Isnin, April 15, 2013

Kek Tiramisu


Salam ceria semua...n3 kek tiramisu yg sy buat masa b'day si bungsu bulan lepas...kek yg di request oleh abg & kaknya...yg nak makan pun bukan si Areen..lebih pada yg besar pulak mkn heee...sebelum ni pernah buat dlm bekas kecik2..kira cabaran dan cobaan jugalah nak mendeco kek ni...x pelah bukannya pro sangat pun mcm tokey2 kek janji lepas hajat...rasanye kalau kat luar besar mcm ni peh mahu bepuluh hingit..buat sendiri kos x sampai pun...cuma kena ada usaha leee nak buat..ok jum layan kek yg dah lama habis ni....


 KEK TIRAMISU
Sumber : Sheila
Bahan-bahan 
1 peket biskut merie/biskut tiramisu
250ml whipping cream
200g cream cheese
1/2 cawan gula halus
1 cawan air panas (nak bancuh nescafe)
1 sudu makan serbuk nescafe
Serbuk koko/milo untuk hiasan

Cara-cara
Bancuhkan nescafe dengan satu cawan air panas tadi
Satukan gula, cream cheese dan whipping cream
Pukul adunan tadi sampai kembang dan gebu
Ambik biskut dan celupkan dpn belakan jgn sampai lembik pulak kedalam air nescafe.(sekadar celup sepintas lalu ) kalau size biskut sama besar ngan dasar bekas, tak perlulah patahkan..
Susun biskut ke dasar gelas/bekas....pastuh masukkan adunan cream cheese, dan tabur serbuk koko/milo
Celup biskut lagi ke dalam air nescafe dan susun, ulang proses yg sama..ikut citarasa sendiri nak letak berapa lapis biskut...pastu akhir sekali taburkan serbuk koko dan hias le ikut suka, simpan dlm peti sejuk
Selamat mencuba


13 ulasan:

JaSSNaNi berkata...

huaaa.. sedapnya kek tiramisu ni.. nak wat gak lah.. mudah ja kan.. :D

Sheila Shafeareen berkata...

Jassnani heee yep mudah dan simple je bhn2 nye..bebaloi rasanye

tun_telani berkata...

Salam kak sheila.. tgh2 pose nih. mmg menguji keimanan lah kek nih.. huhu

Rohah berkata...

nyaman kak...sesuai di santap kala cuaca panas yg terik mcm hari ni

Zana berkata...

haaa...sedap sedap.. nyaman di tekak.. lama dah tak buat, lama jugak tak baking, lama jugak tak masak..hehehe... buatpun takde sape nak makan.. tak yah lah buat..

Cendana Kasih berkata...

aduh..sedapnyer kak..ooo...baby erin dah besar yer.. leh dapat adik dah tu... hahahaha

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Aduh sedapnya akak tgok shiela ... dah lama tak buat..

adda syuhada berkata...

sedapnyaaa....

rahel berkata...

Uwaaa...sedap tu...lemak tepu...

Nooriah Abdullah berkata...

dah lama tak buat ni sedappp

Sheila Shafeareen berkata...

akk2 semua mmg sdp...mkn berulang2...kalau letak biskut merie ada rasa ragup2 tu yg syok layan...tp tepulang le pada cita rasa masing2 nak guna kek span pun boleh...lembut je masuk mulut

lemak2 ni kena byk minum air suam...heee sesekali x pe kan...:-)

Yana Shaiful berkata...

huhuu..kek tiramisu lg.. bestnya klu dapat sepotong dua ^^

Sheila Shafeareen berkata...

Heee Yana betul tu akk pun mcm neringin nak mkn lagi ni...x sempat nak cari cheese lg...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More