Jumaat, Mac 22, 2013

Nasi Mandhi


Assalamualaikum salam ceria buat semua di hari jumaat yg indah....seperti biasa masuk jumaat je manu ada lain sikit...hidangan Nasi yg ada rasa.....utk mingg ni buat Nasi Mandhi pula...x silap pernah buat sekali dulu lama dah...sampai x ingat rasanya mcm ne....cuma lauk ayam tu saya buat ada bekuah sikit, ayam masak kari kering2 lembap kira kuah pekat2 gitu...kat rmh ni nak ada lauk yg bekuah..baru dia org laju mkn....bg saya nak tambahkan dgn lauk apa pun boleh...rasa Nasi Mandhi pun ada ala2 rasa Nasi Minyak...x muai mmg sdp di makan...saya tambah taburan kismis dlm nasi...mana yg x rasa lg tu perlu cuba..sdp :-)


Sheila x buat ayam bakar...sheila lawankan sama ayam masak kari pekat2

Nasi Mandhi
Sumber : Mamawandiha

Bahan
4 cawan/pot beras basmathi ~ rendam 20 minit dan toskan
3 camca besar minyak sapi
4 cawan air atau secukupnya - **tambah air supaya nasi lembut
1 biji bawang besar ~ hiris halus
3 ulas bawang putih ~ hiris halus
1 inci halia ~ hiris halus btg mancis
1/3 cwn kismis
Rempah tumis ~ 1 batang kayu manis, 1 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga, 5 kuntum bunga cengkih
Sedikit pewarna kuning (MaDiHaA guna 1/2 sk serbuk kunyit masa menumis & pewarna kuning utk titis pada nasi)-yg ni Sheila ikut cara kak Madihaa
Garam secukup rasa.

Cara penyediaan nasi:
1. Panaskan minyak tumis rempah tumis, bawang putih, bawang besar dan halia hingga harum dan bawang layu (masa ni MaDiHaA masukkan 1/2 sudu kecil serbuk kunyit). Masukkan kismis, goreng sebentar dan masukkan pula air, biar mendidih.
2. Bila mendidih, padamkan api dan tuang ke dalam rice cooker. Masukkan beras dan garam secukup rasa, kacau rata dan masak seperti biasa.
*3. Bila nasi kering, buat lubang ditgh nasi dan letakkan foil. Masukkan 1 sudu minyak dan seketul arang yang telah dibakar. Tutup tudung periuk selama 2minit supaya aroma asap arang tadi meresap ke dalam nasi.
4. Buka semula tudung periuk dan keluarkan foil bersama arang tadi.
5. Titiskan 2-3 titik pewarna kuning, kacau/gembur nasi dan masak nasi sehingga masak. (MaDiHaA tunggu nasi betul2 masak baru digembur)- Ikut Macam ni juga

Nota dapur Mamasya
*tak buat langkah 3 ni .utk dptkan nasi 2 warna gini jgn kacau rata2 sgt nasi.nak nasi masak elok yg biasa buat bila masak nasi minyak dll, bila nasi kering tutup nasi dgn aluminium foil yg lebar,barulah tutup dgn tudung periuk....jadi nasi masak elok sbb wap nasi terperangkap. (MaDiHaA pun sama juga.. skip langkah 3 sebab kat rumah takde arang.. hee)

Sos/Sambal: 
1 biji tomato ~ hiris (separuh MaDiHaA biarkan dipotong dadu & campur kemudian selepas dikisar)
5 biji cili besar hijau (nk pedas tmbh lagi) ~ hiris (guna 4 biji cili merah + 15 biji cili padi)
1 tangkai batang ketumbar ~ dihiris halus- tak letak
Garam, Gula
Perahan lemon.- guna limau kasturi (MaDiHaA guna limau nipis)

Cara penyediaan:
Kisar semua bahan dengan perahan air lemon, sekejap sahaja. Jangan sampai terlalu hancur.
Ulam:
Boleh dimakan bersama hirisan timun, tomato serta ulam2 kampung. (MaDiHaA berulamkan timun & kacang botor)






16 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Wah! sheila dah buat dulu Nasi Madhi dari kak ratna ye... akak masih lagi dalam list...

Sedapnya akak tengok yg shiela masak ni.. lagi lah akak nak cuba masak ni :D

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

waaa... sedapnya ni... mujurlah baru je lepas mkn.. lau tidak dah terliur habis dah..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Nur Hayati yeee..jumaat je manu istimewa sikit heee x adalah saja je buat...sbb dah lama x mkn nasi ni sampai lupa rasanya...buat ye kak mmg sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Ratna sdp kak nasi nye lebih kurang mcm nasi minyak..cuma aym tu je sue x bakar..ank2 request nak aym bekuah ...

tun_telani berkata...

Slm kak sheila.. lain2 resepi nasi mandhi nih.. nmpk sedap!

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Tun...tulah akk pun ada negok beberapa nasi mandih resepi lain2..npk ilihan yg ni mudah tu yg cuba...nnt tun try pule ye

adda syuhada berkata...

lama betul tak makan nasi mandhi ni..nampak tayang kat sini teringin la plk..

rahel berkata...

Sangat menyelerakan...salah satu nasi yang belum pernah lalu kat tekak i...kena buat ni..

Rohah berkata...

bilalah sy nak buat nasi ni kak...dari hari,tukar bulan,pindah tahun pulak..hehe

Delima Zamrud berkata...

Cantik nampak nasi nyer Kak Sheila, sedap je nampak nyer yummy yummy :)..

maz berkata...

npak sedap set nasi mandi tu...kita pun lama dh xmknn...

ibundo berkata...

mmm.. sedapnya nampak..

Hafizah Mohamad berkata...

Assalamualaikum...rupe nasik mandhi ni nak mcm nasik minyak yg fiza selalu ja buat...he he he...cuma x de santan ja...tgk pun dah bangkit selera nak makan...sedapnyerrr....

❤Kamsiah❤ berkata...

bahan2 nasi lbh kurang dgn nasi minyak jugak,kan...

Ayu berkata...

Assalam sheila, wah dah agak lama juga akak tak kemari ya..banyak juga entry yang best2 akak terlepas..
Banyak recipe2 nasi berperisa rupanya kat sini..akak linkkan blog sheilalah ya..senang nak terjah..lain kali..

Tanpa Nama berkata...

The north face continually challenge for the limitation of technologe isabel marant.Go pass by strict investigation,design,the progress of production and athletes testing.They are producing the advance and scientific climbing outdoor appliance.In 1968,they produce the brand SIERRA PARKA feather clothing which is in favor of climbers.The serious clothing are producing and selling now. In 1975 they produced CATS MEOW sleeping bag.Now it becomes the most popular sleeping bag in the world isabel marant sales..
[url=http://isabelmarantsalescheap.webs.com/]isabel marant outlet sales[/url]
It is one of the most preferred brands in handbags all across the world. It is said that your choice of handbag can make or break your entire look isabel marant. This is the major reason why modern women dont mind spending a fortune over authentic designer handbags. Coach handbags and purses are selling like hotcakes as they are practical as well as fashionable. Related Articles Fashion Handbags, Discount Handbags Leather Handbags for Sale at Low Price Discount Designer Handbags,Discount Designer Purses Discount Designer Clothes,discount designer jeans Discounted designer handbags A tour to a reliable online store can be delightful. These stores have various brands of handbags of different designs, shapes, textures and sizes. Brands, like Coach, Gucci, Prada etc isabel marant sales..
[url=http://isabelmarantsneakers86.webs.com/]cheap isabel marant sneakers[/url]
If you check this article out, I will give a short overview of these bags and what you should expect from them. Related Articles What more to Ask with Marc Jacobs Handbags Marc Jacobs Handbags Stand Apart From All Others More of Marc Jacobs Handbags and Purses Find Discount Marc Jacobs HandbagsHandbagseshop Being tremendously cool is one of the great things in relation to the Marc Jacobs hand bags. Should you wear these bags, many women would be green with envy and would desire to own one. These bags look extremely great and there are countless different designs that are offered. Hobos, cross body or clutch handbag are a few of the very popular designs. There ought to be a design of bag readily available for what ever fashion outfit you are planning on wearing isabel marant sales isabel marant sales.
The general style of Marc Jacobs handbags is part of the reason why they are so well liked..
[url=http://isabelmarantsalesonline.webs.com/]isabel marant online shop[/url]

We must then pick the person offering effective quality bags at average costs.We should make sure that the trader is offering good quality items as there is no use buying lots of handbags which are of poor quality in cheap. We can likewise seek for dealers offering the most discount rates so we can end up saving. We also need to make sure that the trader provides vast kinds of designs and then choose only the best from all the handbags isabel marant shoes. The popularity of a certain designer label can also become the reason for the availability of counterfeit products isabel marant shoes. This is also true for Louis Vuitton handbag. Due to their immense recognition among celebrities, the brand has been victim to fake produce for a ling time..
[url=http://isabelmarantsalescheap.webs.com/]isabel marant for sale[/url]

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More