Rabu, Julai 04, 2012

Nasi Hue@Nasi Udang Kering


Assalamualaikum salam besiaran di petang rabu...harap kawan2 semua sihat yeee..hemmm lama betul x besiaran di dapur yg satu ni maklum le semagat suam2 air kosong hehehehe suam2 pun rindu juga pada semua.....n3 hidangan tegahari td...mencuba resepi  Nasi pulak...lama juga x buat nasi yg ada rasa..sesekali pekena mmg sdp....pagi td npk Tun pun tayang..sebelum ni Kak Madihaa pun dah buat..sapa lg yeeee ramai juga yg dah cuba... resepi asal ada di dapur Kak Rahel yg beliau ambik dari Buku Resepi Kompilasi Hidangan Nasi...bebalik pada nasi Hue ni....rasa mmg sdp time tegah dlm rice cooker baunya mak hai harum, ank2 kata nasi udang kering...kira nasi ni x payah le nak mkn dgn bebagai lauk pekena satu dua lauk pun dah cukup....sbb nasi pun dah ada cukup dgn rasa....saya lawankan sama ayam masak kurma dan ulamkan sama timun sesuai juga buat juadah utk bebuka puasa...tu yg saya cuba awal2  heeee... apa lg cuba lah....:-)


Nasi Hue
Sumber: Rahel (Buku Resepi Kompilasi Hidangan Nasi)
Dicuba oleh: Kak Madihaa, Kak Yana, tun telani
Bahan-bahan:
  • 250g beras wangi - Rahel guna beras basmati , tun guna beras wangi
  • 400ml air - Rahel guna air panas
  • 1 sudu makan udang kering-rendam dalam air panas - tun guna udang geragau kering
  • 1 sudu makan bijan-digoreng dahulu
  • 1 tangkai serai
  • 2 ulas bawang merah
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji cili merah
  • 1 sudu makan gula pasir
  • 2 sudu makan minyak sayur- Rahel guna olive oil
  • 2 sudu makan pati ayam - yang ni Rahel letak 1 sk aje,
  • 2 sudu makan sos ikan - yang ni Rahel letak 1 sdm + 1/4 sk garam
  • 1 sudu makan serbuk lada hitam - yang ni Rahel letak 1 sk aje
  • sedikit daun saderi
Cara membuat:
1.Kisar udang kering,serai,bawang merah,bwg putih,cili merah dan gula pasir.
2.Panaskan minyak sayur dalam kuali.Tumis bahan yang dikisar hingga berbau.
   Masukkan beras dan dikacau rata.
3.Kemudian masukkan air,pati ayam,sos ikan dan lada hitam.
   Gaul rata dan masak hingga nasi kering.Taburkan bijan dan hidang.

lauk ayam kurma

8 ulasan:

rahel berkata...

Selamat petang Shafea..
wah..nasi hue dah mari...sikalang gua mari sini mau makan..hehe..

Sheila Shafeareen berkata...

selamat ptg juga kak Rahel hehheeh sdp bagat......mari2 ada banyak lg ni masak 4 pot....:-)

tun_telani berkata...

salam kak sheila ^^
tun guna udang geragau, jd xla kuat sgt bau udang dia. tp tetap wangi semerbak masa masak.. hihi.. cuba2 awal2 utk buka puasa nnti ye. bagus2. nnti xde pening2 nk msk apa utk berbuka ye ;)

Cendana Kasih berkata...

sedapnyer kak...tp kan, kat rumah saya ni, nasi2 minyak ni kureng sikit penerimaannyer... melainkan nasi ayam.... so saya makan kat rumah akak jer lah yer...hehe

Amie berkata...

Selamat malam Sheila,
sedap nasi hue ni... wangi udang kering! Kami pun dah cuba... habis licin!

EINZONE berkata...

assalam..sy ada menjual dan mengambil tempahan rendang tok asli dr perakkk..warisan turun temurun moyang sy..jika berminat bole hubungi sy, ein di 012 2420 343..tq

Yana Shaiful berkata...

Salam Kak Sheila..sedap kan nasi nii..suka sgt bau ms menumis tuu.. wangii..nnt bulan pose bleh bt lagi.. best jgk mkn dgn ayam kurma ^_^

AZLITA AZIZ berkata...

Salam Sheila..

Nampak macam sedap aje nasi ni.. terasa pula macam nak mencuba!

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More