Rabu, November 02, 2011

Sambal Rebung


Salam besiaran di hari rabu...tup tup kejap je kan... minggu akan dtg ni dah nak raya korban..ingat sabtu ni leh le g pasar cari bhn2 sikit utk masak hidangan di pagi raya.... ok jom layan dulu lauk utk tghari ni...siap beres kerja di opis dapur.... rebung ni beli masak g tesco ahd kemarin...beli dua peket...dah 3 hari x thn baunya dok dlm peti tu kuattttt hehehe... hari ni baru masak...biasa buat masak lomak sama dgg atau perut kali ni cuba pula masak sambal...kira ni 1st. le merasa rebung besambal....ok jugak sdpnya..ada rasa msam2 pedas..actually tepikir nak masak sambal rebung sbb rakan baik saya Kak Norbie   pernah tayang lauk sambal rebungnya di  FB....npk mcm menarik... katanya resepi masak mcm nak buat sambal tumis biasa dan rencahkan sama ikan bilis......kira hari ni menjadi le...saya rasa tentu ada kekawan yg dah pernah masak gaya ginikan...ok tq Kak Norbie...betambah lg resepi koleksi lauk saya....


SAMBAL REBUNG

BAHAN_BAHAN
1 mangkuk rebung di buang air , basuh dan toskan
6 - 8 biji cili kering - rendam dalam air panas
4 biji bwg merah dan 2 ulas bwg putih
sedikit belacan
2 sudu besar udang kering atau ikan bilis - direndam tumbuk kasar
air asam jawa secukup rasa  * x nak letak pun x pe
garam, gula

 

CARANYA
Rebung di buang airnya ,cuci dan toskan
Cili kering, belacan dan bawang di kisar
Tumis cili yang telah di kisar sehingga agak garing, masukkan ikan bilis/udang kering , rebung, air asam jawa, gula dan garam...kacau sebati 
Balik2kan, agak2 rebung dah empok boleh lah di angkat.
ambik masuk mangkuk ratah hemmm sdpnya.....





11 ulasan:

tun_telani berkata...

kak sheila pun masak rebung ye.. baru je nengok rebung kat dapur kak anna.. tun x tahan bau rebung, jadi x pernah berani nk cuba makan..

Anna Qawina berkata...

wah...nmpk sedap..bau dia kuat kn..hihi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun_telani- yee masak rebung hari ni..bau tu x lah kuat sangat bila dah di masak sambal... sbb letak ikan bilis/udang..akk basuh betul2 dan toskan dulu..apa pun mmg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Anna x lah kuat sangat sbb akk basuh byk kali....apa pun mmg sdp

E-na Lovely Kitchen berkata...

sedap nampak sambal rebung akak...e-na pun menu rebung ari ni tp buat masak lemak cili api bersama ketam...kat sni ada rebung yg di pack seketul2...kat mesia e-na x berani nak mkn rebung tp kat sini melantak habis rebung tu..hihii

Ummi berkata...

Assalam Sheila, tu diaaaa...susah nak jumpa resepi nih...mmg best ni, boleh "ter"tambah2 nasi nih...hehhehehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Ena ye ke sama pulak resepi rebung...kat sana ada jual yeee dia org mkn apa ye....Ena masak sama ketam mak hai sdp tu...rebung yg akk beli ni npk gayanya mcm bau buat so bau nya x lah kuat sangat...ank akk lah yg suka mkn

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak ummi hehhtulah pestime engok aean saya buat tekejut juga masak sabal..biasa buat masak lemak je kan...so hari ni cubalah resepi yg besambal sdp pulak tu....

Chah berkata...

sedapnya rebung..tapi saya tk reti sket makan rebung jeruk ni..sbb belagak kt umah mentua byk tanam rebung manis yang kecik2 tu...kekwat kan? hehe...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai chah hhee tegelak akk..waoo kat belakan rmh ada pokok rebung ye lagi best tu... try lee sdp punya

Juwita Jamaludin berkata...

sedapnya.. lama tak makan rebung.. kat sin iada jual tapi tak pandai nak beli.. takut juga tak ok ke tak ..huhuuhu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More