Rabu, September 14, 2011

Mee Nipis Goreng Basah


Assalamualaikum selamat pg dah sarapan ke belum tu....pagi ni ada lah sikit rajin nak buat sarapan...selalu masak mee kan guna mee kuning yg biasa jual tu... yg ni saya try guna mee kuning yg nipis...ok juga rasanya x byk pebezaan....saya grg mee mmg suka buat yg basah2 cam ni, nak yg kering mcm mamak pun sdp jugak, tp kalau buat cam tu saya suka letak byk kuih tepung dan tauhu....ok resepi mee basah ni dah beberapa kali buat.. x silap dlm bulan puasa lalu pun saya ade buat juga utk juadah bebuka...ok layan


Resepi Mee Goreng Basah
Resepi : CikMin


Bahan-bahan:
2 paket mee kuning
6 ulas bawang putih-diketuk
Cili kering kisar-ikut suka hati
Cili Sos*
Sos Tiram*
Sos Ikan*
Kicap Pekat*
Kicap Manis*
Udang
Telur - x letak
Minyak masak
Taugeh
Sawi
Daun bawang
Limau kasturi
Cili padi


Cara-cara:
1.Tumis bawang putih hingga naik bau,masukkan cili kering biar hingga garing.
2.Masukkan sedikit air,masukkan udang dan sawi.
3.Masukkan bahan bertanda * biar seketika dan masukkan mee kuning.(bahan bertanda tu main agak-agak je)
4.Jika mee sudah hampir masak,pecahkan telur,kacau biar mesra.
5.Jangan tunggu hingga kering,terus angkat masa masih basah.
6.Potong cili padi,tuang kicap manis dan perah limau kasturi.

6 ulasan:

Mas berkata...

sedapnya mee goreng..
mas suka...

Naz berkata...

Wah sedap... Naz suka yg basah2 cam ni..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas heheh kalau dekat sebelah rumah mmg sah akak hantar sepainggan hehehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Naz heheh yg basah2 sdp kan terasa lekat2 kuahnya...mkn same cili jeruk lg sdp

tun_telani berkata...

kak sheila.. bekfes pg td pun tun wat mee goreng basah =)

Sheila Shafeareen berkata...

hai tun ye keee senag kan sampai tegahari x masak nasi heheh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More