Khamis, Januari 13, 2011

Asam Tumis Ikan Daun Kari @ Asam Pedas

Salam utk semua kekawan.. hari ni hujan x henti2 sejuk akk di buatnya..semalam teruja negok asam pedas kat rmh dek Noormah kita tu letak daun kari mmg sdp pun..kat belakang rmh mmg ada tnm pokok kari nak masak main petik2 jeeee so hari ni masak le ikan kembung asam tumis daun kari...kita suka buat kuahnya pekat2 sikit baru ada kikkkk ni resepi yg biasa saya buat, letak belacan sikit pasti berhesin- hensin di buatnya hemmmmm...betambah lagi nasi ehh betambah lg berat badan hehehhehe
Bahannya
Ikan kembung, pari ( ikut le nak guna ikan ape)
*10-15 tangkai cili kering
*4 biji bawang merah
*4 biji bawang putih
*1 inci halia
*1 inci belacan..
Semua bahan yg betanda * di blander sekali
Setangkai daun kari di bersihkan
1/2 cawan air asam jawa (kalau xade boleh masuk asam keping)
Garam, gula, perasa
Caranya
Tumis bahan yg betanda * hingga naik bau dan garing
Masukan daun kari gaul sebentar
Masukan air asam jawa dan air (ikut kepekatan kuah masing2)
Masukan ikan , garam, gula masak hingga ikan masak
Nak masukan sayuran seperti terung atau bender lg sdp

4 ulasan:

♥♥azatiesayang ♥♥ berkata...

Salam sheila...kecur airliur k.atie tgk asam pedas nih!

Noorma Ismail berkata...

Fuh...mmg best kan asam pedas ni..saya suka cicah ngan lempeng..waaa...mengganggu tunas rasaku...

Makan ler akak...sok lusa dalam pantang dh takleh makan benda2 sedap cenggini dh..hehehe....

tp saya balun jer...

Sheila Shafea berkata...

w'salam azatie heee memang kecur masa time negok lauk asam pedas ni kat rmh dek Norrmah tempuh hari tu yg buat hari ni, dah x tertahan hehehehe

Sheila Shafea berkata...

Hai dek Noormah pehhh mmg kecur di buatnya semua betambah nasi...hehheh lain kali nak buat gaya mcm ni le nak hidang kat mentua hahaha

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More