Selasa, September 11, 2012

Kek Kacang Tanah


Lama dah simpan resepi ni....tunggu masa nak buat x terbuat...padahal bahan2 bukan banyak nak guna pun..raya kemarin x sempat juga buat kek.... jdnya x ada kek di pg raya :-)...kacang tanah mmg beli lebih, buat soto semalam ada lg x di goreng...mlm td lepas magrib terus lupakan niat yg malas... dtg niat rajin nak membaking...  terhasil lah kek kacang tanah yg sdp ada rasa lemak2 kacang gitu :-)...masa tengah mengadun adunan dah dpt bau wangi kacang kisar...time tengah bakar jgn ceta lah harumnya....tu belum bila di potong hemmm mmg sdp mkn suam2...separuh buat utk sarapan pg ni.......cuba tau...resepi dari DayangJack mmg sdp2 belaka....tq kita dah cuba...


Kek Kacang Tanah
Bahan-bahan : loyang 22-23 cm
  • 1 1/2 cawan tepung gandum
  • 1 1/2 cawan kacang tanah (yang sudah digoreng/panggang dan dikisar)
  • 1 sudu kecil serbuk penaik
  • 1/2 sudu kecil soda bikarbonat
  • 5 biji telur Gred B
  • 1/2 cawan susu segar (boleh tambah jika perlu)
  • 200 g mentega  - Sheila guna butter
  • 1  1/4 cawan brown sugar  (DJ guna 1 cawan brown sugar + 1/4 castor sugar) 
  • 2 sudu kecil esen vanilla
Cara-cara :
  1. Panaskan oven pada suhu 170-180C. Lengserkan loyang kek dengan mentega. 
  2. Ayakkan tepung bersama serbuk penaik dan soda bikarbonat di dalam satu bekas. Kemudian, masukkan kacang tanah kisar dan kacau rata-rata. Ketepikan.
  3. Di dalam mangkuk pengadun, putar mentega bersama gula hingga kembang. (HIGH SPEED)
  4. Masukkan telur satu demi satu sambil diputar perlahan. 
  5. Masukkan esen vanilla dan putar lagi hingga sebati.
  6. Tuangkan susu segar sedikit demi sedikit sambil diselang-selikan dengan tepung. Kacau sebati dan perlahan-lahan dengan menggunakan senduk kayu atau spatula. (JANGAN DIPUTAR DENGAN MIXER)
  7. Tuangkan adunan ke dalam loyang dan bakarlah selama 45 minit atau hingga masak keperangan.
  8. Setelah masak, sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong.


8 ulasan:

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Wah! nampak gebu sungguh kek tu.. mesti sedap, ni buat akak tergoda untuk mencubanya sheila :D

~~zana@pb~~ berkata...

Nmpk sedap sgt tu Sheila.....tapi akk dgn abg allergi kacang. Mula la berjerawat, angin la.....hemm..dpt tgk je ni.

Mas berkata...

cantik gebu la tengok kek kacang tanah tu kak..
masuk list dulu la..
nanti2 nak try gak...

Sheila Shafeareen berkata...

hai Yati esdp tau kek ni akk guna butter...bahan pun senaang je cuma kisar kacang bg hamcur jee..try tau

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Zana kek ni sdp rasa mcm biskut kacang mazollla pun ada...sekali sekala x pe kak pekena kacang......try ye

Sheila Shafeareen berkata...

hai Mas hemm gebu bau tau...rasa pun sdp....resepi yg perlu dia rasa heee

rahel berkata...

Salam shiela...
Dulu2suka wat kek kacang tanah ni,tp guna resepi yg kat myr tu...memang sedap...next time kena cuba lak resepi kak dayang ni...konpem sedap.

Rina B berkata...

memang sedap

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More