Jumaat, Jun 01, 2012

Puding Susu Manga


Hai semua dah mkn2 tegahari kan...kenyang yeee amacam boleh terima lg ke perut tu heheheh jom pekena desset pulak...Puding Susu Manga....nyam nyam nyam...mkn sejuk mmg sdp nyaman aje masuk ke tekak....kalau buat puding saya suka yg lembut..kira goyang2 sikit leee :-) baru best....asalnya puding ni dari resepi Puding Susu Kiwi dari Yatie....tp kita x ada buah kawi so gantikan sama manga manis aje...resepi tetap same cuma buah aje lain......kalau nak letak buah apa2 pun boleg tp yg besesuaiyan le..nenas, jagung, stwbry pun ok gak kan.... sdp cubalah.... pudingnya rasa susu tp dlm ada buah... nnt nak buat byk2 masuk bekas.. Terima kasih Yatie dgn resepi ni :-)


Resepi Asal :PUDING SUSU KIWI
Dari : Yatie

Bahan -Bahan.
  • 700 ml air
  • 1/2 cwn gula pasir
  • 10 gram serbuk agar agar
  • 2 helai daun pandan
  • 400 ml susu segar/susu cair
  • 200 ml santan
  • Buah kiwi secukupnya.~ sheila letak buah manga manis dadu
Cara membuatnya :
  1. Satukan serbuk agar2, air dan daun pandan dan masak selama 3 minit atau hingga serbuk agar2 sebati.
  2. Masukkan gula pasir dan kacau hingga gula hancur, masukkan pula susu segar dan santan. Kacau sebati. Kecilkan api semasa masukkan susu segar dan santan tadi dan kacau perlahan2, dah siap..tutup api.
  3. Tapiskan, tuang dlm bekas2 kecil dan taburkan buah kiwi yg di potong dadu diatasnya.
  4. Biarkan sejuk dan simpan dalam peti ais, sedap dimakan sejuk2....

6 ulasan:

~~zana@pb~~ berkata...

Adoiii...nak balik lah. Tayang puding susu mangga pulak....dah la kita lapar belum mkn tengahari ni.

Sheila, buah kawi tu macam mana rupanya? ke buah kiwi?

Sheila Shafeareen berkata...

salam kak heheh buah kiwi kak salah lah tu..janji akk paham heheh sdp kak rasa manga nnt akk try buat ye

Yana Shaiful berkata...

Salam kak Sheila..sedapnya dpt mkn puding time musim panas skg nii.. nnt nk cuba lah..buah mangga byk berbuah dlm esbox tuu hihii

Bicara Kak Noor berkata...

salam Sheila,akak lambat dtg ada lagi tak puding susu ni haus lah hari ni minta satu...heheeedergnme

zila norazila berkata...

makan sejuk2 mesti best..sejuk jew kt tekak kan..:)

tun_telani berkata...

salam kak sheila.. sedapnyer puding ada mangga.. x sabar nk blk kg, sbb ada byk pokok mangga kt rumah. harap2 byk buah kali ni, mesti blh buat puding ni byk2 ^^

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More