Sabtu, September 17, 2011

Puding Mangga

 pic yg sempat di ambik masak menjamu tetamu

Salam besiaran di hari sabtu...wah wah masih rami lg kawan2 yg mkn free ye tiga hari beturut-turut cuti ...sani sini buat open house....x ketinggalan juga tuan rmh semalan lepas solat jumaat sempat le buat mkn2 utk menjamu kawan2 dan sedara mara...buat pun ala kadar je mana yg temampu...nak cerita pasal puding mangga ni, ramai yg bekenan....masing2 datang dok tanya resepi  ....almaklumlah  rasa manga dan susu kan sdp...  resepi ni mmg selalu buat dlm list pun dah ada resepinya ,ok utk x menghapakan kat sini saya tayang resepinya sekali lg...



PUDING MANGGA
 
Bahannya:
I kotak susu kotak Full Cream/low fat (1 liter)
I peket serbuk aggar-agar
Sedikit perasa manggo
Sedikit pewarna kining
1 cawan gula - ikut kemanisan masing2
1/2 biji buah mangga ambik isinya dan potong dadu


Caranya:
Dalam periuk masukan susu , gula dan panaskan hingga gula larut
Masukan serbuk agar-gagar dan kacau sebati
Masukan perasa manggo dan pewarna kacau, bila agar2 dah mendidih matikan api
Sediakan acuan/bekas comel2  masukaan adunan ke dlm acuan , tabur isi mangga yg di potong dadu tadi
Sejukan dlm peti

Sy buat dua kotak susu dan dpt dua adunan puding

12 ulasan:

dZana berkata...

sedapnya.. nnti bila2 akk nk cuba.. tpi kene cari mangga dulu eh..

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak dZana hehhe kalau nak buat kosong pun boleh juga...dan boleh juga di bebagaikan perasa...

izahdaut berkata...

nak kena try jugak ni... dah ramai yg berkenan kesedapannya tu.. tq kak.. perasa manggo ada jugak ek. memang tak tahu.. hehee

mala berkata...

bestnya puding mangga

Nazrah berkata...

nampak segar la...

Amie berkata...

uiii sedapnya! nak buat juga tapi kena cari mangga dulu....

Sheila Shafeareen berkata...

hai Izah ye ada perasa mangga sepeti dlm gambar tu...byk jual...cubaye

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mala mmg sdp buat ye resepi pun simple aje

Sheila Shafeareen berkata...

Hai nazrah mmg sdp dua bekas buat mmg x cukup hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

hai kak Amie ye mmg sdp kalau nak buat kosong pun boleh

Naz berkata...

Wah best ni.. Nak try jugaklah.. Suka sangat puding2 ni..hihihi.. kak mould akak tu cantiklah kejadian puding tu hasilnya...

Sheila Shafeareen berkata...

Salam Naz heheh cuba ye dua2 main peranan mould dari jename tupperware dan kesedapan rasanya

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More