Isnin, Jun 18, 2012

Pengat Keledek Oren & Candil


Assalamualaikum hemmmm hari ni buat pegat utk sarapan petang...lama x buat pegat2 ni...terujak masuk rumah Yatie gan Anna kemarin ada pegat keledek..sdp dimkn suam2 dan nak lagi best mkn sejuk letak ais ketul pehhhhh.....tp kalau dpt time bulan posa mmg byk syokkkkk....mkn bemangkuk2.....kita suka kat cendil ni lembut..rugis x buat byk..... haaaaaa dah musin durian ni  lg betambah sdp kalau di masuk kan 2,3 ulas dlm pegat...... :-) apa pun jum layan dulu.....

PENGAT KELEDEK OREN & CANDIL
Resepi : Yatiememories

Bahan Utk Candil
  • 2 cawan tepung pulut
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • sedikit garam
  • 1 cawan air- tuang sikit2 utk uli tpng jadi doh yg dikehendaki
  • Air secukupnya= utk merebus bubur candil
2 ketul keledek oren, kupas dan potong dadu besar-rebus hingga empuk dan toskan
Bahan Kuah
  • 1 cawan santan pekat
  • 2 cawan santan cair
  • 1 ketul gula melaka=racik halus dan masak hingga hancur+1/2 cwn air= tapiskan
  • 2 helai daun pandan
Cara-Cara

1. Rebus keledek sehingga empuk. Bila dah empuk, angkat dan toskan.
  1. Sementara itu campurkan tepung pulut, tpng gandum dan sedikit garam ke dlm mangkuk.
  2. Campurkan air sedikit demi sedikit, uli sehingga menjadi doh yg lembut.
  3. Didihkan air dlm periuk, bulat2kan adunan dan rebuslah ke dlm air yg mendidih.
  4. Apabila dah timbul bebola tu, bolehlah angkat dan tapiskan.
  5. Di dalam periuk yg lain, satukan santan cair dan santan pekat, masukkan sekali air gula melaka yg sudah di tapis tadi.
  6. Masukkan bebola candil tadi, keledek dan masukkan daun pandan...gaul sebati.
  7. Gaul sentiasa supaya santan tidak pecah...biarkan mendidih. Sekiranya kurang manis bolehlah tambah gula pasir sedikit. Setelah siap, matikan api dan bolehlah di hidangkan.

7 ulasan:

Anna Qawina berkata...

kaaaaaakkkk,,,kita hrtu nk buat gak candil tp tpg pulut takde..tu yg boh caca tu..hihi

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna tulah sdp lah rugi x buat byk candil tu...suka pulak budak2 ni mkn....buat mcm ann letak ais ketul....sdppppppp:-)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'kum Sheila cayang ni best sangat ni makan.. sekarang ni musim panas memang sedap ni.. kecur dah ni aii

Sheila Shafeareen berkata...

w'salam kak Sha heheh betul tu sesuai mkn panas atau sejuk....letak durian lg kawww kawwww

Nazrah berkata...

ye la..kalau ada durian memang lagi kaw....

Amie berkata...

Suka tengok warna keledek oren tu... cantik! Terasa-rasa dah dekat sangat bulan Ramadhan bila tengok pengat begini...

Bicara Kak Noor berkata...

makan time panas2 ni Sheila aduss mmg penghilang segala penat dan haus ni enaknya nampak tu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More