Khamis, November 17, 2011

Rojak Tauhu@Salat Tauhu

As'salam...besiaran pula kita di hari khamis....n3 manu yg simple behasiat  dan sdp.... manu diet ni...kakaka diet ke akk.....hemmm harus ......npknya sebulan ni tegugat juga iman, tegoda dgn resepi yg berat2....... x boleh jadi ni kena on balik aham aham..... manu tegahari ni pun dah cukup kenyang bg sy lah... yg lain mkn buat lauk mkn sama nasi...paham2 ajelah mana yg tahu tu kat rumah ni kalau buat kena lebih sbb ramai penghuni....

Aham...aham... tersedak lg.... sebenarnya kan mehhh nak dok ceta sikit...ada yg tanya hari2 sy dok masak ni  habis ke? mkn ke?... rajinnya...sebenarnya kita ni dok dlm satu kawasan/lot ada dua rmh...kira rumah petama dan kedua lah...Nenek, Mak, Abah semua ada..tu belum masuk cucu dan cicit....so phm kan...kekadang ada yg kata alah org tua mkn apalah sangat...ehhh dia org  lg suka mkn.. maklum le x ada apa nak baut...nak pulak kalau ada sarapan pagi di hidangkan...dok kat meja berjam2 borak pun x pe.... lagi satu nak kunyah2 waktu ptg kena ada kuih2..ni nak masuk cuti sekolah lg lah...kalau dtg cucu2 cicit2 yg lain nak melepak kat sini, mkn dah sure kena ada...tp x pe sy berhikmat utk meraka ..sbb tu sy selalu ckp nak masuk opis dapur....ok tulah serba sikit cetanya.... jom layan dulu....

Rojak Tauhu
Sumber: Cendanakasih

Bahan-bahan
-2 keping tauhu -digoreng dan dipotong
-1 batang tauhu telur - dipotond dan digoreng
-sedikit timun-diracik
-sedikit taugeh- dicelur sekejap

Bahan sos
-3 biji cili padi (terpulang kepada kepedasan)
-1 ulas bawang putih kecil
-1 sudu besar kacang tanah tumbuk - sy x letak sbb x ada. tabur bwg grg aje
-sedikit kicap
-bijan -untuk ditabur

Cara-cara

Mula-mula kita buat sos dulu. Tumbuk cili padi dengan bawang putih hingga lumat. Masukkan kicap dan gaul rata. Boleh tambah sedikit garam jika suka. (kalau agak kering, boleh tambah sedikit air masak)
Ok.. dh siap sos, masukkan tauhu dan tauhu telur yang digoreng dalam pinggan. Letakkan skali taugeh dan timun. Curahkan sos dan tabur kacang tanah dan bijan. Siap.... dan boleh dimakan.

14 ulasan:

cik cek berkata...

Adoiyai!...
lapo perut kak cek dibuatnya...bekeriut2 dah berbunyi...bestnya kalau dapat meratah ni...kan ..kan..

Zaliedana berkata...

Kak Sheila,best la kan duk dekat2 nih,leh juga sling ataq n tuka juadah kalo bulan posa tuh..Sy kalo wat mkn tuh,anto kat jiran sblah kanan jer,yg sebelah kiri tuh dia sewa,cam sombong cikit n sjk dia duk sini baru sekali jer bertegur sapa,umh teres camnilah,msg2 ttp pintu duk lam umah jer..Eh byk lak bebel,sedap juga sesekali mkn menu rojak tauhu ni kan,menu sihat gitu..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Cik cek heheh betul sy meratah aje.... letak tauhu lebih2 byk sokkkk

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Zaliedana hehhe best tukar2 lauk gan mak...biasa sabtu/ahad semua adik beradik turun maklum le lepak rmh mak....ye betul best kalua buat hulur kat jiran...kalau Zaliedana sebelah rumah akk dah pasti hari hantar heheh

mala berkata...

sedapnya la rojak ...

tun_telani berkata...

wahhh... jelesnyer tun baca!!!! nak duk dekat2 ngan mak ayah jugak.. mesti x pernah bosan kan kak? kalau bosan2 gi umah sebelah.
tun mmg hantu rojak2 nih.. dpt pulak ada tauhu. fuhh.. mmg terliur habis nih.

Sheila Shafeareen berkata...

Hai mala sdp simpoi je bhn nya tapi behasiat

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Tun_telani hehe tulah dudk semua sekali...meriah...mkn, masak pun kena lebih....sama membantu...tp byknya akk yg masak...

Nieza berkata...

kak sheila memang rajin masak....bestla kan kalau masak ada ramai org nak mkn kan. sedapla tgk rojak tauhu ni kak..:)

Cendana Kasih berkata...

saya kalo beli tauhu kena beli kat Pasaraya Khas (sebuah pasaraya kat kawasan saya ni)..tauhunya lembut dan sedap...kalo kat tempat lain, tauhunya keras... disebabkan hari ni pegi pasar borong, so takde lah pegi pasaraya khas tu... dan bila tgk rojak tauhu ni..alamak...tinginnyer !!!!

tp takpe... hari ni takleh diet...sbb my Jebat ada kat rumah (coti) .. so kena makan nasik...esok lusa dia kerja mcm biasa, saya pun boleh la makan tauhu....hahaha....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Nieza heheh aya ramai kena masak leee...alhamdullilah boleh lg buat...setakat ni semua suka...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai CK hehhe wah siapada pasaraya Khas tu heheh betul akk pun guna tauhu coklat lembut sikit tapi dulu2 biasa kita jumpa tauhu kuning kan...skarang x jarang jumpa atau x ada yg buat....akk kena diet balik ni...hehhe

Yana Shaiful berkata...

Sedap kan Kak tauhu ni..yana dh buat minggu lepas..mkn ratah jer..tapi klu buat mcm ni yana je lah mkn..husben xsuka sgt tauhu..

Amie berkata...

sedap ni kalau ratah-ratah begitu...menu yang menyihatkan...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More