkan karipap tuk kali kedua...tutup balik api kuali dan letak karipap dan hidupkan balik api...sama macam proses pertama...buat cam ni tiap2 kali nak menggoreng.. 

TIPS TERBARU..KALAU NAK DPTKAN KARIPAP YG KEMBONG HASILNYA...GUNAKAN MINYAK YG BANYAK MASA MENGGORENG TU...TAPI PASTIKAN KELIM KARIPAP TU KUAT SEBAB NANTI TAKUT TERBURAI PULAK ISINYA...SAYA AKAN KELIM BALIK DOH YG DAH DIKELIM TU SEBELUM SAYA GORENG DLM KUALI. API MASA MENGGORENG PUN TAK BOLEH KUAT SANGAT. SELALU BALIK2KAN KUIH MASA DLM KUALI AGAR MASAK SEKATA..

5. cara2 nak simpan kalau ada karipap yg lebih....dulu2 saya akan goreng sekejap dan toskan karipap...bila dah sejuk susun dlm tupperware dan simpan dlm peti ais...tapi kadang2 letih dan leceh kalau guna cara ni...so saya guna cara lain....masa proses buat karipap tadi...bila dah siap satu dulang....saya simpan dlm peti ais kat tempat sejuk beku....biar dlm 1/2 jam atau beberapa minit....dan kemudian keluarkan dia dan baru susun dlm tupperware...boleh simpan bertinggkat2 kalau ikut cara ni sebab karipap tadi dah keras kulit dia....kalau nak lapik dgn plastik antara karipap tu pun boleh...tapi saya kadang2 tak buat pun. karipap tak melekat kulit dia antara satu sama lain sebab kita dah keraskan kulit dia dulu sebelum tindan2kan....lepas tu simpan la dlm peti ais kat tempat sejuk biasa atau tempat sejuk beku utk tahan lama.


INTI KELEDEK
resepi: Ros@jintanmanis
 
*blog ros tak leh loading. Saya letak resepi bdasar ingatan saya. Bila boleh buka nanti saya edit balik. Lebihkurang je resepi ni.
 
1 biji keledek bersize besar- sheila gantikan dgn kentang dlm 5-6 biji sedang1/2 genggam ikan bilis *boleh tukar pada ayam atau daging
2-3 sb udang kering - sheila guna udang kering saja4 sb serbuk kari
2 sb cili kering kisar
garam
1 mangkuk air
*1/2 biji bwg besar
*2-3 ulas bawang putih
* sheila tambah daun sup bg wangi 
 
Keledek dipotong dadu. Rendam seketika.
Kisar ikan bilis bersama udang kering dan bawang.
Tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan cili dan serbuk kari. Tumis hingga garing.
Kemudian masukkan keledek dan air.
Masak hingga keledek lembut dan kering.
Boleh dijadikan inti.
 
 

5 ulasan:

quinnie berkata...

kak tq cuba.hehehe....menjadik ye...seronok dengar...saya pun suka tengok dia kembong2 je...memang resepi saya ni kena ikut 100% kalau dak memang tak jadik...hehehe

saya pun kak bertahun cuba dan cuba nak dptkan doh karipap seperti hari ni...:)

Mas berkata...

sedapnya karipap....
lama dah mas tak buat...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Q yeppp sdp tq bg tips...mmg kembung kulitnya dan ragup...budak2 mkn seketul2 habis....

kena selalu buat supaya x lupa hhehe tq sekali lg

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas betul tu akk pun lama x beli dan buat tu yg npk kemarin q tayan terus cakap nak buat....

♥LOVE2COOK MALAYSIA♥ berkata...

Fresh curry puffs with few sips of tea...besnyaaaaa!!!

Nak tapau dear :))

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More