Rabu, November 16, 2011

Sambal Bilis Petai


Assalamualaikum  salam basiaran di pg rabu...n3 manu tetungak ...sambal bilis petai manu hidangan tghari smlm....lauk yg sdp lagi sempoi....entah le kalau masak lauk sambal petai, mesti mkn nasi  betambah...jgn ckp tidak mesti punya kan kan kan heeeee jom layan bg kecur pagi2 ni......


SAMBAL IKAN BILIS PETAI

Bahan
250 gm ikan bilis
20 biji buah petai- ikut berapa byk nak letak
1 labu bawang besar - potong bulat
1 cawan jus asam jawa
Minyak
Garam
Gula

Bahan Mesin
20 tangkai cili kering 
8 biji bawang merah
1 inci belacan
2 ulas bawang putih

Cara
1. Panaskan minyak dan tumiskan bahan mesin sehingga naik minyak.
2. Masukkan jus asam jawa. Kacau rata dn biarkan sehingga naik minyak.
3. Masukkan ikan bilis, petai , bawang besar dan garam serta sedikit gula. Masakkan sehingga pekat dengan api kecil.
4. Bila dah  pekat boleh tutup api


20 ulasan:

Naz / Nadz COSK berkata...

Assallamualaikum kak Sheila..
Ermmmm sedapnya kak sambal bilis petai ni.. Makan dgn nasi lemak atau nasi putih yg panas2 mmg kesukaan Naz..

Liza berkata...

salam kak sheila...pergggghhhh mmg sedap ni....

Lyza berkata...

salam kak sheila..apa kabar? Jenjln pagi2 ni ternampak sambal petai tu..ya allah mmg kecur betul..sedapnya mkn dgn nasi panas2..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Naz COSK heee ye betul mkn sama nasi lemak pun sdp...betambah2 hehhe Naz pun suka ye

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Liza- hehe sdppppppppp dah kecur ye

Sheila Shafeareen berkata...

W'salam Lyza- khabar baik terima kasih...hehhe dah kecur yeee yee mkn sama nasi panas2 betambah2 heheh hilang diet...

INA berkata...

sedap nie...saya suka sgt lauk camnie..x de lauk lain pon x pe..kalau saya kak makan dgn nasi panas gaul dgn kicap..fuhhh..2 pinggan dah semestinya..hahaha...

Yana Shaiful berkata...

sedap..sedap..dh lama xbuat sambal bilis petai ni..cnfem mkn nasi bertambah2 klu mkn dgn sambal cani..:=)

cik cek berkata...

kak cek suka....kak cek suka...:D

tun_telani berkata...

morning kak sheila cayang~~ lama tun duk lemau2.. nk marathon BW nih. lelah bermarathon, nk singgah minuma air je.. tun xpandai makan petai masak2 cam gini.. huhu

Amie berkata...

oooh...sambal petai dengan ikan bilis! sedapnya dapat makan dengan nasi lomak.....adeeehhh

quinnie berkata...

kak shiela saya semalam lauk pauk semua taruk petai..hehhehe..adusss..naik berangin badan dibuatnya..kekekke

Sheila Shafeareen berkata...

Hai INA- yeppp mmg sdp makn sama nasi panas2 pastu letak kisac masak akk kecik2 pun suka buat mcm tu sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Yana heheh sah betambah satu lauk pun dah cukup....xyah lauk lain dah ehhhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai cik cek heheh suka yeee kalau dekat sah dah hantar semangkuk lauk ni hehhe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai tun heheh lawak pulak...buat roti ye...sdp tu jum le pekana mmg sdp...mkn sampai x hingat org belakang ehhehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie heheh ye mmg betul dgn nasi lemak pun sdp...sambal kena lebih baru best

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Q mak hai masak petai jugak ke...akk sekali sekala boleh le sbb suami sorg yg x makn..ank2 mmg laju je....

rahel berkata...

Salam Sheila
sambal bilis memang sedap..lagi2 kalau ada petai..emmm suka banget.

Ayu berkata...

Assalam sheila,
sedap ni samabl bilis, akak suka cicah dgn jemput2 or roti pun boleh..uish kecur pulak tengok samabl ni lah!!!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More