Selasa, September 11, 2012

Soto Ayam


Tayang Soto Ayam pepagi heee maap lee semlm x sempat nak n3 kat cini.....buat soto ayam utk mkn tegahari semalam...masak pun simple2 jeee....teringin nak mkn baru buat tu pun kebetulan ada nasi impit yg x direbus dlm 7 ketul......cuma kena rajin sikit le buat begedil tu...nak makan soto x ada begedik  dan sambal cili kicap mana sdp kan, kan, kan........resepi soto ayam  ni dah npknya byk kali kekawan berulang2 buat...mana yg dah try tu tahu le rasa sdpnya....resepi ambik kat dapur rmh Yatie...tq dear....

 SOTO AYAM
Resepi : Yatiememories


BAHAN-BAHANNYA
  • Nasi Impit secukupnya- saya masak sendiri guna rice cooker je...sheila guna yg segera je
  • 1 ekor ayam - dipotong 4 (3 kpng di goreng dan 1 kpng di cincang kecil2)
  • 3 s/b rempah sup/ rempah soto
  • 1 ketul sup bunjut adabi
  • 1 s/b lada sulah- di tumbuk lumat
  • 1 ketul kiub pati ayam
  • 6 cwn air atau secukupnya
Bahan Tumis
  • Rempah tumis(1 kayu manis, 1 bnga lawang, 2 buah pelaga dan 2 biji cengkih)
  • 2 biji bwng merah- di hiris
  • 2 ulas bwng putih- di hiris
  • 2 btng serai- di titik
  • 2 cm lengkuas- dititik
Bahan Kisar
  • 1 biji bawang besar*
  • 5 ulas bawang merah *
  • 3 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia *
Bahan utk tabur dan di makan bersama nasi impit.
  • 1 mangkuk kecil tauge
  • 1/2 cwn kcng tanah- di goreng
  • 1 paket kecil su'un- di goreng - sheila x letak lupa beli
  • sambal kicap secukupnya
  • 2 tangkai daun sup dan daun bawang - dihiris halus
  • Sedikit bawang goreng
  • Garam dan sedikit gula
CARA-CARANYA
  1. Kisar halus bahan yang bertanda *
  2. Sementara itu goreng 3 keping ayam yg dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit hingga sedikit garing. Angkat dan ketepikan dahulu.
  3. Panaskan sedikit minyak di dalam periuk, tumiskan rempah tumis, bwng merah dan bwng putih yg di hiris, serai dan lengkuas yang telah dititik hingga naik bau, kemudian masukkan bahan kisar, kacau hingga garing.
  4. Masukkan rempah sup dan serbuk lada sulah, kacau sebati dan masukkan kiub ayam tadi, masukkan air dan ayam yg di cincang tadi... gaul rata.
  5. Masukkan sup bunjut adabi dan gaul sebati.
  6. Biarkan sehingga mendidih, masukkan garam dan sedikit gula, kacau rata dan perasakan.
  7. Sekiranya rasa dah ok, matikan api dan bolehlah hidangan bersama nasi impit.
  8. Sementara itu siat2kan isi ayam hingga habis.
Cara Penyediaan
  1. Masukkan nasi impit yg telah di potong kecil kedalam mangkuk hidangan, kemudian letakkan sedikit tauge, ayam yg telah di siat2 tadi, kcng tanah goreng, su'un goreng dan tuangkan kuahnya, taburkan daun sup, daun bawang dan bawang goreng. Letakkan sedikit sambal kicap.
  2. Setelah siap bolehlah di makan. Selamat Mencuba...

4 ulasan:

izahdaut berkata...

soto my feberetttt.. sedap nye bila lengkap dengan begedil tu kak

Mas berkata...

soto mesti ada bergedil...
baru mantappp...kikikiki
terbaikk la soto resepi kak yati ni..
mas suka sangat...

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Amboi sedapnya..
akak suka akak suka.. kegemaran akak ni.. lapor lah tengok pepagi hari ni :D

Nor berkata...

bestnya soto...menu sesuai sepanjang masa, tak kira majlis; soto memang best.
rajinnya buat pegedil, tang buat begedil ni yang saya asyik failed huhu...

nak try resepi ni la plak. doakan begedil saya jadi cantik cun mcm kak punya ye hihi...

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More