Selasa, September 27, 2011

Kerabu Maggi


Asalamualaikum, besua kembali di hari selasa...pagi2 dah pikir nak masak ape utk tegahari ni...teringat lama x pekena meggi..kebetulan semlm serempak manu Kerabu Maggi kat dapur Yana...menarik resepi tu..kira pestime jugalah mendegarnya...sampai gosok2 mata betul ke ejaan tu kerabu maggi ke kerabu mangga... nak di sah kan negok pada gambar heheh....dari cerita Yana resepi ni dari sebelah atas sana...Thailand...sah kompom, org thai kan byk resepi2 kerabu...so hari ni sy dah mencuba buat...mmg sdp..rasa kerabu maggi ada masam, manis, pedas, cuma kena ejas sikit lebihkan jus limau baru ada basah2  meggi tu,  kat sini saya tambah daun kesum, ayam, tauhu grg  ingat nak tambahkan dgn serai yg di racik cari2 x ada stok pulak..kalau nak sdp letak udang, sotong lagi betul2 rasa kerabu...rebus maggi 3 peket pun dah byk dpt....nak tahu rasanya cubalah buat ye.....betambah satu lg resepi yg x pernah cuba hehehhe


KERABU MAGGI
Resepi : Yana@Dunia Cinta Kami

BAHAN-BAHAN:-

1 bungkus mi maggi perisa kari
4-5 ekor udang sederhana besar ( potong kecil )
3-4 tangkai cili api ( potong )
2 sudu besar sos ikan
1 ulas bawang merah ( mayang )
1 biji tomato ( potong nipis )
1 tangkai cili merah ( potong )
Kubis secukupnya ( celur dan hiris memanjang )
Jus asam limau - sy lebih kan
- sy tambah daun kesum racik
- sy tambah garam, gula sedikit
* sy buat 3 peket megga, so saya gandakan bhn2 untuk kerabu

CARA NAK BUAT:-
  1. Celur udang, kubis dan mi maggi. Tos dan ketepikan. 
  2. Dalam mangkuk lain masukkan cili api, bawang merah, buah tomato. Gaul semua bahan.
  3. Kemudian masukkan udang, kubis, cili merah, sos ikan dan mi maggi serta perencah kari maggi. Gaul lagi hingga semua bahan sebati.
  4. Last, perahkan jus asam limau..gaul dan siap untuk dihidangkan..
Selamat Mencuba :=)

15 ulasan:

Nurul berkata...

Salam, k Sheila..
Semalam nurul dah tengok kat dapur Yana... harini kat dapur K Sheila plak.. Mesti sedapp kerabu maggi ni :)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Nurul yee akk pun negok menarik tu yg cuba buat..sdp juga cuma kena lebihkan perasa jus limau tu, letak sigik grm, gula..kalau x nnt tawar...

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum Kak..Wahhhh..saya pun ni baru 1st time jumpa kerabu ni...Makan ratah cenggitu je ya ...

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Sue yeyey akk pun petaka kali ni memcuba..ye mkn ratah gitu aje..

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Sheila..kerabu maggi dh smpai sini yee..tq sudi cuba..yana lupa jgk nk gtau tmbh garam & gula..yana bt sebungkus jee xyah tmbh pe2..rs dgn perencah maggi jee hehee.. nmpk best plak kerabu akak..ada ayam lg haa :=)

izahdaut berkata...

makan gitu je ke atau makan ngan nasi? uishh memang hebat gak resepi nikan. makan gitu jela ye

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Yana hehhe tulah bg tambah sikit grm n gula sbb akk rebus maggi sampai 3 peket takut tawar...apa pun sdp pecubaan petamani

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Izah ye mkn gitu je...rasa kerabu tp maggi tu tetap rasa same...saja mencuba bgaimana rasanya..kira ok juga...

tun_telani berkata...

wahh.. pantas! tun baru duk kecur2 kt dapur kak yana kat sini dh siap makan yee.. hihi

nuwairani ismail berkata...

cepat betok kak sheila ni. rasa mcm baru je tengok resepi ni semalam. hari ni dia siap tayang dah. hihih

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun_telani hehhe tulah kebetulan bhn yg lain ada dlm peti tu..akk pun lama dah x pekena maggi terus teringat dan buat tadi...cubalah hehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai nuwairani heheh..he cepat ke...nak rasa mcm mane kena buat tau bhn pun simple aje semua main gaul...nak sdp sikit buat basah2 lebih kan jus limau...

rahel berkata...

macam best je...selalu mkn kerabu suhun je...emm menyelerakan betul..

Sheila Shafeareen berkata...

hai rahel hehhe yesesekali pekena sdp juga....rasa mmgcam kerabu dan gabungan mee maggi

Tanpa Nama berkata...

Best la akak kerabu magie nie..sy slalu mkan kt golok...tpy rasa kerabu magie kt sana memang teramat sodap..lain ng yg kita buat sendiri..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More