Sabtu, Jun 25, 2011

Pari Bakar Berempah Harum lagi


Salam besiaran di mlm hari.....siang tadi mmg x sempat nak masuk dapur rmh kedua ni...pagi2 lg dah besiap kesekolah ank ada sukan tahunan...sampai le ketengahari baru balik..dah penat x masuk dapur lah jawabnya...mkn luar.....ptg tadi lepas bagun tidor terus masuk rmh Kak Nor npk le resepi ikan bakar berempah harum ni...npk cam sedap aje....kebetulan stok ikan pari dan bhn yg lain mmg ada...jd jgn tunggu lama2... boleh le buat lauk utk mkn malam ni...betul pun kata Kak Nor buat pastenya byk2 leh di frozen kan....mmg sdp rasa paste ni harum semerbak bila di bakar....Tq Dj Dayang Jack & Kak Nor...shere resepi di sini ye


SIAKAP BAKAR BEREMPAH HARUM
resipi : DayangJack
sumber : K.Nor@SecubitGaram

Bahan-bahan :
1 ekor ikan siakap (dibersihkan) ~ k.nor guna ikan pari
1 helai daun kunyit (diracik/dihiris halus)
2 helai daun limau purut (diracik halus)
bahan-bahan dikisar bersama :
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 batang serai
1 helai daun limau purut
3 kelopak bunga kantan (dihiris terlebih dahulu)
1 sudu makan cili giling (boleh ganti dengan cili api jika suka)
1 sudu besar rempah kari ikan
3 sudu makan air asam jawa
1 sudu besar kicap pekat
sedikit belacan bakar
1 inci halia
1/2 inci lengkuas
gula dan garam secukupnya
sedikit air

Cara-cara :
Panaskan minyak secukupnya di dalam kuali. Tumis bahan-bahan kisar hingga terbit bau. Tutupkan api.
Sementara itu, sediakan kertas foil dan dulang pembakar. Letakkan ikan di tengah-tengah kertas foil. Tuangkan kesemua perencah tadi di atasnya. Taburkan hirisan daun limau purut dan daun kunyit dan balut dengan kemas. Perapkan sebentar lebih kurang 15 minit.
Kemudian bakar ikan sehingga masak.

10 ulasan:

Anna Qawina berkata...

kit pun suka guna rsp ni..dah bnyk kali cuba..suami suka..hehe

tun_telani berkata...

sedapnyer menu.. tun dh penah buat nih.. sedap betol.

K.Nor berkata...

uikkk berdesup masuk dapur masak ni ya.. 3 dapur tayang menu sama arini hehe

Naz berkata...

Uihhh..sampai sini harumnya.. Mmg best tgk resepi ni.. Tak tersempat lagi nak mencuba..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Anna ye le mmg sdp akk suka pada pestenya..peras asam lilau lg le terasa kesedapan ikan tu

Sheila Shafeareen berkata...

Ye tun sdp kan ..meratah aje ikan n sambal harum ni...

Sheila Shafeareen berkata...

Hai kak Nor ye keee sdp le suka sagat ank saya sampai menjilat2 paste harum ni....ada lg tu boleh buat lg....

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Naz try buat mmg x rugi punya sdp sagat...perah asam limau lg terangkat rasa kesedapannya...

Mas berkata...

wahhhh..cepatnya buat...
mas baru nak menyelam cari pari..he..he..

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Mas- ye kebetulan hari rabu kemarin g tesco npk ada pari terus sambar..ptg smlm npk resepini tu yg buat utk mkn mlm tadi..sdp sagat

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More