Rabu, Mac 06, 2013

Jeruk Limau Nipis


Sesekali mkn sambal belacan pastu ada jeruk limau nipis mmg sdp kira laju je walau lauk yg di hidangkan pun sempoi2 ....masa zaman budak2 dulu bukannya gemar mkn jeruk limau pun..maklum le duduk sama org lama ni mcm2 makanan jumpa..nenek kalau buat sambal belacan mesti tepi piring tu letak limau jeruk...pernah juga colek rasa hemmm time budak2 bukan tahu apa mmg le x sdp heeee...ni bila dah kata berumur mcm2 pulak kita nak rasa dan mkn pehh mmg le sdp...selain buat mkn gan sambal, jeruk ni sesuai le sangat buat arca buah....kalau beli mahu bepuluh ringin....nak buat arca buah elok le jeruk limau bikin sendiri terjamin kebesihan dan kesedapannya..cehhh wah......ni saya dah jerukkan dekat 3 minggu ,,,warna dan rasa pun dah cukup sebati...cantik x naik mcm kulat2 putih tu....kita buat dgn bersih dan simpan di tempat yg selamat wahhhhhh...:-)...  seeloknya guna grm kasar, memandangkan kita x ada garam kasar so garam halus pun boleh le....


ni limau yg baru nak di jeruk kan..letak gula, garam, cuka...sebelum 3 minggu

Jeruk Limau Nipis

Bahan-bahannya :
6-8 biji limau nipis
3 cawan gula
2 cwn garam
1 /2 botol cuka

Caranya
Limau nipis dibersihkan terlebih dahulu.
Kemudian dicelur dengan air didihan selama 5 minit
Toskan limau, potong 4 tapi jangan sampai putus, Masukan dalam botol dan campur gula, garam kasar dan cuka.
Tutup dan  bolehlah di perap selama 2 -3 minggu..


7 ulasan:

sabar dubai berkata...

Alahaii kakkk terliurrrr

Nooriah Abdullah berkata...

oh senang je nak buat kan , akak ni sampai skrg tak tau nak buat haha, thanks ya Sheila dah jadi jeruk boleh jugak kita buat acar kan

Sheila Shafeareen berkata...

hee Sabar dubai heee kalau dekat mahu pos kan hee terliurrr yeee

Sheila Shafeareen berkata...

jaj Nooriah hee sdp kak..mmg sng je naj jeruk kan buah ni dlm 2-3 minggu dah npk hasilnye yep leh buat acar buah

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum..Tak pernah tengok dan jumpa pun sebelum ni, tapi klu nak cuba boleh lah cuba 2~3 biji buh dalam botol nescafe yang rege RM3 tu...Macam besttttt je

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Nanie hee sdp kak mkn sama sambal belacan..buah limau jeruk nilah yg selalu org buat acar buah tu...

Tanpa Nama berkata...

As salaam
sis .kalau saya ada hirisan limau nipis adakah sama cara buatnya

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More