Ahad, Januari 09, 2011

Nasi Lemak Harum Limau Purut

Salam ..hai semua..dok melepak ke tu cuti2 di hari minggu..n3 utk hari ni merangkap bf dan lunch sekali maklum le kalau dah cuti2 begini ada yg lewat bagun so mls nak tunggu2 lg.. masak sekali arung je...ok gak sdp nasi lemak harum limau purut ni..negok kat rmh Maz@ilhamdapur sungguh menyelerakan..kita pun nak cuba jugak mmg leee semerbak baunya.. time kita nak megais nasi tu.. bila buka je tutup periuk pehhh naik baunya satu rumah hehehe.. kita buat dua jenis sambal pilih je mana nak ada sambal sotong dan sambal bilis...jemput lepas pekena nasi lemak ni..pas mkn leh sambung tidor.. menambahkan lemak lg.. hahhahah sabar jelah...layan
Bahannya
2 cawan beras
2 cawan santan cair@ ikut sukatan beras masing-masing
1 batang serai - diketuk
4-5 helai daun limau purut
Sedikit garam
Caranya
Cuci beras bersih-bersih dan masukan dlm rice cooker/periuk
Masukan santan, daun limau purut, serai dan sedikit garam kacau sebati
Masak seperti masak nasi biasa sehingga masak
Bila dah masak balik-balikan sikit pemukaan nasi agar bedarai

4 ulasan:

aidah berkata...

Wah pasti sedap kan, ditambah ngan haruman dari si Limau purut tu

Sheila Shafea berkata...

hai k.aidah ye mmg sdp baunya wangi...try ye

Kaseh NazLieza berkata...

akk..cute nyer muka rabbit kt telur tuh..cane akk wt.

Sheila Shafeareen berkata...

Kaseh pakai acuan telur beli kat 100yen dlm 4 hinggit lebij jeee

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More