Khamis, September 13, 2012

Ayam Goreng Pedas Daun Kari


Salam buat semua,  bejumpa lg di hari khamis..kekawan semua mcm mana hari ni ok keee..dah siap masak utk tegahari...kita baru je lepas masak..mkn pun sudah...mkn sorg2 jeee hee siankan.. lapar lah.... pg tadi x mkn apa2...pepun nnt tunggu ank2 komen pulak :-) dlm kul 2 lbh balik lah tu dari sklh,..hati bekata tahu dahhhh.... dia org suka punnya...resepi aym ni sangat senang....bau harum dari daun kari tu yg tangkap sdp...sambal cilinya pun kita buat lebih....mmg kaw kaw rasanya...cadangan2nya kita nak masak lg lauk aym ni utk mkn2 keluarga ahd yg akan dtg....teruja negok dgn resepi Kak Ummi kemarin, seperti kata Kak Ummi nilah resepi yg paling mudah dan cepat......yg lain cuba tau...Tq Kak Ummi kongsi di sini ye...


AYAM GORENG PEDAS DAUN KARI
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-
  • 1/2 ekor ayam - potong sederhana besar
  • 20 tangkai cili padi thai *
  • 2 tangkai cili merah * (yg ni lupa nak tulis masa mula2 publish td...soriiii..huhu)
  • 8 biji bawang merah *
  • 4 ulas bawang putih *
  • 1 inci halia * (tumbuk kesemua bahan bertanda * )
  • sedikit gula/madu
  • garam secukup rasa
  • 2 sudu besar kicap pekat
  • 3 tangkai daun kari
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit serbuk kunyit
Cara Memasak:-
  1. Ayam dibersihkan, lumur dengan garam dan serbuk kunyit. Goreng hingga 3/4 masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Dalam kuali yang sama, keluarkan minyak dan tinggalkan lebih kurang 1/4 cawan. Tumis bahan-bahan yang ditumbuk tadi hingga garing dan bau wangi.
  3. Masukkan kicap dan gula secukup rasa (*boleh juga tukar dgn madu).
  4. Kacau sebentar, masukkan daun kari yang telah disisihkan dari pelepahnya.
  5. Akhir sekali masukkan ayam, sedikit garam (jika ayam yg digoreng tadi dah masin, x letak garam pun xpa) dan kacau gaul dalam bahan tadi biar bersalut.
  6. Seimbangkan rasa dan tutup api. Hidangkan dengan nasi putih. SELAMAT MENCUBA...!


6 ulasan:

Mas berkata...

memang dalam list resepi ayam ni...
sedapnya tengok kak..
syok tu makan ngan nasi panas...

Sheila Shafeareen berkata...

sdp Mas harum suka kat sambal pedas ni..gaul gan nasi pehhh...buat pun snng

Bicara Kak Noor berkata...

hai Sheila
akak teringin kalau tengok ayam macam ni mengancam kalau ada nasi sejuk pun ok gak ni heee

Amie berkata...

Mesti aromanya menggodas selera ye Sheila... sedap ni makan dengan nasi panas!

Cendana Kasih berkata...

malam ni saya beli ayam goreng berempah jer kat pasar malam..ratah cenggitu jer..selalu buat ayam goreng brempah tp fail...malas dahhh

Ummi berkata...

Waaaa, berbisanya tgk ayam pedas daun kari dia...mengancam gitu...hehe.. Suka ya Sheila? Alhamdulillah..time kasih sudi try wpun sempoi2 jek kaannn....heh

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More