Jumaat, September 23, 2011

Apam Belang


Besua sekali lagi di petang jumaat...hari ni npknya cuaca cerah ...mudah mudahan beterusan ye, kering juga kain baju yg lembab2 smlm....ok ptg ni pekena apam belang pulak lah ....lama dah nak buat asyik tetangguh aje....mak hai gebu nya.., apam ni npk halus dan lembut....cuma ada sikit lubang2 gua sani sini wakakaka......time panas2 mkn sdp....bekeping2 masuk mulut, sukatan gula pun ok jgn tawa sgn nnt kureng sdp pulak...resepi dari Kak kita yg rajintu, hari2 masak dgn bebagi manu , siapa lg Kak Azlita Aziz yg manis tulah...tq Kak Ita...apam ni boleh buat buah tangan jugani....



APAM BELANG
by: Shamama
sumber : Ucu Faridah
sumber : Kak Azlita Aziz



Bahannya:
4 biji telur 
2 sudu teh ovellet 
1 sudu teh esen vanila 
300 gm tepung gandum 
220 gm gula halus  - Sy letak dlm 1 cawan
250 ml santan kara (shamam guna 200ml santan kotak + lagi 50ml air) 
1 sudu teh baking powder 
pewarna

Cara-caranya :

Pukul telur dgn gula dan ovelet sampai gebu.
Masukkan santan dan esen vanilla kacau sebati.
Masukkan tepung yg diayak bersama baking powder dan kacau rata.
Bahagi kepada 3 warna yg disukai dan kacau rata adunan dgn warna.
Tuangkan selapis demi selapis sehingga habis dan kukus 30 minit sehingga masak. (Scoop 3 sudu besar setiap warna dan lapis sehingga habis)
 mkn panas2 same kopi o Kawwww



11 ulasan:

mala berkata...

ish ish apam belang pulak. mai sepotong!

Sheila Shafeareen berkata...

hai mala hehhe mari le ada lg ni ni heheh

Nazrah berkata...

bila tengok ni teringat kita dulu selalu gak buat apam ni untuk kenduri doa selamat ..senang dan enak

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nazra betul tu sng dan enak...sesuai buat buah tangat utk kenduri2 & mkn2

Juwita Jamaludin berkata...

lawa apam ni.. mak ita suka makan apam.. nanti boleh surud dia cuba resepi ni

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ita hehhe nak buat belang warna lain pun ok...mak suka mkn aam ye...nnt buat kan ye

Paty's Kitchen - Cook with passion. berkata...

Salam, saya pun baru try, tapi frust tak berapa cantik, berlubang-lubang pula. Gelembung pula tu, mungkin api kuat sangat kut. Seronokkan main dengan belangnya.

rahel berkata...

dah lama tak buat apam belang...akan datang nak wat lg.

Sheila Shafeareen berkata...

hai Paty's yee mungkin kot api kuat..guna api sederhana aje...apa pun cuba lagi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai rahel heheh buat ye sng aje...main dgn adunan belang2

Ummi berkata...

Assalam Sheila...waaah cantiknya apam belang dia..rasa mcm akak pernah buat...tp bila yaaaa? Hahhaaa..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More