Selasa, Januari 08, 2013

Pajeri Mangga


Assalamualaikum buat semua....pg ni kita n3 lauk semalam tau jggn tanye mmg dah pinissss...tp kalau bawa ke hari kedua lg sdp tau pajeri ni...rempah2 dah cukup sebati dgn buah hemmmm..suka dgn rasa yg masam, manis pedas mcm ni...rencah pulak sama udang kering...bauuuu nyeeeee hemmmm..ada pulak lawan dgn ikan masih pehhhhh...dgn mengunakan resepi yg sama mcm sebelum2 ni... x ada nak tukar2..cuma yg tukar pun isi dlmnye...dpt buah kedondong lg sdp...nak buat pajeri mangga ni jagan cari mangga yg dah masak kuning ye nnt lebik...guna mangga yg muda2 tp jgn le pulak muda sangat karang masam pulak....kira sedang2 hampir nak masak leee ... guna buah mangga pauh lg sesuai...



Pajeri Mangga
Resepi Asal : Kak Henieliza 
Sumber : Sheila

Bahan-Bahan 
Bahan A
  • 1 biji nenas potong kecil - Kali ini buat Mangga pula
  • 3 cwn santan pekat dari 1 biji kelapa
  • 4 sdm minyak masak
  • 2 sdb gula merah/putih
  • 2 sdb kerisik
  • Garam secukup rasa
Bahan B
  • 1 inci halia
  • 5 ulas bwg merah
  • 2 ulas bwg putih
  • 1 sdb udang kering
  • Semua di tumbuk
Bahan C
  • 1inci kulit kayu manis
  • 6 sdb rempak kari ikan yg di bancuh dgn sedikit air
  • Panaskan minya tumis bahan tumbuk, kulit kayu manis dan rempah kari
  • Masukan kerisik nenas kacau sebati sampai rempah x melekat di periuk
  • Masukan santan, garam, gula merah/putih masak hingga kuah pekat
Nota:: Selain dari nenas, terung panjang, terung peparu, mangga, buah kedondong boleh juga di masak pajeri


8 ulasan:

Kakcik Nur berkata...

Sedap dimakan begitu saja ni. :)

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kakcik Nur hee nak meratah pun boleh.....mkn gan nasi panas2 ada sambal , ikan kering pehh lupa diet hee

CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) berkata...

Wah! boleh cuba ni shiela... akak tak pernah rasa lagi pajeri mangga ni... tergoda sudah akak tengok pajeri shiela ni :D

Nooriah Abdullah berkata...

sedap nampak tu Sheila, mangga muda ada jugak kat umah akak ni boleh lah try lepas ni kan

Sheila Shafeareen berkata...

Haikak Nur Hayati..sdp kak buat lauk mkn tegahari...nak pulak mkn ramai2...membangkit selera

Sheila Shafeareen berkata...

Hai Kak Nooriah sdp...cuba ye Kak ..sekali mkn nak lg...maga muda tu pun boleh buat masak lomak ikan salai dan masak asam pedas....

Sue @ Nenie berkata...

Salam Kak..emmmmm...cuba bayangkan macamana yaaa rasa bila buah mangga dijadikan pajeri...selalu dengar dan makan pejeri terung atau nenas jee...hai mesti cuba juga ni suatu hari nantii...

MaDiHaA a.k.a Ratna berkata...

sedapnyerrrrr... kecur air liur tau..

pernah dah buat pajeri mangga ni sekali... sedap bg yg suka masam2.. berselera mkn..

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More