Ahad, September 18, 2011

Ikan Celup Tepung


Salam besiarang di hari minggu... hari ni pasti ada jemputan lg ke rumah tebuka kan?.. jemputan saya di sebelah petang dan malan so siang2 ni ada lah kat rmh melepak gan keluarga sambik kemas2 apa yg patut...pagi ni masak awal sikit saje jeee merangkap sarapan dan mkn tegahari.....dok godek kerja kat dapur tu yg terus mask sekali....teringat ikan celup tepung , mkn di terengganu masa beraya di sana,  sdp x cukup2 di buatnya...so hari ni cuba lah buat mmg menjadi ragup adunan salutan tepung...makan dgn colek pehhh....resepi dari Djdayang di MyR......sy buat meratah aje.....



IKAN CELUP TEPUNG
Resepi by: Djdayang Jack

Bahan-bahan ( 3 orang )
  • 3 ekor ikan kembung/selayang/ape2 je jenis ikan yg digemari (cuci bersih dan tuskan)
  • 3 camb tepung beras
  • 1 camt serbuk kunyit
  • sedikit kapur
  • sedikit garam
  • air secukupnya utk bancuhan
  • 1 biji telur
  • minyak yg banyak utk menggoreng 
    Cara-cara
    1. Bancuh kesemua bahan adunan di dalam mangkuk dgn air yg secukupnya.
    2. Panaskan minyak di dlm kuali dgn api yg sederhana.
    3. Celupkan ikan di dalam adunan tpg td.
    4. Kemudian goreng sampai btl2 garing.
    5. Siap utk dihidangkan. Selamat Mencuba! 


      7 ulasan:

      ~Norul Mas Hana ~ berkata...

      Salam kak Sheila,
      wah wah..sedap tu meratah..
      sekor mmg tak cukup...hehe

      Sheila Shafeareen berkata...

      w'salam Norul heheh betul tu nak pulak ada soso colek laju jeeee

      tun_telani berkata...

      wahh... kalau dpt ikan fresh nih, mmg sepinggan habis, cicah sos cili ^^

      Sheila Shafeareen berkata...

      hai tun betul tu nak pulak ikan segar...tepungnya pun ragup...

      Juwita Jamaludin berkata...

      best makan dengan nasi kerabu.. sedapnya

      Sheila Shafeareen berkata...

      hai juwita betul tu mkn dgn nasi kerabu mmg kena...

      Lovely Kitchen berkata...

      makan dgn nasi kerabu sedap ni...ratah cicah cili sos pun abis gak...hihii

      Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More