Sabtu, April 13, 2013

Cream Puff


Assalamualaikum haiii...sudah mkn mlm ke...maap le lewat masuk dapur ye nak n3 juadah minum petang tadi..cuti hari ni x kemana pun budak2 pun hanya main di halaman rmh je...... lepas main ada yg tukang sajikan hidangan petang so ape lagi mari kita serbuuuuuuuu :-) ...demam Cream Puff melanda sana sini rakan2 dok tayang Cream Puff masing2...bemusim jugak tu...heee.. 1st time buat hasilnya kira boleh le..rupa bentuk pun ada yg kembang kuncup...janji boleh ngap dan yg pasti sdp...mmg le lepas satu satu ngap masuk mulut...lepas main kan lapar :-)....resepi ni saya gandakan dua pehhh mak hai punyalah banyak bebiji2 dpt...penat sakit2 jari jemari ku...bukan apa buat lebih mmg nak bagi jiran sebelah bagar...paham2 le pinggan kosong jiran kena pulangkan, x kan nak lama2 kat dapur rmh kita pulak...nak pulang kena ada isi hahahaha..pahamkan :-)..ok le x nak celoteh panjang..  perut pun udah kenyang :-) tiba masanya nak rehat2 pulak...tq pada yg empunya resepi ni..dan sumber ambik dari dapur Tun Talani....tq adik2



Cream Puff
Resepi: Zaliana@myr
Sumber: tun telani


Bahan2:
125 gm self raising flour atau tepung gandum + 2 sudu teh baking powder
100 gm butter
250 ml air
1/2 sudu teh gula
3 biji telur Cara2:

Panaskan air,gula dan butter dalam periuk sampai mendidih.Masukkan tepung,kacau hingga adunan tak melekat pada periuk.Sejukkan. - lepas mendidih, tun guna api paling perlahan dan masukkan tepung.
Pukul telur satu persatu ke dalam adunan dengan mixer
Masukkan adunan ke dalam piping bag.Pipe menggunakan nozzle bentuk bintang
Spray air ke atas doh untuk membantu adunan naik. Bakar dalam oven hingga permukaan puff kecoklatan,lebih kurang 30 minit. Oven hendaklah dipanaskan dulu, bakar dalam suhu 220 darjah celcius.Suhu yang panas membantu puff naik dengan sempurna. Pastikan puff telah benar-benar masak sebelum dikeluarkan dari oven.Ia kelihatan ringan,bahagian bawahnya tidak melekat di dulang dan telah berwarna kuning kecoklatan sedikit. Jika dikeluarkan sebelum cukup masak, puff akan turun dan tidak berongga di dalamnya. - tun guna suhu 200 C je.

Custard Filling
Resepi: kak Ida@1001resepi
Sumber: Tun Telani

Bahan2: 
2 camca besar tepung kastard
2 camca besar gula kastor
1 1/3 cawan susu segar
30 gram mentega (kurang lebih 2 camca teh)
2 camca teh esen vanilla

Cara2:
Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla.
Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat.
Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.




12 ulasan:

Mas berkata...

cream puff 10 ketoii kak...he3
anak2 mas suka sangat cream puff ni...

Hanim berkata...

Assalam... Rami yg tunjuk cream puff ni, teringin plak nak buat....hehehe. Tgok la kerajinan lgpon cheese cake lom abis lg ...

Cendana Kasih berkata...

aduh...takleh jadi ni..nk kena buat la jugak :)

Zaliedana berkata...

Hehe pkat duk tyng cream puff..sy ritu wat 2kli gak,hb suka mkn,siap simpan lam bks kedap udara,nk mkn boh krim ja,mmg ulang2 mkn sungguh sbb walaupon 1adunan dpt byk gak..

tun_telani berkata...

Salam kak sheila.. tun lupa nk ckp yg filling tu biasa kene wat lebih.. hihi.. smlm wat satu adunan sbb kawan2 nk datang, pastu nk laa juga bg kat jiran sket bila dh sejuk.. pastu kan, bukak peti tgk2 cuma tinggal 2 ketul! hahhaha.... sabooo je la.

Sheila Shafeareen berkata...

hai mas heee tulah budak mmg suka ...lembut di kunyah garing di luar..bapk pulak ada kasterd...

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam K.Hanim heee sue pun baru 1 st buat kira boleh le tu pun kena perbaiki lg bentu ada yg kembang ada yg kuncup

Sheila Shafeareen berkata...

hee cendana kasih tokey kuih no hal punye bila2 boleh buat...bhn sentiasa ada kan :-)

Sheila Shafeareen berkata...

Zaliedana heee betul tu nak mkn baru letak filling...buat lebih masuk bekas ...dah sejuk pun masih lembut lg

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Tun yep..akk pun gandakan filling tu..sbb akk buat sdua adunan...ada lebih budak2 ni curi2 mkn...sampai jilat2 hee

azian berkata...

sana sini ada cream puff akak ni merancang nak buat tapi timbul-timbul jg...bak ler seketol...

Ummi berkata...

Assalamualaikum Sheila...amboiii cantik memusar jer creampuff dia...terasa nak curi 5 ketuii...hehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More