Isnin, November 14, 2011

Jemput Jemput Pisang


Assalamualaikum salam besiaran di pg isnin...ank2 pun hari ni dah mula cuti...maklum le hari nikan dah mula peperiksaan besar bg ank2 yg tingkata 5...,,,pada ank2 sahabat yg menduduki peperiksaan SPM di harap Selamat Maju Jaya ....ok bebalik pada hidangan sarapan pg ni.... saya buat jemput2 pisang,,,lama tau x mkn jemput2 pisang ni....pisang yg ada dah telampau masak...nak buat kek  x ada pulak bhn2 yg mencukupi... mlm td Mr.N pun  besuara buat je jemput2 senang ceta.... jadinya pg ni seperti biasa sy sempat buat sarapan dan sempat le Mr.N bawa tapau ke opis... yg di rumah jemput sarapan sekali.........


JEMPUT-JEMPUT PISANG
Bahan-bahan
• 1 cawan pisang yang dilenyek
• 1 1/2 cawan tepung gandum - kalau adunan lembik tambah lg tepung
• 1/2 cawan gula - boleh kurang kan sbb pisang pun dah manis
• 1 sudu kecil baking powder
• minyak untuk menggoreng

pisang yg dah telebih masak

Caranya
1. Masukkan semua bahan-bahan di atas  ke dalam bekas dan kacau rata
2. Panaskan minyak, masuk 2 sudu adunan dlm kuali dan ulang lg
3. Selalu balik-balikkan supaya jemput2 ni bulat dan comel.
4. Goreng sampai perang. tos kan jemput-jemput dengan kitchen tissue

Ahad, November 13, 2011

Roti Gulung Pedas


Assalamualaikum salam besiaran di pagi minggu..cuaca pun npk nya di luar tu dah naik panas...tp x tau lah bila masuk kepetang.....ok pg ni besarapan sama roti gulung pedas...sebenarnya ikutkan resepi letak inti sardin...memandangkan inti kentang daging pedas saya ada lg  jd saya letak le pada roti dan gulungkan...inti kentang daging pedas ni lebihan tempahan buat biskut lapis daging yg di tempah oleh kawan sklah saya semlm...ada lebihan simpan dlm peti jd pagi ni jadi lah roti gulung pedas..... ok kan x membazir hehehe ...sdp juga...kalau buat roti gulung  intinya oleh dipelbagaikan....nak letak sardin, sosej, ketam pun boleh saja... ikut pada selera masing2...resepi mudah ni ambik dari dapur kawan masakan.. Yatie....


ROTI GULUNG
Sumber: Reen Khan
Resepi : Yatie

Bahan-bahan
  • 10-15 keping roti sandwich atau secukupnya potong tepi supaya nampak kemas .
  • Sardine ayam brand mackerel (satu tin besar diasingkan sos dan isinya)
  • 1 labu bawang besar (hiris halus )
  • 2 tangkai cili merah (hiris halus)Cili padi (jika suka pedas)
  • 2 biji telor dipukul
  • 1 mangkuk bread crumb (berwarna putih)
  • 2 sudu kecil jus limau kasturi
 sy letak inti kentang daging pedas....ikut cita rasa masin2g ye nak letak inti apa pun boleh

Cara Menyediakannya.
  1. Untuk mengelakkan minyak meresap ke dalam roti sewaktu digoreng, roti sandwich hendaklah dilenyekkan dengan kayu pengelek.
  2. Ikan sardine mackerel itu dibelah 2 dan dibuang lendir berwarna hitam serta tulang,dihancur kemudian gaul dengan bahan diatas kecuali roti,sandwic,telor dan bread crumb.
  3. Kemudian, letakkan sardine ke atas roti dan digulung. Pastikan kedua-dua hujung roti tersebut dilenyek supaya inti tidak terkeluar.
  4. Kemudian lumurkan dengan telor yang telah dipukul seterusnya salut dengan bread crumb. goreng dengan minyak yang banyak (deep fry).
  5. Api jangan terlalu panas kerana bread crumb akan cepat menjadi hangus ..masakkan sebentar kemudian toskan roti sardines roll .sedap dicecah bersama sos cili thai dan mayonis .

Puding Jagung Manis


Puding jagung manis ni buat semlm utk tetamu istimawa..heheheh hidangan utk teman sekolah rendah yg lama x jumpa...sdp tau sampaikan anak kawan saya suruh mamanya buat....puding ni simple aje...sy x letak pun jagung kisar tu just letak asen jagung aje..tp kalau nak lg sdp dan terasa biji2 jagung elok le masukan jaging kisar yg dlm tin ....yg saya buat ni kosong aje...tp rasa mmg enak..lemak2 susu....


PUDING JAGUNG MANIS
Bahan
1 tin susu cair
1 peket agar-agar serbuk
1 cawan gula - boleh kurang kalau x nak manis
1 cawan isi jagung dlm tin - sy x letak 
2 cawan air
2 sudu besar tepung kasted -bancuh sama suku cawan air
1 sdb asen jagung
Sedikit pewarna kuning

Caranya
Dalam periuk larutkan dua cawan air besama gula
Bila gula dah larut masukan susu cair dan kacau 
Kemudian masukan serbuk agar-2 kacau hingga agar2 larut
Masukan tepung kasted yg dibancung tadi, isi jagung, asen jagung, pewarna kuning kacau sehinga semua sebati
Bila dah agak2 hampir nak pekat tutup api (aduna seakan nak menjadi pekat  tp jgn sampai mendidih) dan masukan dalam acuan/loyang
Sejukan dan boleh lah di potong

kalau letak isi jagung lg sdp dan cantik npk biji jagung....




Jumaat, November 11, 2011

Daging Goreng Kunyit


Salam besiaran di hari jumaat yg indah...ramai dok sana sini tayang nombor hari, bulan dan thn yg cantik 11.11.11...dan ramai juga yg ambik berkat hari jumaat dgn tarikh yg cantik ni  membina masjit... dgn erti kata buat majlis penikahan.......maklum le sani sini dah byk jemputan kenduri kawin...thn dpn jumpa satu tarikh yg cantik lg..

ok utk hidangan tegahari ni masak lauk dgg ..kasi perhabis baki dgg yg buat sup tempohari...kalau simpan lama pun x sdp dah dgg tu... masak  grg kunyit sdp pulak ye ....yg ni sy grg basah2 sikit saja bg lembab2.... resepi yg simple ni ambik dari dapur Kak Jee...tq Kak Jee..


Daging Goreng Kunyit
Resepi By: Dunia Dapur Kak Jee


BAHAN2NYA:
300 gms daging batang pinang (kalau daging lain rebus sampai lembut)
2 labu bawang besar (mayang bulat)
3 ulas bawang putih (dihiris)
2 sudu kunyit serbuk
2 biji cili merah (dihiris)
kacang panjang (potong kira-kira 1 inci)  sy x ada kcg pjg so ganti sama lain
garam secukup rasa

CARA:
Daging dihiris dan diperap bersama kunyit dan garam selama kira-kira setengah jam. Goreng daging seketika pastu tambahlah sedikit air dan masak hingga daging lembut. Kalalu daging dah direbus dan lembut, goreng hingga daging garing2 manja gitu. Pastu masukkan bawang besar, bawang putih, cili merah dan kacang hijau. Setelah kacang panjang setengah masak, padam api.


Khamis, November 10, 2011

Manggo Blended Cake


Salam besiaran di petang khamis...hidangan untuk minum petang dah siap....ehemmmm harum baunya....resepi yg sama dari Oren Blended Cake cuma tukarkan sama buah mangga aje..mcm2 boleh di perbagaikan.......rasa yg enak, kek pun npknya cantik naik dgn gebus...ingat nak taburkan sikit buah mangga kat atas tu tp terkisar sekali so letak le kacang almoud buat seri.. jgn ada npk kosong pulak kat atas pemukan kek tu ... sy tambah sikit dgn asen manggo bagi naik aroma bau.......ok jemput masih panas2 ni sdp lah mkn....resepi ambik dari kawan  di Fb Pn. Zunainah Paiman mmg cantik kejadi kek nya......tq Inah


KEK MANGGA BLENDED~
Resepi di olah: Pn.Zunainah Paiman@Fb

BAHAN2:
1 mangga masak..dihiris kecil
1 cwn minyak masak
1 1/3 cwn gula
3 biji telur
*2 cwn tepung gandum
*1 s/k baking powder
2 s/b jus mangga - sheila letak asen mangga
Bahan *diayak bersama
#(akak gunakan tepung naik sendri..so x payah baking powder)- sheila guna tph yg sama
badam keping jika suka...
sedikit pewarna oren..


CARA2:
Blender mangga + gula + telur + minyak masak sehingga halus n gebu...masukkan jus mangga dan sedikit pewarna oren..blender lagi..
Bahan ayak dicampurkan dgn bahan blender dan gaul sebati...
sapukan acuan dgn minyak@majerin...tuangkan adunan dan bole dibakar lebih kuram 1jam -...sehingga masak...
#(akak taburkan atasnye dengan badam keping...bila da masak dia garing n rangup...sedapp..hehe)


sdp mkn panas2


Sup Tulang Daging Utara


Assalamualaikum salam besiaran di hari khamis..alhamdullilah sempurna semua tugas di pg hari boleh lah melepak megadap dapur kawan2 pula......beberapa hari x besiaran rasa rindu pulak pada semua...harap kawan2 yg lain pun jgn lama2 sangat menyepi ye....ceria2kan dapur kembali....ok hidangan yg tetunda semlm...kalau tanya lg pun dah habis hehe...dgg dan tulang ni dpt masa  Raya Korban tempohari...di tempat saya tumbang dlm 16 ekor lembu....seminggu ni npk gayanya manu dgg le yg muncul ....tp hati 2ye mana yg x thn mkn dgg tu jgn mkn byk2 nnt fening pusing pulak kepala..tu yg x mau dgr.....ok lauk sup ni saya buat kira ala2 set hidangan di Restoran Sup Ani Utara....kira set ada nasi putih, ulam timun, sambal belacan, telur masin..hidangan utama sup dgg...mmg mecukupi leee x payag nak tambah lauk lain....sup utara ni ambik dari dapur Cikmin.. tq..


Sup Daging Utara
Resepi by: CikMin

Bahan-bahannya:
2kilo tulang dan 1kilo daging (masa masak ni cikmin tak guna tulang) sy guna tulang & daging
2biji bwg besar,10biji bwg putih,5inci halia(sume bahan2 ni dikisar)
2inci halia,2biji putih,8biji bwm merah (sume bahan2 dimayang halus)
2peket kecil rempah sup
4inci lengkuas diketuk sekali
2peket sup bunjut tulang
4btg daun sup(cuci bahagian akar hingga bersih)
air
minyak untuk menumis
*boleh tambah kentang dan karet -  sy x letak

Cara-caranya:
1.Tumis bahan2 yg dimayang halus sehingga naik baunyer,kemudian masuk bahan sup,sup bunjut,bahan kisar kacau rata hingga kekuningan.
2.Bancuh rempah sup dgn air dan tumis hingga keluar minyak.
3.Masukkan tulang dan daging hingga keluar airnyer dan hilang warna darahnyer.
4.Keluarkan sup bunjut.buka ikatan sup bunjut dan blender bahan2 rempah,isi air penuh blender sehingga 3x.
5.Masukkan lengkuas dan batang sup.
6.Tambah air secukupnyer,masak sehingga 2jam atau sehingga dading benar2 empuk.
7.Setelah daging empuk baru dimasuk garam dan perasa.
8.Taburkan hirisan daun bawang dan bawang goreng.
*Kalau nak makan dengan sambal kicap pun boleh la buat ikut resepi kat bawah ni, mudah jek.
Blender 30biji cili padi dan 3 ulas bwg putih,campurkan dengan kicap manis


Jumaat, November 04, 2011

Cream Cracker Lapis Daging/Biskut Lapis Daging (Tempahan)

Tempahan biskut lapis dgg yg di oder oleh Pn.Aniza dari DRB Hicom semalam... beliau ni mmg pelangan tetap selalu oder biskut lapis ni...ini pun tah  yg berapa kali...tq .Pn Aniza

ni rupa yg telah di potong..pic dari resepi  yg pernah buat sebelum ni...

Rabu, November 02, 2011

Sambal Rebung


Salam besiaran di hari rabu...tup tup kejap je kan... minggu akan dtg ni dah nak raya korban..ingat sabtu ni leh le g pasar cari bhn2 sikit utk masak hidangan di pagi raya.... ok jom layan dulu lauk utk tghari ni...siap beres kerja di opis dapur.... rebung ni beli masak g tesco ahd kemarin...beli dua peket...dah 3 hari x thn baunya dok dlm peti tu kuattttt hehehe... hari ni baru masak...biasa buat masak lomak sama dgg atau perut kali ni cuba pula masak sambal...kira ni 1st. le merasa rebung besambal....ok jugak sdpnya..ada rasa msam2 pedas..actually tepikir nak masak sambal rebung sbb rakan baik saya Kak Norbie   pernah tayang lauk sambal rebungnya di  FB....npk mcm menarik... katanya resepi masak mcm nak buat sambal tumis biasa dan rencahkan sama ikan bilis......kira hari ni menjadi le...saya rasa tentu ada kekawan yg dah pernah masak gaya ginikan...ok tq Kak Norbie...betambah lg resepi koleksi lauk saya....


SAMBAL REBUNG

BAHAN_BAHAN
1 mangkuk rebung di buang air , basuh dan toskan
6 - 8 biji cili kering - rendam dalam air panas
4 biji bwg merah dan 2 ulas bwg putih
sedikit belacan
2 sudu besar udang kering atau ikan bilis - direndam tumbuk kasar
air asam jawa secukup rasa  * x nak letak pun x pe
garam, gula

 

CARANYA
Rebung di buang airnya ,cuci dan toskan
Cili kering, belacan dan bawang di kisar
Tumis cili yang telah di kisar sehingga agak garing, masukkan ikan bilis/udang kering , rebung, air asam jawa, gula dan garam...kacau sebati 
Balik2kan, agak2 rebung dah empok boleh lah di angkat.
ambik masuk mangkuk ratah hemmm sdpnya.....





Selasa, November 01, 2011

Kuih Bingka Ubi


Assalamualaikum salam siaran di petang selasa...hujan di KL ni..gelap pukul 5 lebih pun dah npk mcm senja.....utk hidangan minum ptg hari ni saya buat kuih bingka ubi...oooo saya mmg minat kuih bingka ubi yg kuning...bingka yg gula merah minat juga tp kureng le aham aham..kalau dah bg tetap mkn hehehe..yg kuning ni sdp sbb ada rasa majerin ....atasnya garing..bau jgn ckp le harum...npk gayanya kuih ni laku...sekejap dah suku tingal...tp kan kita telebih rajin tau ubi ni kita siap sagat lg....padahal ada jual yg siap di sagat..sekilo dlm RM 2.50..murah kan..tp x dan lah nak ketempat tu beli..so beli ubi yg ketul jelah....resepi nya x lah susah mana pun...godek2 dah siap...tq pada Naz ..x silap saya Naz dah byk kali buat kuih ni....


Bingka Ubi Kayu
By : Roz@ HomeKreation
Resepi : Nazrah

BAHAN2:
250g Gula - sy letak dlm 1 cawan
2 biji Telur
800g Ubi kayu Sagat - tapis airnya
400ml Santan (saya guna 200 ml santan kotak + 200 ml air)
sedikit pewarna kuning
*saya tambah 1/4 cawan majerin/butter cair

ubi yg siap di sagat
siap utk di bakar

CARANYA:
Satukan semua dalam bekas dan tuang dalam acuan.
*saya sapukan layong dgn sedikit majerin *
Bakar suhu 170C selama 1jam 30min sehingga masak..
Sejukkan sebelum di potong.



Isnin, Oktober 31, 2011

Spaghetti Tomato Pedas


Salam besiaran di pg isnin.....ceria selalu...mula lah rutin harian seperti biasa kembali.....ok pg ni n3 manu yg x sempat nak masuk semlm...biasalah smlm kan hari minggu so byk le kerja yg nak dibuat....ok pg semlm sebelum saya pergi ke kelas masakan, sempat le saya masak utk org2 di rumah ni...lagi pun dah lama x mkn spaghetti....ank2 pun dah betanya..budak2 skrg, dah pandai  nak request itu ini...hemmmm...kalau kita dulu apa yg mak masak itulah yg kita mkn hehe....x pelahhhh kita pun tumpang sekali heheheheh....sdp kuahnya daging cincang pun terasa..masam2 manis tomato tu yg buat sdp...nak pulak pedas pehhhh...kuah kalau letak lebih lagi byk syokkkk...ok resepi asal dari Kak Asma tp saya ambik dari dapur sahabat yg lama menyepi dek Hana.... miss u  Hana ..... yg ni dah habis yeee nak tahu sdp kena lah cuba tau ...


RESEPI SPAGHETTI TOMATO PEDAS
source : hanamemories.blogspot.com

Bahan-bahan
  • 300g spaghetti - rebus ikut arahan peket dan toskan
  • 200g daging cincang
  • 3/4 cawan tomato puri - bleh gune sos spaghetti
  • 1-2 biji tomato - potong dadu/baji
  • 1/4 batang carrot - potong dadu *optional
  • *4-5 tangkai cili kering (ikut kepedasan masing2) - rebus dan toskan
  • *1/2 biji bawang besar kuning
  • *2 ulas bawang merah
  • 1/2 kiub pati kembu@ayam
  • sedikit oregano
  • air secukupnye - spaghetti nih berkuah
  • garam dan sedikit gula@perasa
  • Bahan sampingan - timun, sawi celur, bwg goreng dan daun sup
Cara-cara
  • Blend bahan yang bertanda *. Panaskan sedikit minyak... Tumis hingga pecah minyak.. Masukkan daging cincang dan juga carrot. Kacau hingga daging berubah warna.
  • Masukkan tomato puri dan juga tomato dadu. Gaul. Masukkan air secukupnya.. Masukkan garam, gula@perisa dan juga kiub ayam@lembu serta sedikit oregano. Didihkan hingga kuah agak pekat. Matikan api.
  • Cara hidangan, ambil spaghetti ke dalam mangkuk, tuang kuah dan taburkan dengan daun sup, bawang goreng, timun dan juga sawi celur. Sedia dinikmati.
 ikut cita rasa... saya taburkan kacang panggang & capsicum yg di dadu

Sabtu, Oktober 29, 2011

Tempe Goreng Tepung


Salam besiaran di hari sabtu...sunyi pulak rasanya rumah kawan2 yg lain......x apa nnt ada masa nak terjah satu2 hehhe larat ke... nak betanya khabar heheh insyaAllah... ok hari ni bikin manu sempoi2 aje lama pulak x mkn tempe...npk kat kedai sebelah masih baru dan panas lg tempe tu..sambar dua peket...mmg cadang nak grg tepung aje kira buat  kudap2 sambil negok TV....sdp pulak tu cicah sama sambal kicap....resepi ambik dari dapur lindanuar..tq ye linda....

Tempe Goreng Tepung
Resepi by : Lindanuar

Bahan2nya
1) tempe mentah yg dipotong nipis....
2) 5 sudu tepung gandum
3) air garam
4) 3 sudu minyak masak

Cara2nya
1) satukan bhn2 no 2-4. gaul2kan...(jgn buat cair sgt nanti x syedap..biar pekat skit..)
2) celupkan tempe tadi & goreng hingga kuning.

Smbal kicap
1) 3 biji bawang putih & 10 biji cili padi ditumbuk
2) letakkan 5 sudu kicap & sedikit gula..kacau2 & sedia di cicah dgn tempe.....

Jumaat, Oktober 28, 2011

Kuih Bakar Kentang 2


Assalamualaikum ...indah di hari jumaat, rutin harian pun bejln seperti biasa syukur nikmat yg dibari..amin...ok n3 kuih bakar kentang kali kedua membuatnya....  pecubaan petama buat minggu kemarin .. dah hari ni buat lg haiiiii ada apa2 ke hehehe..sure lah ada apa2..aham aham x lah saje je buat sbb sdp kot...ank2 sebenarnya yg request...mungkin ada rasa kentang dan sapi tu kot yg buat budak2 suka.. nak pulak rasa lemak2,  garing di atas dan lembut di dlm...kali ni buat letak sikit pewarna kuning..yg petama buat tu saja biarkan warna ori....sekali lg sy letak resepi kuih bakar kentang di sini....


KUIH BAKAR KENTANG
Source: Kak Jun
Copy: Kak Asma
Copy: Izah Daut

Bahan-bahan ( 1 family... )
2 biji ubi kentang-rebus n kisar/lecek
1 biji telur
2/3 cawan gula
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
pewarna kuning atau hijau
1/3 sudu besar minyak sapi-cairkan
3 sudu susu cair(ni akak tambah)

siap utk di bakar minyak sapi tu sy lebih kan dekat 1/2 cawan tu yg rasanya lg ketara....buat pun dua adunan

Kacau telur dan gula. masukkan tepung dan santan. kacau rata dan tapis.
Tuang dalam ubi kentang tadi dan kacau rata. Masukkan minyak sapi cair tadi dan gaul sebati.
Sapu loyang/acuan dengan minyak, panaskan sebentar dan tuang adunan. masak atas api kecil, tabur bijan jika suka.
* jun masak dalam acuan kecil2 dan bakardalam oven selama 15-20min



Khamis, Oktober 27, 2011

Talapia Goreng Ragup Dengan Sambal Bunga Kantan

Assalamualaikum salam di petang khamis... smlm dan merangkap hari ni sibuk sikit...bby Areen x berapa sihat demam..smlm pagi dah bawa ke klinik suhu badan panas memcecah 39.4"c... tinggi jugak tu.. kesian negok bibir pun merah.. doc masukan ubat  ikut montot...lepas sejam lebih baru surut panasnya dan bandan pun bepeluh...... seperti biasalah megegek x sedap badan ambik kain lap badan bg sejukan..itu pun kebah sikit2 bila mlm jgn cakap le..gelisah manjang...hari ni npknya kurang sikit panas, tp masih lagi rasa x selesa muntah dua kali......senyum pun x mau...sian npaknya...harap bby Areen cepat sihat ye...risau mama di buatnya...

Manu hari ni masak yg sempoi2 aje tp tetap menyelerakan.....ikan talapia ni beli masa balik temerloh sabtu kemarin..saya beli sama sekali dgn ikan patin...sekilo RM15....besar juga ikan talapia ni...kalau yg bela sangkar kolam mmg x beli pun hehehe yg ni talapia sangkar sungai....jangan keliru ye mmg ada beza nya.......ok resepi ni pun beberapa kawan sudah mencuba..mmg enak bila ikan di grg dan saluti sama tepung jagung rasanya lg ragup...cicah pula sama sambal bunga kantan hemmm harum aroma sambal...tq pada yg mencipta sambal ni....

IKAN RANGUP DGN SAMBAL BUNGA KANTAN
resipi : AlongRoz 
sumber : K.Nor@SecubitGaram
BAHAN2:
1 ekor Ikan (+/- 1 kg berat) ~ k.nor guna ikan talapia
Tpg Jagung
Cili Padi* (Nak pedas bubuh banyak)
2 biji Cili Merah*
2 biji Cili Hijau*
1/2 biji Bwg Besar*
2 ulas Bwg Putih*
1 btg Serai*
1 btg Bunga Kantan* (* blender)
1 Tomato - potong2
1/2 biji Bwg Besar - hiris
1 biji Limau Kasturi
Garam

CARA2:
1. Kelar2 ikan seperti dlm gambar di atas (sila refer pd gambar di link AlongRoz)
RAtakan garam atas ikan.
Golekkan ikan atas tpg jagung & goreng dlm kuali yg tak melekat.
Lihat gambar di atas - jgn guna minyak terlampau banyak utk mendapatkan ikn yg rangup.
Jgn alihkan ikan sehingga betul2 rangup utk mengelakkan ikan pecah.
Alihkan ikan & masak bahagian yg sebelah lagi.
Hidangkan dlm pinggan.

2. Panaskan minyak & tumis bhn2 yg de blender.
Masukkan garam, bwg hiris & tomato.
Masak sebentar sehingga bwg layu.
Hidangkan sebelah ikan goreng tadi dgn hirisan limau.
    sambal yg harum, kalau ada lebih boleh buat tumis nasi grg....
    Ikan talapia merah sangkar sungai temerloh mariiiii.....isi yg sangat sdp dan lembut...

    Selasa, Oktober 25, 2011

    Pau Gebu Water Roux


    Salam besiaran.. tghari tadi sempat le mengodek tepung.. maklum le ramai yg menolong kan hehehe, nolong negok jeee.....cam biasalah kuih utk minum petang,  buat kuih pau ,dah lama tegoda kat kuih pau Mek Anna ni  negok bukan main  gebus lagi...Mek Naz pun pernah buat juga lg lah tepanggil2 nak mencuba......ingat nak buat pau inti pedas tp stok ayam dan kentang x ada so letak le inti kacang merah.hemmm time panas2 mkn mmg sdp...dah sejuk pun masih lembut lg..dlmnya dah tentu gebus....ingat nak cuba juga buat pau goreng dgn resepi ni.....nnt lah cari bhn inti lain pulak...tq pada pada Ros dan jugha adik2 yg bekongsi resepi pau gebu ....izinkan copy yeeee..

     
    PAU GEBU WATER ROUX
    Resepi Asal Oleh : Ros ~ Bukan Sekadar Masakan
    Bahan-bahan Pau :
    • 500 gm tepung pau
    • 3 sudu besar shortening**
    • 220 ml air suam + 1 tsp garam
    • 3 sudu besar gula
    • 2 sudu besar baking powder
    • 4 sudu besar water roux 
    • 1 1/2 sudu teh yis
    Cara-caranya
    • 1. Masukkan semua bahan dalam bekas adunan dan uli sehingga tidak melekat pada tangan,( nak guna BM pun boleh) pastikan doh elastik ye, kemudian perap dalam 40 minit atau sehingga satu jam, tumbuk-tumbukkan doh keluarkan angin.
    • 2.  Bahagi doh pada beberapa bebola kecil dan masukkan 2 sudu kecil inti kelapa dan tutup kemas, ulang langkah tadi hingga doh habis.
    • 3. Lapik pau dengan baking sheet atau daun pisang, dan biarkan pau naik dua kali ganda lebih kurang 1 jam,
    • 4Panaskan pengukus, dan pastikan air betul-betul mendidih, kukus pau dengan api sederhana, tak perlu api terlalu besar selama lebih kurang 7 hingga 8 minit sahaja, bergantung pada saiz pau.
    -ros buat pau kecik-kecik je, biar senang nak masuk mulut dan paling penting pastikan air kukusan tidak jatuh pada permukaan pau, bagi mengelakkan pau berkedut apabila selesai dikukus nanti. Sedia untuk dihidangkan. Selamat Mencuba.
      **Nota dari Ros : Bagi mendapatkan pau yang putih selepas dikukus, jangan gunakan majerin atau minyak bagi menggantikan shortening

      Variasi Inti Yang Boleh Digunakan :
      • Inti kelapa
      • Inti coklat
      • Inti kacang merah - sheila guna inti ni.. Resepi inti boleh negok di SINI
      • Inti kaya
      • Inti kari daging
      Bahan-bahan Water Roux :
      • 25 gm tepung gandum
      • 125 ml air
        Cara :
        • Masukkan tepung gandum dan air ke dalam periuk. Kacau sehingga pekat menggunakan api perlahan. Setelah pekat tutup api dan sejukkan sebelum digunakan. 

          Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More