Selasa, Jun 12, 2012

Kuih Lapis Durian


Assalamualaikum..salam sejahtera semua besua kembali di pg selasa...pg ni nak n3 pasal kuih yg kita buat utk sarapan petang semalam...tp maap yee kuih ni habis dah....kejap je licinnya....nak pulak kalau yg rasa durian...laju je.....musim durian pun dah tiba yeee...kuih lapis ni mudah je buatnya main bancuh ...nak cun kisar semua bhn lg npk halus....beli sebijik durian ambik 3 ulas pun dah cukup buat kuih lpais ni betambah sdp...harum baunya :-)...so apa lg mana yg mmg pengemar durian tu leh le cuba resepi dari Kak Hanieliza ni ye...Tq Kak sy kongsikan resepi disini...^___^


KUIH LAPIS DURIAN
Resepi: Chaf Hanieliza

Bahan A
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung jagung
1/2 cawan gula perang ~ sheila guna gula biasa
1/2 cawn durian ~ sheila ambik dlm 3 ulas isi durian
2 cawan santan
1 s/k garam
~ yg rasa durian sheila letak warna kuning
Bahan B
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung beras
2 s/b tepung jagung
1/2 cawan gula
2 cawan santan
1 s/k garam

Cara
1. Gaulkan semua bahan A dan juga Bahan B dalam mangkuk berasingan dan tapiskan
2. Panaskan kukusan dan sapukan sedikit minyak pada loyang bersaiz 10 inci.
3. Lapiskan adunan dengan 1 senduk adunan bahan A dan kukuskan selama 10 minit.
4. Lapiskan pula 1 senduk adunan bahan B selama 8 minit.
5. Ulangkan proses melapis sehingga bahan semuanya habis.
6. Sejukkan sebelum dipotong dan hidangkan.


8 ulasan:

tun_telani berkata...

Salam kak sheila.. uwaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!! duriannn!!!
sabooo sabooo.. nx week blk kg blh mkn durian ^^.. tp kalau ada durian pun, tun agak2nya x terbuat kuih2 lapis nih.. suka makan, tp virus M tu kuat ngat.. x cukup kesabaran nk melapis layer by layer.. hihi

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Salam kenal,

Wah! tergoda sungguh dengan kuih lapis durian Sheila ni.. rajin melapis.. Lepas makan sendawa durian lah kita.. :))

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam tun, ehheh musim durian mariii...nak kata rajin pun tidak..nak kata malas pun tidak lebih kurang same byk kikiki...npk cam susah tp senang... kejap je melapisnya...1 minit dah masak...:-)

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam Cahaya- yatie heheh mmg nak bg goda kat kekawan ni..sdp kuih ni kejap je habis...bau harum sendawa hhahha:-)

INA berkata...

Salam Kak Shiela...

sedapppnya...semalam x ckp buat kuih nie ye..boleh kita singgah..hihihi...

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Sheila cayangg wow!! cantiknya lapisan tu.. dan warnanya jelas menunjukkan keler durian hehee..

rumah akak memang tengah musim durian.. Insyallah nanti akak nak cuba.. tq so much dear

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam ina hehehe lupa nak bg tahu..kira ni getis yg petama lahhh:-) lain kali buat kedua akk ajak singah yee kita siap buat yg lain2 bagai heheh

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Shahriah cayang tu pun ada yg tebal, tenipis....warna besesuai gan isi durian tp te kuning pulak....sdp kak harum wangi...tulah sana sini durian aje kan...musim....

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More