Selasa, Mac 05, 2013

Rendang Limpa & Pulut Kukus


Assalamualaikum...dah siap masak utk tegahari ke, tentu yg sdp kan :-)...mentang2 dah sihat dari demam mcm2 lah dtg tekak ni nak mkn ngada2 betul :-)...teringin sangat nak mkn rendang limpa...hari ahd lepas suruh Mr.Bos turun pasar PJ cari limpa hem...dpt le beli sampai sekilo setengah byk tu...bila dah direbus potong kecik2 melambak...ambik ko....kira lauk rendang ni merangkap makan sama nasi jugal lah ye tegahari ni...tang pulut tu saja je buat kalau ada rendang lg best kan cicah makan sama pulut..resepi rendang limpa ni sama je mcm yg pernah saya buat sebelum ni...cuma satu je terpedas sikit..apa pun rasa tetap sdp...jom layan :-)


RENDANG LIMPA
Resepi by: Chef Norzailina Nordin
Sumber : Sheila Shafeareen


Bahan-bahan
1 kg limpa – dipotong 16
1 kpg asam gelugur
3 camca besar serbuk ketumbar
2 camca besar serbuk jintan manis
1 batang serai, dititik
1.4 liter santan (2 biji kelapa)
150 g kerisik
Gula, garam secukupnya
-sy letak daun kunyit bagi naik bau
Bahan kisar
12-15 tangkai cili kering, direndam
1 labu bawang besar
6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
3 cm halia
4 cm lengkuas
1 batang serai

Cara membuatnya
1. Jerang limpa dengan bahan kisar, asam gelugur, ketumbar, jintan manis, asam, serai dan santan.
2. Masak atas api perlahan hingga mendidih.
3. Bila kuah tinggal separuh, masukkan kerisik, garam dan gula.
4. Kacau sekali-sekala hingga kering dan naik minyak.

* Limpa ni sy rebus dulu kemuduan buang kulit luar dan baru potang dadu


10 ulasan:

sabar dubai berkata...

Dap plakk nmpk rendang nihhhhhh

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Lama akak makan rendang limpa ni... mak akak selalu masak ni.. rindu lah pulak dgn mak ehe...

Hantar sepiring pada akak boleh shiela... dgn pulut tu sekali ye ehe :P

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Sabar dubai hee mmg sdp limpa di masak rendang kalau nak campur sikit2 sama dgg dan paru pun sdp

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Nur Hayati alahai kaka kalau tahu akk suka dah pasti saya hantar kerumah akk...apa pun air tagan mak tetap the best kan

INA berkata...

Salam Kak..sedapnyaaa....meh sepiring..

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Ina heee meg dtg ada lg ni....

Sue @ Nenie berkata...

Assalamualaikum...Sedapnya nampak kuahnya yang pekat2 gitewwww....Memang sesuai sangatlah gandingkan ngan pulut

Rohah berkata...

kak...sedapnya limpa..suka sangat3..

azian berkata...

Terliur akak bila tgk rendang ni... Dah lama sebenar nya tak makan rendang limpa rasa mcm nak buat skrg jugak!

azian berkata...

Terliur akak bila tgk rendang ni... Dah lama sebenar nya tak makan rendang limpa rasa mcm nak buat skrg jugak!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More