Jumaat, Mac 08, 2013

Nasi Tomato & Ayam Masak Kurma


Assalamualaikum semua jumaat dtg lg...moga  di berkati :-)..seperti biasa hari jumaat kena masak cepat...rasanya semua mak2 masuk dapur awal  hari nikan...dah lama x buat nasi ada rasa...hemmm...Nasi tomato sdp..mmg sesedap rasa...cukup di tekat sy..menyediaan pun mudah..suka tabur bawang goreng lebih2...bg naik lg harum nasi...lauk setakat ni sejenis je..lawankan sama ayam masak kurma..kalau rajin ptg nanti baru buat jelatah timun benenas ...mkn selauk mcm ni pun dah  cukup bg saya, x yah nak byk2 lauk nasi pun dah ada rasa....next kalau buat lg nak cukupkan geng lauk pauk nasi tomato :-)....meh lihat resepi nasi tomato yg mudah cara saya ni....pasa yg nak cuba tu jagan segan sudi2leee


Nasi Tomato Mudah

Bahan2  ( utk 4-6 orang mkn ) :
Beras
6 pot beras wangi atau beras biasa - basuh dan toskan
- saya basuh dan biar je dlm periuk nasi
1 sudu besar minyak sapi
3 sudu besar marjerin/buttercup
2 biji bawang merah besar size sederhana di hiris nipis
3 ulas bawang putih di hiris nipis
2cm halia di hiris nipis
2 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga & kayu manis
2 biji buah tomato di buang bijinya dan di potong dadu
2-3 helai daun pandan di ikat/di simpul
100ml atau setengah cawan susu cair
4 sudu besar sos tomato atau tomato puree atau boleh campurkan dua2 sekali - 3 sudu besar sos tomato dan 1 sudu besar tomato puree dlm tin tu
Air - ikut sukatan macan nak tanak nasi biasa
Sedikit garam

Caranya:
Dalam kuali masukkan butter dan minyak sapi..
Bila dah panas tumis bahan2 hirisan td serta bunga lawang/kayu manis/buah pelaga..
Kemudian masukkan pula buah tomato yg di dadu dan daun pandan, gaul2 dan biar seketika sampai tomato tu layu2 sikit..
Lepas tu masukkan pula sos tomato, kacau rata
Masukkan pula susu, kacau rata..
Masukkan air
Masukkan  garam.. kalau tawar pandai2 la ejas ye.. takyah nak tggu didih sgt, bila dah secukup rasa, padam api
Terus tuang ke dalam periuk nasi yg berisi beras td.. gaul rata dan masak nasi mcm biasa..bila dah setengah masak kais2/gembur2 nasi bg sekata rasa dan warna
Dah siap tabur bawang goreng dan kacang pis kalau tak suka tak payah letak..

Mudahkan dan siap bolehlah hidangkan sama lauk pilihan sendiri
utk resepi Ayam Masak Kurma ada di sini...


15 ulasan:

zana fahmi berkata...

hehe..mcm tau2 je akak masuk dapor awal hari ni. ye la..semua balik tengahari nak mkn, taunya dah hidang atas meja.
ayam masak kurma tu kesukaan anak akak tp ibu dia tak suka masak. kenapa tah...mmg tak gemar ayam kurma. cuma kalau org lain masak, akak rasa sedap pulak...hehe..dasar pemalas.

Tanpa Nama berkata...

salam sheila, hihi..betul2 tu,ari jumaat budak2 blk seklh cpt..npk cedapp..kt umah ni peminat nasi tomato..selalu akk lawan dgn ayam msk merah.. nnti klu wat nk try ayam msk kurma,akk amik cepi ni ya tq2.. :) zila66

sheila nshafeareen berkata...

Hai kak Zana hee jumaat je masuk opis awal heee sdp kak aym masak kurma kalau akk nak mkn me le dtg sini...insyaallah nnt mood rajin dtg lah tu

sheila nshafeareen berkata...

Hai kak zila heee tulah next kalau buat nasi tomato lagi ingat nak buat set yg lengkap ada aym maska merah, dalca, dan jelatah baru syok makan kan heee

Jujue Ahmad berkata...

Salam, sdpnyer tgk ns tomato.. Sama mcm mak buat tiap raya atau mkn biasa.. Lauk kurma sdp, lemak dan xpedas..

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum..saya memang suka masak kurma tak kira ayam atau daging..Tapi utk daging jarang buat sebab berapa pandai masak daging hingga empuk..

tun_telani berkata...

weee~~~~~~ tun dtg bawak nasi mandhi.. bekas kosong nnti isi nasi tomato ye.. hihi

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Jujue sdp kan bahan pun simple aje yep lauk kurma kau masak pekat2 sdp hee

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Nenie ye aym cepat sikan masaknye dgg kekadang lama nak tunggu empuk

Sheila Shafeareen berkata...

hai Tun hee tq tukar2 juadah...sdp tu akk pernah juga buat sekali nasi mandhi...ingat sampais eru nnt nak buat juga snn mcm dah lupa je rasanye

laskar pelangi berkata...

Ngeeeeeee! terliur dah tengokkkkk gambar tu. Slurppppp! jadi lapar :D

Sheila Shafeareen berkata...

hee laskar..masuk ptg gini mmg lapar kan...cuba ye snn aje resepinya

Amie berkata...

Sedapnya nasi tomato... kita suka...suka... sebab tak muak makan!

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

Sedapnyaa.. Lama xbuat nasi tomato..

Fatimah Bt Tony berkata...

Lauk ayam kegemaran saya ni.. Hehe

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More