Selasa, Jun 12, 2012

Cendol Sagu Sejuk


Salam besiaran di petang selasa...hemmmm cuaca hari ni npknya panas....best kalau dpt hirup cendol sejuk berais lg....kemarin npk kat rumak Kak  Zana cendol sagu merahnya...amat tetarik...nak pulak sagu mmg fv kita tu....nak buat x le susah mana....janji ada bahannya...masak sagu sampai kembang pastu sejukan, masak santan dan buat air gula siap....tp pada yg nak ganti kan santan ke susu cair pun boleh juga..ikut le citarasa tekak sendiri ye...saya mmg buat nak rasa betul2 cam cendol kat luar tu :-) sb tu guna santan...rasa pun masih tetap sama ...cuma isi utama je lain ...mari , mari, mari sini ada cendol sagu sapa nak ada lg ni.....^__^


CENDOL SAGU
Resepi  : Kak Zana@bp

1 gelas sagu biji kecil
3 gelas air - rasanya kurangkan pun takpe
3/4 gelas gula pasir
Sedikit pewarna merah

1/2 biji kelapa parut putih sahaja
~ sheila ambik  4 cawan santan dari 1 biji kelapa dan didikan
~ Sheila buat 2 cawan gula merah masak sama 3 cawan air dah larut di tapis

1 sudu kecil garam
1 sudu teh esen rose

Panaskan air + pewarna merah sehingga mendidih.


Masukan sagu, kemudian kacau rata.
Masukan gula, gaul rata. Apabila adunan nampak pekat sedikit, masukan kedalam loyang 8 1/2 " x 8 1/2 " x 1 "
Kukus selama 20 minit. Walaupun kuih ini boleh di kacau saja di dalam kuali tetapi apabila di kukus, sagunya akan nampak berbiji-biji. Lagi enak rasanya
Apabila sudah masak, sejukan dan potong ikut suka dan gaul dengan kelapa..siap.


Cendol sagu letak ais ketul hemmm sdp tu....

14 ulasan:

Kak Rose berkata...

Sheila, panas2 ni mmg sedap makan sagu sejuk2 gitu.... sagu+santan+gula merah mmg pebret... nak la semangkuk!

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Rose betul tu kak.....sagu menyejukan hehehe..mari lee ada lg ni...bukan nya jauh seberang je kan :-)

Sari Yusa Ibrahim berkata...

kita pun nak semangkuk :-))))

Sheila Shafeareen berkata...

Hai SYI mari2....sejuk sdpni hirup

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

Waduhh dapat slurrpp satu mangkuk tu nyamannnn bahhh... :))

Sheila Shafeareen berkata...

heheh Kak Sha mari lee teman kita minum same.....

Qasey Honey berkata...

sgt tertarik n bkenan dgn menu ni..sedap sgt tgknye tu...lagi2 la sejuk..slurppp..

Amie berkata...

Aduh Sheila... tengok cendol sagu sejuk ni terasa-rasa dah dekat sangat nak bulan puasa... sedap ni untuk berbuka!

hana berkata...

kiter suker beno ngan sagu gula melaka nih.. mmg btol la kak mcm cendol! tetiba teringinnn.. arghhhh

tun_telani berkata...

Sagu santan gula melaka!! sedapp!! ni mmg wajib ada at least sekali masa bulan pose nnti. hihi

~~zana@pb~~ berkata...

Alamak...sheila punya cendol lagi mari la!
Letak santan lebih sedap kan?

Bicara Kak Noor berkata...

sedap nya Sheila sedang haus ni pekena ni memang terangkat ni tak cukup rasa nya tu kan kena cari lah agaknya ni

Hanim berkata...

sedap tuuu nak2 org tgah ngidam ni nengok hehehe. anak saya suke plak sagu wat camni, kelmarin saya buat buah melaka die tanya nape xbuat ygsagu kecik2 tu. alahai....cian plak sbb xde sagu, memang sedap klu buat camni kan? ;)

IeRA berkata...

Salam..

Lama tak singgah sini. Dah tak terkejar2 resepi baru2 yang mengoda kat sini

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More