Ahad, Jun 24, 2012

Candol & Becandil Perasa Durian


Assalamualaikum utk semua di pg Ahad, nak buat n3 semalam tp x sempat... lepas mkn cendol petang semalam kita keluar ke Sogo cari barang2 utk adik ipar nak nikah hujung bulan ni.. selepas asar kita buat cendol lg,  tapi kali ni cendol ada rasa durian hehehe, kes negok kat rumah Norma@Cendana Kasih tu lahhh siap bedurian bagai cendolnya....tp kita punya x le letak durian yg betul tu...dah habis dah mkn kemarin, memandangkan semalam sehariyan panas jd teringat pulak pada cendol letak ais ketul..jd sy pun buat le candil letak perasa durian....same je mcm mkn pegat keledek & candil resepi candil pun ambik dari resepi buat pegat...ok...utk santan tu saya gantikan sama susu rendah lemak dlm kotat yg 1 litter..seperti yg Cendana Kasih buat tu guna susu cair, nak juga tahu bila guna susu cam ne rasa cendol ...rupanya lagi hemmm mmg sdp dan enak...kalestrol pun x ada..:-) dan jgn lupa buat air gula sekali ye nnt x sdp pulak rasanya tampa gula.:-)...mana yg nak cuba boleh leee


Cencol  & Becandil Perasa Durian
1 kotak susu (1 liter) ~ susu ni saya hangatkan sekejap
1 peket cendol
1 tin kacang merah
2 cawan air gula merah
Bebola Candil
Ais ketul

Bahan Utk Candil

  • 2 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • sedikit garam
  • 1 cawan air- tuang sikit2 utk uli tpng jadi doh yg dikehendaki
  • Air secukupnya= utk merebus bubur candi
  • Sheila tambah 3 sudu perisa durian ( letak sikit x ada rasa pulak )
  1. Sementara itu campurkan tepung pulut, tpng gandum dan sedikit garam ke dlm mangkuk.
  2. Campurkan air sedikit demi sedikit, uli sehingga menjadi doh yg lembut.
  3. Didihkan air dlm periuk, bulat2kan adunan dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.
  4. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
Dalam mangkuk masukan susu, dan bahan2 lain dan letak ais ketul serta gula merah ikut rasa yg sesuai...

4 ulasan:

~~zana@pb~~ berkata...

Aduhai..panas2 tayang cendol, durian pulak pengiringnya tu. Sedap eh cendol durian, kalau ada kat sini, nak cuba jugak nanti.

Cendana Kasih berkata...

sedap kan...saya biasa guna susu cair sbb santan teramatlah berharga kat rumah saya ni...hehehe...buat utk masak lemak jer..

quinnie berkata...

nak jugak...hehhehe..tengah musim panas ni sedap betul makan cendol..tapi saya nak beli je..hahahaha

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Wahh musim panas dapat slurrpp ni sedapnya.. nyaamaaannn

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More