Sabtu, November 19, 2011

Bingka Labu


Salam besiaran utk semua di hari sabtu...smlm msk lauk lemak labu sama pucuknya sdp beselera meratah... ada lebihan lg buah labu....hari ni buat kuih pulak... bingka labu yg sdp lembut dan lemak manis.... betul kata CMG kuih ni lembut tp x lembik......nak buat pun mudah aje main lenyek dan bancuh pastu bakar...sesuai lah nak buat sarapan pg atau buat minum ptg ..resepi asal dari dapur CMG tp saya ambik kat dapur Nazrah......tq pada kedua2nya


BINGKA LABU
Resepi: CMG
Resepi: Nazrah

Bahan bahan
5 biji telor
500 ml santan (atau 200ml santan kotak + 300ml air)
200g tepung gandum,
180gm gula halus (atau nak manis tambah sendiri ler)
1/2 c/t garam,
1 c/t esen vanilla,
450g labu manis, Kukus dan lecek hingga lumat.



Cara2
Panaskan oven pada suhu 180C, alas tin dengan mentega dan lapik ngan aluminium foil (kanan kiri biar lebih supaya senang angkat) atas aluminium foil pun sapu Mentega.
Semua bahan2 diatas kecuali labu di kacau dengan whisk hingga bersatu. Tapis adunan tadi dan masukkan labu,kacau hingga rata.
Tuang dalam tin dan bakar selama 40-45 minit (sehingga ada kerak sikit diatasnya).

11 ulasan:

Anna Qawina berkata...

wah..ada labu sebijik nih..sedap nampaknya...pernah buat ke x ek..lup adah..hehe

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna buat aje...mmg sdp lembut dan grg di atas....ank3 pasti suka punya

Nazrah berkata...

ewahhhh...ada lagi ker...sedap nya

nOOrsha berkata...

yeaayy!~ kite da wat kuih bakar juge..kuih bakar kentang! dok meratib dr pagi x kuar pun kat screen..hahah..last2 wat sendiri..alhamdulilah puas hati..sedap btol :)

Amie berkata...

ada lagi tak.... nak tapau sepotong je... tak tahan tengok!

Sheila Shafeareen berkata...

Nazrah hehhe dah habis ramai ni....time hujan2 mmg sdp mkn

Sheila Shafeareen berkata...

Hai nOOrsha ye ke dah buat kuih bakar kentang sdp kan x jemu mkn...akk pun suka mcm nak buat lg je

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Amie- hehhe masuk keptg dah habis dok kunyah2 ni nak pualk hujan2 mmg lapo hehehe

Naz / Nadz COSK berkata...

Wah kak Sheila.. Dah abis la tu kan.. Kat ats dia garing ke kak? Garing2 tu yg sedap tu...

ady berkata...

as-salam
mampu tengok jek..mesti dah habis pun bingka labu tu...

anymz berkata...

sedapnya nampak bingka sheila ni..moist betul tu..nak cuba jugak lah nanti tapi kena beli labu dulu.:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More