Jumaat, November 18, 2011

Masak Lemak Pucuk Labu & Labu


Assalamualaikum salan besiaran di hari jumaat yg indah... utk manu tghari ni n3 lauk masakan kampung yeeee hemmmm kalau kena lauk2 kampung mmg mkn sampai betambah2... nak pulak ada sambal belacan hem membangkit selera.....pucuk labu ni beli sepeket dlmnya byk juga... duan pun cantik dan segar..sepeket RM 1.50...kalau nak masak begitu saja pun sdp juga....tp saya masak sama buah labu sekali baru kena....kalau nak rencah kan sama udang hidup atau ikan bilas pun sdp..sebelum masak sayur labu ni daun nya kena di gelek2 kat tapak tangan dulu bg lembut biasa npk mak buat mcm tu...jd sy pun ikut jelah.....lauk ni saya meratah aje...ok jempun mkn tghari sama lauk kg...


Masak Lemak Putih Pucuk Labu
Resepi: Rossitamz@MyR
Resepi : Kak Rose

Bahan2
2 cekak pucuk labu
1 biji cili merah - dipotong serong nipis
2 ulas bawang putih - diketuk
1 sudu besar udang kering - ditumbuk sedikit
3 cawan santan
Garam dan perasa secukupnya
(kak rose omit bawang putih tp tambah bawang merah lak...) 

Cara-cara
Bersihkan pucuk labu, basuh dan toskan - sebelum msk sy gelek2 dulu daun nya ketapak tangan bg lembut
Masukkan semua bahan2 ke dalam periuk kecuali pucuk labu. Didihkan dengan api sederhana hingga mendidih.
Masukkan pucuk labu dan masak hingga pucuk labu lembut. Tambah garam dan perasa secukupnya. Siap!!

15 ulasan:

Diana @ Melley Mey berkata...

Assalamualaikum akak...
nampak sedap ler masak lemak tu akak... bab labu nie mmg fav diana nie.. tp diana x perna lg makan pucuk labu tu.. camner rasanya akak? tgk cam lemak2 jer tu pucuk labu tu... nmpk sedap!

Yatie berkata...

waduhhhh tak tahan lapor singgah sini...mmng sedap sayur labu dngn pucuknya sekali..pekena sambal belacan maunya bertambah nasi dan lauk..terliur betullah...

Zaliedana berkata...

Kak Sheila,nih 1st time sy tgk pucuk labu,adoii jakun sungguh kan,mkn lagilah xpernah kak..Bab labu tuh mmg da la beli,wat donut,lepat bagai,huhu.

dZana berkata...

brtmbh2 nasi ler klau dpt mkn camni.. lama tak mkn lemak labu..

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Diana yep mmg sdp lembut aje sayur pucuk labu tu...sdp manis seakan sayur bayam...cubalah..biasa ada juga jual kat pasaraya atau pasar2 tani

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yatie- hehhe lapor ye hehe mak mai sini dtg mkn..mmg sesuai dgn sambal belacan...sdp kans ekali sekala pekena lauk kg2

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Zaliedana - heheh ye ke x pernah negok..ok sdp tau cub atnya mak2 pasti pernah mkn sayur pucuk labu ni..sdp buat masak lemak putih...rasa seakan bayam pun ada

Sheila Shafeareen berkata...

Hai dZana heheh lahai kalau dekat mmg akk hantar semagkuk buat zana heheh sdp ni mmg mkn betambah ehheh
tp akk suka ratah aje

ady berkata...

as-salam
wow! terliurnya lemak pucuk labu..selalunye masak lemak labu aje..ni pucuknye pun blh dimkn..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam abe ady- ye pucuk nya pun sdp manis..cuba lah...mmg kena dgn masak lemak ni

tun_telani berkata...

kak sheila.. tun x pernah makan pucuk labu.. ni pun 1st time nengok.. hehe.. jakun betol..

cik cek berkata...

Memang sedap pucuk labu masak cam gini...nak2 ada ikan kering ke ikan goreng...ulam2 pas tu ada sambal belacan...perghhh...memang best...:)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun-telani..hee ni le masakan kg...biasa byk juga pucuk labu kat bendang2 kan kalau ada yg tanam buah labu pasti ada daunnya menjalar...sdp tau rasanya lmebut mcm sayur bayam

Sheila Shafeareen berkata...

hai cik cek...ye sdp kan mmg sesuai msk lemak...pehhh ikan kering lawannya mmg sdp..nak pulak ikan kembung grg panas2 kasi gaul sekali heheh

Tanpa Nama berkata...

Hari ini nak masak pucuk labu tanan sendiri....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More