Sabtu, September 01, 2012

Satay Ayam Goreng


Assalamualaikum.... hemmm cuti tiga hari kemana tuuuuu...hehe byk ke jemputan rmh tebuka dan kenduri khawin..pehh sampai x menang kaki tangan yeee nak pegi  yg mana satu dulu....bestkan... ada tu sampai dapur pun x berasap 3 hari....dpt mkn free katakan :-)...tp ingat mkn tu jaga2 ye nnt ada yg meragam pulak perut...pastu jarum timbang pun naik mendadak...puas le nak kasi menurun balik heee....ok leee  ni nak tayang satay ayam goreng...yg di perap mlm td....hemm mmg sdp bahan perapan pun sebati gan ayam, pada yg malas nak cucuk2 tu.. dgn ertikata x ada lidi satay, boleh buat cara gini...cepat di masak sdp di makan...tghari ni pekena satay ayam goreng, nasi impit & kuah kacang cukup leee... resepi satay goreng ni npk gaya ada rakan2 yg lain dah mencuba juga...resepi ambik dari Kak Fida MyR...tq

Kuah kacang, nasi impit, timun, bawang

sy perap mlm tadi

SATAY GORENG
Resepi : Kak Fida MyR

Bahan-bahan ( 10 orang )
  • 1 kilo daging kambing/lembu/ayam - cuci dan tos, dipotong nipis dan kecil.
  • 150 g gula pasir
  • 100 g gula merah
  • 100 g madu, 2 sk garam
  • Bahan berikut hendaklah dikisar tapi jgn terlalu halus :-
  • 3 sb ketumbar biji - sangar
  • 2 sk jintan halus - sangar
  • 1 sb lada sulah biji
  • 6 ulas bawang putih
  • 1/2 jari halia
  • 2 hiris lengkuas
  • 4 batang serai - hiris
  • 1/2 jari kunyit hidup
Cara-cara
  1. Gaulkan bahan2 kisar pd daging bersama gula,garam dan madu hingga rata dan perap 1 jam atau boleh disimpan dlm petisejuk semalaman.
  2. Panaskan minyak secukupnya dan goreng daging hingga empuk.Masukkan 1/2 senduk lagi minyak dan goreng lagi hingga kering(saya biarkan naik minyak dan basah2 sedikit).
  3. Hidangkan dgn kuah,timun,ketupat dan bawang.

13 ulasan:

Liza berkata...

bestnya ada satay grg...terliur pulak Liza tgk...hihihihi

Sheila Shafeareen berkata...

hee Liza sdp tau, kebetulan nasi impit ada lebih pastu buat kuah kacang....lidi nak cucuk ada so goreng aje lg senang heee ras apun sdp..try ye

Amie berkata...

sate ayam goreng memang sedap... buatnya pun mudah, tak payah nak cucuk lidi lagi...

Deena Yasmin berkata...

sng la mcm ni kak shiela, xyah berkipas2 bakor sate :) boleh la buat pasni..

HaSue berkata...

Salam kak,
Rajinnya kak sheila ni wat satay goreng lak ha..hehe..ni ratah gitu je mesti sedap gak eh kak..

adda syuhada berkata...

satay tanpa lidi...xpyh nk guna lidi bagai..senang jer kan..cepat masuk mulut plk tuh..kihkih

nshafea Mazlan berkata...

hai kak Amie sdp kaka same je mcm satay bakar..buat pun senang cubalah

nshafea Mazlan berkata...

hai Deena yep betul tu x payah bekipas lg heee grg je..sampai garing

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam HaSue heee sdp nak senang nak buat...raya kemarin x puas mkn tu yg buat lg..kebetulan nasi impit ada...

Sheila Shafeareen berkata...

jao adda yep kalau x ada lidi leh le buat cara gini..senang pun senang heeeetry leee

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

memang best ni... dulu mak kita pernah buat satay goreng utk raya sbb takde yg rajin nak membakar sate di pagi raya.. hihi...

ijayuji berkata...

Salam lebaran kak sheila n family di sana :-)) alaaaaaa.. ni yg terasa nk makan satay jugak nii tp malas nak buat :D Mintak maaf zahir batin ya kak :-))

Photo Booth NC berkata...

I love the spices in your satay. We have a food delivery service similar to yours as well in Hong Kong. It has something like 100 restaurants on one site and then you place your order and then usually depending on where you live a great meal in less than an hour delivered directly to your door. If your sick and not feeling well this is a nice backup plan to have or even if your too tired after work.

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More