Sabtu, Januari 15, 2011

Butter Bread Pudding & Sos Kasted

Salam semua ni ha baru nak n3 manu sarapan ptg semalam, nak kee ni pun ada lagi tinggal ciput dlm peti tu...sdp sagat.. ingatkan bila buat ada yg x gemar upanya ank2 pun suka gak..tp x buat manis... bahaya kalau manis2 sagat ni..simpan dlm peti, mkn sejuk2 upanya sdp jugak ye...bab kat atas tu kasi garing baru sdp pehhhh
Selepas di bakar
Bahannya
Sebuku roti putih
Sekotak susu segar yg besar
2 biji telur
1 cawan gula - sy kurangkan
1/2 asen vanila
2 sdb tepung kasted
Buah2 campuran/kismis
1/2 buku butter
Caranya
Sapukan sedikit butter pada loyang dan potong roti dan susun roti lapisan petama taburkan buah2 campura
Dalam mangkuk satukan 1/2 daripada susu, telur , asen vanila, gula dan butter dikacau hingga sebati/hancur
Tuangkan sedikit susu kedlm susunan roti hingga susu meresep pada roti, ulang lagi lapisan roti dan tabur buah2 campuran dan tuang susu hingga habis
Bakar pada suhu 170' ikut kepanasan oven masing2 selama 15-20 hingga atas roti keperangan
Utk Sos Kasted
Satukan lebihan susu yg separuh lagi kedlm periuk
Masukan tepung kasted
Kalau nak tambah gulu pun boleh- sy x tambah sbb roti td dah begula
Kacau pelahan dan renehkan di atas api yg sederhana di kacau selalu bila agak nak pekat tutup api
Sebelum di bakar.. yg ini sy buat loyang kecil aje 6'x6' inci

4 ulasan:

kak zaa berkata...

sedapp...
kat umah selalu buat ni..
mmg laku,tak sempat masuk peti es pun..
kuar oven..terus ngappp..
alhamdulillah..

Sheila Shafea berkata...

Hai kak zaa heheh betul tu... mkn panas or di mkn sejuk pun sodap...

manjeamusyuk berkata...

bestnye.....puding dgn sos kasted ni mmg kte suke sgt3! yummmm2

mmm...lapar la plak. Tp mlm ni nk msk mushroom soup jer (dlm tin punye) huhuuu

Sheila Shafea berkata...

Hai manje - ye mmg sdp sekali tp jgn buat manis sagat nnt x leh mamam pulak...sesuai utk hidagan minum ptg atu jamu utk tetamu

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More