Jumaat, Jun 08, 2012

Mee Suah Sempoi


Assalamualaikum...hemmmmmm sepi lg minggu ni :-) jgn risau kita ada x kemana pun hanya intai2 dari jauh aje....sekali sekali jegah juga rmh kawan2.....baik le demi menjaga kesihatan sekrang ni...mlm ni dinner dgn yg sempoi lg sdp...sup...kenyang u......nak pulak ada sambal kicap......kalau buat benda yg simple lg sdp mmg betambah mkn nasib bukan yg berat2 sangat,, sebelum ni pun pernah juga mkn mee suah... sdp lembut.....mkn mlm ni pun mmg sudah dirancang...masing2 dah cadang x nak ambik yg berat2...kira sesuailah manu ni kan...tq Kak Sha MC...kita pilih manu dari Kak Sha ye mlm ni.....^____^

Betul kata Kak Sha mee ni mmg sempoi lg sdp.... yg pasti mkn panas2 :-) jgn le sampai melecur mulut pulak...tiup dulu heheh...nak pulak ada sambal kicap lg le menyegat.....

MEE SUAH SEMPOI SEDAP YOU
Resepi: Kak Shahrian MC

Bahan-bahan :

3 biji telur *kocok
4 ulas bawang putih *dadu
3 batang lada hijau *hiris
1/2 sudu kecil lada putih *tumbuk renyah
1000 ml air
1/2 sudu teh serbuk pati ayam knoor
sedikit garam
sedikit minyak
2 peket mee suah
daun sadri *hiris
cili kicap power & limau kasturi
 ~ sheila tambah isi ayam dadu buat rencah
 
Cara:
Panaskan sedikit minyak dan tumiskan bawang putih, lada hijau dan lada putih sehingga naik bau.
Masukkan air dan didihkan.
Setelah mendidih masukkan serbuk pati ayam, telur dan kacau rata.
Sesuaikan rasa dan masukkan daun sadri sebelum di angkat.
Akhir sekali masukkan mee suah, kacau dan hidangkan!!
bersama cilipadi kicap dan limau kasturi.


8 ulasan:

~~zana@pb~~ berkata...

Assalam Sheila...akak belum pernah beli mee suah ni, mcm mihun eh? nak try la...nak mendiet jugak ni. Cuti sekolah asyik makan2 je...bdn dah naik mcm tong berat.

Bicara Kak Noor berkata...

salam Sheila, mee suah ni akak tak pernah buat tapi bihun sup pernah lah,2x5 je kot kan,boleh lah kurang kan kalori dngn makan mee suah sempoi ni langsung tk berminyak nampaknya tu ..

azian berkata...

Amboi Sheila, menggoda selera betul la...

mala berkata...

salam kak sheila,

selalu masak lauk mee suah ni utk makan dgn nasi.

quinnie berkata...

sukanya saya menu mee kuah cam gini...tak pernah try beli mee suah ni..nanti nak carik la..:)

Shahriah Abdullah Novelis berkata...

As'Kum Cayanggg... waduhh terima kasih kerana sudi mencuba yaa Sheila cayanggg.. akak yang jengah malam buta ni pun kecurr... hadoiii nak sikit hehhe... macehh muahh

Amie berkata...

Sempoi bukan sebarang semp[oi ni... siap limau nipis dengan sambal kicap, dah kira mengancam selera nih!

maszull berkata...

assalamualaikum...sedapnya mee suah sempoi tu...:)

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More