Sabtu, September 15, 2012

Kuih Gendang Kasturi @ Kuih Rengas


Betemu sekali lg di pagi sabtu...esok Syawal akan melabuhkan tirainya...harini pun masih ramai lg yg buat opn house, kenduri kendara...saya pun x ketingalan hari ni ada 3 jemputan tp rasanya x sempat leee nak pergi ketiga2 tempat tu...mana yg tedekat je kot....ok pagi ni  tayang kuih tradisional pulak heee.. lama tau x mkn kuih ni...kita ada beli kacang hijau ingat kemarin nak buat bubur kacang hijau tup tup ank kata asyik buat bubur kacang je.. dah biasa mkn...cuba mama buat kuih lain yg jarang kita org mkn !!! tiong tong :-)...cari2 jumpalah resepi ni...ye betul lama juga x mkn kuih Rengas.. biasa beli je ...hem apa lg  terus rendam kacang dua jam dan rebus...siap buat bulat2 simpan dlm peti.. pagi ni tinggal bancuh tepung salutan dan terus goreng pehhh sdp mkn suam2...ragup salutan luarnya....senang je buat kuih ni cuma nak kena lama sikit le tunggu kacang hijau tu empok betul..tp jangan sampai hancur pulak...resepi ambik dari dapur x asing lg siapa yee hehehe  Kak Che Ct lah...kuih akk comel2 mcm tuanya......Terima kasih ye Kak...


Kuih Gendang Kasturi @ Kuih Rengas  
Resepi Original CT
Bahan utk Inti:
1 1/2 cawan kacang hijau (rendam beberapa jam sebelum direbus)
1/3 cawan gula pasir
1/2 cawan gula merah
1/2 biji kelapa parut muda (ambil yg putih saje)
Air secukupnya untuk merebus

Bahan utk Tepung Salutan:
1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
1 sudu kecil kunyit serbuk
1/2 sudu kecil air kapur
air secukupnya
sedikit garam
Minyak untuk mengoreng
 

 Cara-cara:
1. Untuk membuat intinya, rebus kacang hijau sehingga pecah/lembut dan kering airnya (jgn sampai hangus ya).
2. Campurkan kacang hijau tadi bersama kelapa parut, gula pasir dan gula merah. Gaul hingga rata dan sejukkan.
3. Ambil adunan inti tersebut sedikit dan bentukkan bulat dan leperkan sedikit. Buat sampai habis.
4. Bancuh adunan tepung utk disalut kepada adunan inti tersebut.
5. Panaskan minyak, celupkan adunan inti kedalam adunan tepung tadi dan goreng lah seperti biasa hingga keperangan. Angkat dan tos kan atas paper towel.
6. Hidang untuk minum petang atau pun sarapan pagi.




6 ulasan:

Cendana Kasih berkata...

saya suka kuih ni...dah dapat permintaan tinggi untuk frozen food...tp dah malas dah nk mengadun kuih ni...meh nk beli singgit bleh?? hehe

Bicara Kak Noor berkata...

akak pun suka kuih ni tapi kalau akak buat akak jugak yg kena habiskan sbb anak2 tak suka boleh lah minta sini sikit utk jajan ya hee

adda syuhada berkata...

sy plk pggil kuih kacang ijau..hahahha...dulu kt kg selalu jer beli kuih ni..

Rohah berkata...

salam Sheila, dah lama kita tak ke sini..Kuih ni mmg taklapuk dek zaman, kegilaan sy sejak dr kcik lagi,lama betul sy tak buat..kalau ada pun asyik membeli je..

Amie berkata...

Masa sekolah rendah memang selalu beli kuih kasturi ni di kantin... sedap, isinya manis-manis manja gitu!

Marsita yahya berkata...

5 thbotesalam, blogwalking & join yr site

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More